Unkarissa kymmeniä toimittajia erosi vastalauseena päätoimittajan erottamiselle – tuhannet mielenosoittajat antoivat tukensa toimittajille

Eronneet toimittajat tuomitsivat päätoimittajan erottamisen "peittelemättömänä yrityksenä painostaa Indexiä".

Unkari
Aktivisteja Budapestissa osoittamasssa mieltä Index-median toimituksen edessä.
Mielenosoittajat marssivat Indexin toimituksen edessä Budapestissa 24. heinäkuuta.Attila Kisbenedek / AFP

Unkarissa riippumattoman Index.hu-uutissivuston kymmenet toimittajat erosivat tehtävistään perjantaina vastalauseena sivuston päätoimittajan erottamiselle.

Index.hu on Unkarin luetuin uutissivusto ja Unkarin harvoja riippumattomia ääniä mediakentässä, joka yhä enenevässä määrin on pääministeri Viktor Orbanin liittolaisten valvonnassa.

Keskiviikkona uutissivuston päätoimittaja Szabolcs Dull erotettiin, koska hänen väitettiin vuotaneen sisäisiä asiakirjoja muille medioille. Perjantaina erosi puolestaan yli 80 uutissivuston toimittajaa, mikä on toimituksen ylivoimainen enemmistö.

Lausunnossaan toimittajat tuomitsivat Dullin erottamisen "peittelemättömänä yrityksenä painostaa Indexiä".

Perjantai-iltana arviolta 5 000–10 000 ihmistä saapui Budapestin keskustaan osoittamaan tukeaan Indexin toimittajille. Mielenosoituksen kutsuivat koolle oppositioon kuuluvat puolueet.

Pääministeri Orban on kutsunut Indexiä "valeuutisten tehtaaksi". Kun Orbania kannattava liikemies Miklos Vaszily osti puolet Indexin mainostoimintaa hoitavasta yrityksestä maaliskuussa, pidettiin sitä huonona enteenä lehden riippumattomuudelle.

Viime vuosina Unkarissa useimmat riippumattomat viestimet ovat joko lopettaneet toimintansa tai niitä ovat ostaneet hallituksen liittolaiset.

Aiheesta lisää:

Budapestissä osoitettiin jälleen mieltä lehdistönvapauden puolesta (16.10.2016)

Unkarissa maan suurin oppositiolehti on lakkautettu (8.10.2016)

Lähteet: AFP