Jokainen suomalainen striimaa keskimäärin viisi biisiä päivässä – kulta- ja platinalevyjen myöntämiseen suunnitellaan muutoksia

Suoratoistopalveluissa kultarajaan voi ennen pitkää yltää kuka vain.

musiikkiteollisuus
Kultalevyjä Matin ja Tepon omistaman MTR-Music-yhtiön seinällä.
Suomalaiset kuluttavat yhä enemmän rahaa musiikin kuunteluun. Fyysisten äänitteiden myynti kuitenkin jatkaa laskuaan.Dani Branthin / Yle

Musiikkiäänitteiden kulta- ja platinalevyjen myöntämiseen suunnitellaan aikarajoitusta, jonka sisällä äänitteen on saavutettava kultaan tai platinaan oikeuttava kuuntelumäärä.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrä kertoo, että asiaa mietitään kuumeisesti kansainvälisestikin. Kyyrän mukaan syynä on se, että yhä useampi äänite julkaistaan suoratoistopalveluissa.

– Striimauksen myötä tulee tapahtumaan se, että jos tarpeeksi pitkään odotetaan, kaikki tulevat todennäköisesti jossain vaiheessa ylittämään kultarajan.

– Jo nyt on aika paljon vaikkapa 70-luvulla julkaistuja albumeja, jotka ovat striimauksen myötä saavuttaneet uuden elämän ja mahdollisesti menevät niiden rajojen yli, mutta niiden tilastointi on äärimmäisen haastavaa, toteaa Kyyrä.

Esimerkiksi singlejulkaisusta kultalevy myönnetään nykyisin kahdella miljoonalla striimillä. Musiikkituottajien arvion mukaan viime vuonna Suomessa striimattiin päivittäin 25 miljoonaa kappaletta.

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa musiikin kuunteluun

Musiikkituottajien tilastoista käy ilmi, että Suomessa äänitemyynnin kokonaisarvo kasvoi viime vuonna edellisvuodesta 9,3 prosenttia. Euromääräisesti äänitemyynnin kokonaisarvo oli 55,2 miljoonaa euroa.

Digitaalisessa muodossa olevan musiikin kulutus jatkoi kasvuaan. Digitaalisten palvelujen markkinaosuus äänitemyynnistä oli 89 prosenttia eli vajaat 49 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli noin 5,1 miljoonaa euroa. Vuodesta 2017 digitaalisen myynnin arvo on kasvanut lähes 11 miljoonalla eurolla.

Fyysisten äänitteiden kokonaismyynti laski edelleen, mutta lasku hidastui viime vuonna. Fyysisten äänitteiden kokonaismyynti oli vuonna 2019 reilut 6,2 miljoonaa euroa.