Koronaepidemia sai päijäthämäläiset käyttämään Omaolo-palvelua

Hykyn suunnitelmana on lisätä asiakkaidensa digipalveluiden käyttöä.

sähköiset palvelut
Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen.
Omaolo-palvelussa ihminen voi vastata oireisiin liittyviin kysymyksiin ja saada suosituksen hoidosta.Yle / Leo Gammals

Koronaepidemia sai päijäthämäläiset löytämään Omaolopalvelun (siirryt toiseen palveluun).

Omaolopalvelussa ihminen vastaa netissä kysymyksiin, joiden perusteella hän saa suosituksen hoidosta. Keväällä palveluun lisättiin koronaviruksen oirearvio.

Koronavirus sai päijäthämäläiset tekemään pelkästään huhtikuussa noin 800 koronaan liittyvää oirearviota. Samaan aikaan myös muiden oireiden arviomäärät kasvoivat, kertoo Hykyn terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialajohtaja Tuomo Nieminen.

Kuvaa esimerkiksi koronatilanteesta maakunnassa ei kuitenkaan pystytä luomaan oirearvioiden avulla, sillä otos on liian pieni.

Digitaalisuuden lisääminen on Niemisen mukaan yksi tulevan yhteisyrityksen tavoitteista, jota koronaepidemia vauhditti. Nieminen kuitenkin lisää, että tulevassa yhteisyrityksessä asiakkailla on palvelusopimuksen mukaan nykyistä helpompi pääsy myös tapaamaan hoitohenkilöä kasvokkain.

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus