Yhteiskäyttöiset sähköpyörät poistuvat Helsingin katukuvasta: työmatkapyöräilyn väheneminen teki palvelusta kannattamatonta

Maajohtajan mukaan sähköpyörien suosio kasvaa maailmalla, mutta niitä hankitaan erityisesti omaan käyttöön.

sähköpyörät
sähköpyörä
Sähköpyörät avustavat polkemista esimerkiksi 45 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Niiden ajajat noudattavat mopojen liikennesääntöjä. Markku Pitkänen / Yle

Työmatkapyöräily vähentyi radikaalisti viime keväänä koronapandemian vuoksi, mikä pakotti yhteiskäyttöpyöriä Helsingissä vuokraavan Bond Mobilityn muuttamaan liikentoimintamalliaan.

Yhteiskäyttöiset sähköpyörät otettiin käyttöön Helsingissä viime kesänä. Yrityksen maajohtaja Panu Kuhlberg kertoo, että kaikki yrityksen 400 yhteiskäyttöpyörää kerätään nyt pois Helsingistä. Yritys siirtyy niiden myyntiin.

– Pyöriä saattaa olla vielä muutamia varattavissa, mutta niitä on hetki hetkeltä vähemmän, Kuhlberg kertoo.

Työmatkapyöräilijät olivat yhteiskäyttöisten sähköpyörien suurin käyttäjäryhmä.

– Pandemian takia ihmiset eivät ole menneet töihin niillä, ja se on vaikuttanut kovasti meidän toimintaan, Kuhlberg kertoo.

Kuhlbergin mukaan sähköpyörien kysyntä ja polkupyörien kysyntä on maailmalla kasvanut. Niitä hankitaan kuitenkin erityisesti yksityiseen käyttöön. Siksi yritys on päättänyt siirtää fokuksensa pyörien yhteiskäytöstä niiden myyntiin ja etenkin yritysmyyntiin.

– Keräämme pyörät ja myymme nyt alennuksella pikasähköpyöriämme, hän sanoo.

Yhteiskäyttöisillä sähköpyörillä ajettiin koko viime talvi

Muista Helsingin kaupunkipyöristä poiketen yhteiskäyttöiset sähköpyörät olivat käytössä koko viime talven. Se oli yrityksellekin kokeilu. Leuto talvi ei kuitenkaan antanut näyttöä siitä, miten pyörät toimisivat hyisemmissä olosuhteissa.

– Ikävä kyllä Helsingin talvi ei ollut niin rankka. Ei ollut pakkasia vaan enemmänkin märkää. Sen ne kyllä kestivät. Sitä, millä tavalla ne toimisivat kunnon talvessa, ei päästy vielä kokeilemaan, maajohtaja Panu Kuhlberg kertoo.

Erityisesti sähköpotkulaudat ovat herättäneet paheksuntaa, kun niitä on parkkeerattu miten sattuu. Kuhlbergin mukaan sähköpyörien huonosta parkkeeraamisesta ei tullut juurikaan palautetta.

– Toki tuli joistakin pyöristä ilmoituksia, että nyt se on väärässä paikassa. Mutta parkkeeraaminen ei nyt tässä varsinaisesti ollut mikään ongelma, Panu Kuhlberg sanoo.

Lue seuraavaksi:

Testasimme uuden kaupunkipyörän, jonka voi jättää mihin tahansa – hyvästä parkkeerauksesta luvataan lahjoittaa varoja lasten harrastustoimintaan

Tiesitkö? Nopea sähköpyörä on mopo ja sen ajamiseen tarvitaan ajokortti ja kypärä – Jos ajat sillä humalassa, syyllistyt rattijuopumukseen