Polttoaineveron kiristyminen huolestuttaa kuljetusalalla – yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle tiedossa noin 10 000 euron lisälasku vuodessa

Polttoaineveron korotus olisi kuljetusalan näkökulmasta vaatinut uudelleen tarkastelua koronatilanteen vuoksi.

polttoainevero
Polttoaineiden verotus kiristyy huomenna
Polttoaineiden verotus kiristyy huomenna

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n johtaja Petri Murto on huolissaan polttoaineveron korotuksen seurauksista kuljetusalalle. Lauantaina voimaan astuva veronkorotus nostaa dieselin ja bensiinin hintoja yleisesti 6–7 senttiä litralta.

Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle Murto arvioi muutoksen tarkoittavan noin 10 000 euron lisälaskua vuodessa.

– Kyllä se oli pettymys, että hallitus heti ensitöikseen lähti jälleen polttoaineveron korotuksen tielle. Ajatus on se, että jälleen korotetaan Suomessa kuljetuskustannuksia, ja heikennetään sillä tavalla maamme kilpailukykyä, Murto arvosteli Ylen aamun haastattelussa perjantaina.

Koronakriisi on Murron mukaan ajanut niin kuljetusyrityksiä kuin niiden asiakasyrityksiä ahtaalle, ja sen vuoksi tämä veronkorotus on ajankohdaltaan erityisen haitallinen.

– On selvää, että sillä on kilpailukykyä heikentäviä vaikutuksia tällaisessa tilanteessa, jossa yhteiskunnassa kaikin keinoin yritetään miettiä sitä, miten pystyisimme talouden kasvua lähteä uudelleen rakentamaan.

Murron mielestä polttoaineveron korotus olisi koronatilanteen vuoksi vaatinut uudelleen tarkastelua, nyt kun kriisin aiheuttamat seuraukset ovat paremmin selvillä.

Lisäkustannukset alalle useita kymmeniä miljoonia

Se kuinka paljon korotus vaikuttaa ammattikuljettajien elinkeinoon, pystytään Murron mukaan laskeman jo melko hyvin.

– Jos mietimme koko suomalaista kuljetusmarkkinaa kyse on kuitenkin massiivisesta muutoksesta. Tämä veronkorotus yksin tarkoittaa lähes 80 miljoonan euron lisäkustannuksia vuodessa kuljetusalalle, mikä vastaa yli prosentin kustanussnousua kuorma- ja pakettiauto liikenteeseen.

Murron mukaan SKAL selvitti kevään aikana koronakriisin vaikutuksia yrityksiin ja silloin yhdistys sai yrityksiltä huolestuttavia viestejä konkurssiriskin kasvusta.

– On selvää, että tämän kaltaiset kansalliset päätökset, joilla suoraan kasvatetaan kuljetusyritysten kustannuksia ovat tässä ajassa hyvin haitallisia ja osaltaan vaarantavat myös kuljetusyritysten taloudellisia toimintaedellytyksiä, Murto kommentoi.