Hylätty saari

Hylkysaari on ollut tyhjillään paraatipaikalla Helsingissä yli vuosikymmenen. Nyt se halutaan herättää henkiin.

Monelle tuttu näky. Harvalle tuttu paikka.

Sitä on Hylkysaari.

Saari sijaitsee aivan Helsingin keskustan kupeessa. Sen naapurissa Korkeasaaressa asuvat mitä eksoottisimmat eläimet, joita käy vuosittain ihastelemassa sadattuhannet vierailijat.

Hylkysaaressa on kuitenkin hiljaista.

Yksi rusakko täällä ainakin asuu. Ehkäpä näemme sen.

Elias Rainio, kiinteistökehityspäällikkö, Senaatti-kiinteistöt

Hyvin mahdollista, että se ja parvi hanhia ovat saaren ainoita asukkaita. Ihmisiä siellä ei ainakaan ole asunut enää vuosiin.

Muistutuksena entisajoista saaren kärjessä seisoo järkähtämätön, mutta rapistuva rakennus. Se on toiminut luotsikasarmina ja Suomen merimuseona.

Nykyään se on autiotalo, jonka ovet ovat tiukasti lukossa.

Paitsi nyt, hetkellisesti, kun pääsemme kurkistamaan sisälle.

1900-luvun puolivälissä näillä käytävillä kulki luotseja, jotka avustivat Helsingin satamaan tulevia laivoja.

1970-luvulla kasarmi muutettiin Suomen merimuseoksi.

Portaat johdattivat kerros kerrokselta huoneisiin, jossa oli toinen toistaan kiinnostavampia näyttelyesineitä.

Enää jäljellä on koukku, jolla esineitä aikanaan nostettiin näytille – ja luultavasti vietiin myös pois 12 vuotta sitten. Tänä päivänä tilat ammottavat tyhjyyttään.

On kuin aika olisi pysähtynyt.

Kirjaimellisesti.

Hylkysaari halutaan kuitenkin herättää henkiin. Saari aiotaan myydä tämän vuoden lopulla käynnistyvässä avoimessa tarjouskilpailussa.

Saaren sijainti poikkeuksellisen hieno ja saaristoluonto on upeaa. Tämä on aivan Helsingin keskustan vieressä ja puolen kilometrin päässä Katajanokan kärjestä.

Elias Rainio, kiinteistökehityspäällikkö, Senaatti-kiinteistöt

Kaupassa saa paitsi nelihehtaarisen saaren ja luotsikasarmin, myös muun muassa vanhan kaasutehtaan. Asemakaavassa saari on merkitty virkistysalueeksi. Tulevalla omistajalla on ainutlaatuinen mahdollisuus ideoida sinne uutta elämää.

Tässä voi jo melkein nähdä pienpanimon ja terassin.

Elias Rainio, kiinteistökehityspäällikkö, Senaatti-kiinteistöt

Työtä se kuitenkin vaatisi. Senaatti-kiinteistöt toivoo uudelta omistajalta etenkin resursseja ylläpitää kulttuurihistoriallisesti merkittävää saarta.

Seuraavaksi tie vie saaren vanhimpaan rakennukseen. Tietä sinne ei tosin tällä hetkellä ole.

Varaston loisteputkivalot räpsyvät päälle.

Vaivalloisesti.

On kuin täältä olisi lähdetty kiireellä.

Hylkysaaren hiljentyminen alkoi, kun Suomen merimuseo siirtyi Kotkaan vuoden 2007 lopulla. Muutamia vuosia saaressa työskenteli vielä meriarkeologeja, mutta ei enää.

Rusakkoakaan ei näy.

Tulevaisuus voi kuitenkin näyttää täysin toiselta.

Ehkä jo parin vuoden kuluttua Villa Idassakin vilisee väkeä.

Kenties silloin keittiössä porisee jälleen kahvipannu...

...ja kahvia voi hörppiä taas ikkunan ääressä.

Vuonna 2026 valmistuvan Kruunusillan raidepysäkki tulee sijaitsemaan noin 600 metrin päässä saaresta. Tulevaisuudessa saareen pääsy on siten helpompaa.

Nyt sinne pääsee vain veneellä. Suljettu saari ei ole – luonnosta voi tulla nauttimaan kuka tahansa.

Saari on näkyvällä paikalla, ja moni varmasti miettii, mitäköhän täällä on. Ehkä osa arkaileekin saarta, turhaan.

Elias Rainio, kiinteistökehityspäällikkö, Senaatti-kiinteistöt

Jos kaikki sujuu suunnitellusti, Hylkysaari voi mennä kaupaksi jo vuodenvaihteen tienoilla. Uusi toiminta saattaisi käynnistyä muutaman vuoden kuluttua.

Ikkunoista kajastaisi taas valoa.

Hylätty saari palaisi jälleen loistoonsa.

Tekijät

Teksti

Tiina Karppi

Valokuvat

Hilma Toivonen

Ilmakuvat ja videot

Jyrki Ojala

Julkaistu 6.8.