Hätkähdyttävä tieto marjastajille: Jopa yli puolet yksityisteiden rajoitusmerkeistä laittomia – Asiantuntija: "Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa"

Rajoitusmerkkiin tarvitaan suostumus kunnalta ja kyltin pitää olla virallisesti hyväksytty.

yksityistiet
Yksityisalue – pysäköinti kielletty -kyltti yksityistiellä metsän keskellä
Suomen yksityistiet pullistelevat itsetehtyjä kieltomerkkejä. Tämä kuva on otettu keskiviikkoiltana Sipoossa. Pekka Pantsu / Yle

Hämmentävä tilanne marjastajalle ja sienestäjälle yksityisen pikkutien varrella: Pahvista tai muusta kyhätty kieltomerkki estää matkan jatkamisen tai pysäköinnin alueella. Käännynkö takaisin vai jatkanko matkaa?

– Itse kyhätyistä rajoitusmerkeistä ei laillisuusmielessä tarvitse välittää. Niillä ei ole laillista merkitystä, vaan niiden pitää olla virallisia, tehdasvalmisteisia kylttejä, sanoo yhdyskuntainsinööri Laura Pekki Joensuun kaupungilta.

Maaseutuasiamies Vesa Nerg Jyväskylän kaupungilta sanoo, että itse tehdyillä merkeillä ei ole lainvoimaa, eikä sakotusoikeutta.

– Ne ovat pikemmin suosituksia. Niillä ei ole virallista kielto-oikeutta. Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa, vaan niiden pitää olla virallisesti hyväksyttyjä liikennemerkkejä.

Periaatteessa merkin voi tehdä myös itse, mutta käytännössä on paljon helpompaa ja yleensä halvempaakin ostaa liikennemerkki valmiina muun muassa merkeille asetettujen vaatimusten vuoksi.

Jopa vaarallisia

Pekki muistuttaa, että vastuu ominpäin laitettujen kieltomerkkien tai puomien seurauksista on yksityistien pitäjällä.

– Tuo jutun kuvan naruviritelmä ei ole missään tapauksessa laillinen, vaan suorastaan vaarallinen. Jos vaikka ratsastaja törmää hämärässä tien yli vedettyyn naruun ja lentää, niin tienpitäjä vastaa.

Pekin mukaan valtaosa yksityisteiden liikennemerkeistä onkin laittomia. Sen hän on havainnut kierrellessään Joensuun yksityisteitä. Niitä on kaupungissa reilut 800 kilometriä.

– Kun nopeusrajoitusmerkit jätetään pois, niin kaikista muista 60 prosenttia on laittomia. Yleensä ne on "pääsy kielletty, yksityisalue" - kylttejä.

Nerg arvioi, että Jyväskylän alueen yksityistiemerkeistä noin puolet ei täytä lain vaatimuksia eli ovat omia virityksiä.

ykstyistien kyltti porvoossa.
Virallisen merkin kyllä tunnistaa, kun sen näkee.Markku Rantala / Yle

Nergin ja Pekin mukaan Jyväskylä ja Joensuu eivät ole poikkeustapauksia, vaan kylttiviritelmiä näkee "vähän joka kunnassa".

– Niiden osuus on useita kymmeniä prosentteja miltei kaikkialla. Enemmän tämä koskee kuntia, joissa on paljon maaseutualueita ja sen myötä yksityisteitä, Nerg sanoo.

Yksityisteitä on Suomessa 350 000 kilometriä ja niiden varsilla seisoo 250 000 omakotitaloa.

Nerg arvioi, että valtaosa kansalaisista noudattaa myös näitä itse kyhättyjä kieltoja, vaikka ei tarvitsisi.

– Suomalaiset ovat lainkuuliaista kansaa. Uskovat melkein mitä vaan, mitä on tien laitaan pystytetty.

Lupa kunnalta

Yksityisteiden tiekunnat voivat lain mukaan rajoittaa muiden autoilua tiellään, mutta omin päin ne eivät voi sitä tehdä, vaan esimerkiksi liikennemerkin tai puomin asettamiseen vaaditaan kunnan suostumus. Sitä ei yksityistiekunnissa läheskään aina tiedetä.

– Lupahakemuksia tulee kaupungille yleensä kymmenkunta vuodessa, Nerg arvioi.

Nergin mukaan suostumus yleensä myönnetään, jos ei ole painavaa syytä evätä sitä.

– Jos tienpitäjä saa avustusta kunnalta tai valtiolta, niin silloin suostumusta (esimerkiksi pysäköintikieltoon) ei tule. Silloin tie katsotaan tavallaan yleiseksi tieksi, jota muutkin saavat käyttää.

Yksityistielain mukaan avustettavan tien käyttöä voidaan kunnan suostumuksella kuitenkin rajoittaa tai kieltää, jos ulkopuolisten liikenteestä aiheutuu riskiä liikenneturvallisuudelle tai muuten huomattavaa haittaa.

Ja lähtökohtaisesti yksityisteiden reunaan saa väliaikaisesti pysäköidä, kunhan se ei häiritse muuta liikennettä, eikä pysäköintiä ole virallisella merkillä rajoitettu.

Ymmärrystä yksityisteille

Pekki toivoo marjastajilta ja sienestäjiltä myös ymmärrystä yksityisteiden osakkaiden toimille.

– He käyttävät paljon rahaa tiensä kunnossapitoon. Kun tiellä ajetaan, se kuluu.

Nergin mukaan rajoitusten taustalla on esimerkiksi pölyäminen, mutta monesti myös turvallisuus: lapsia tai kotieläimiä halutaan suojella.

Ja omaan pihapiiriin asetettuja omia kylttejä suositellaan noudattamaan.

– Omaan pihapiiriin saa laittaa itse tehtyjä merkkejä, Nerg sanoo.

Lisätietoon jokamiehenoikeuksista ja yksityistiemääräyksistä voi tutustua ympäristöministeriön nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun).

7.8. Klo 12.50 Tekstiä täydennetty liikennemerkkien tekovaatimusten osalta sekä poikkeuksesta avustettavan yksityistien käyttöön.

Lue lisää:

Asukkaat saivat tarpeekseen ruuhkista ja roskista ─ Kiikunlähteelle johtava tie suljettiin autoilta

Laki muuttui ja kiistoja mökkiteistä ratkotaan nyt käräjillä – häviäjä maksaa tuhansien eurojen laskun

Oulun laitamilla yksityisteiden omistajat ovat näreissään – lumen auraus ei hoidu, vaikka avustusta saadaan