Kotka aikoo käyttää itäisen rantaradan hankeyhtiön valmisteluihin 21 miljoonaa euroa – kaupunginhallitus näytti vihreää valoa

Edellytyksenä olisi, itäinen ratalinjaus päätettäisiin vetää Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

raiteet
Ett fjärrtåg kör förbi.
Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat olleet Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata, Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata sekä rata, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin.Yle/ Lukas Rusk

Kotkan kaupunginhallitus on valmis pääomittamaan itäisen rantaradan hankeyhtiötä.

Liikenne- ja viestintäministeriö kartoittaa kuntien halukkuutta osallistua hankeyhtiön perustamiseen ja itäisen suunnan suunnittelun rahoitukseen.

Kotkan kaupunginhallitus päätti maanantaina esittää kaupunginvaltuustolle, että se ilmaisisi ministeriölle Kotkan kiinnostuksen ratahankeyhtiön perustamiseen ja suunnittelun pääomittamiseen alustavasti 21,4 miljoonalla eurolla.

Edellytyksenä olisi, että itäinen ratalinjaus päätettäisiin vetää Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Kotkan kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa elokuun puolivälissä.

Rataa revitään eri suuntiin

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat olleet Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata sekä Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata. Molemmat vaihtoehdot parantaisivat junayhteyksiä itäiseen Suomeen.

Esillä on ollut myös ratalinjaus, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin. Se ei kuitenkaan ole saanut kannatusta.

Kovinta kamppailu on Kymenlaaksossa, jossa kaksi eri ratavaihtoehtoa repii maakunnan kahtia. Kouvolan kaupunki on vahvasti itäradan puolella. Etelä-Kymenlaakson kunnat, Kotka ja Hamina suurimpina, ovat puolestaan itäisen rantaradan kannalla.

Väyläviraston selvityksen mukaan kannattavin vaihtoehto olisi nykyisten ratojen kehittäminen. Uusista ratayhteyksistä paras vaihtoehto olisi ratayhteys, joka kulkisi Porvoosta Kouvolaan.

Väylävirasto aloitti rataselvityksen liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta viime syksynä. Uuden selvityksen tarkoituksena oli vertailla, mitä kautta uusi ratayhteys kannattaisi rakentaa. Lahdesta Mikkeliin kulkeva rata ei ollut mukana selvityksessä.

Lue lisää:

Väylävirasto Itä-Suomen ratahankkeista: Parasta olisi korjata nykyisiä ratoja

Nyt puhuvat itäistä Suomea repivän ratakiistan kovimmat kiistapukarit – Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat eivät pääse sopuun ratalinjauksesta