1. yle.fi
  2. Uutiset

Tällainen on Suomeen valmistunut ainutlaatuinen veneilytunneli – 70-metrinen kanavatunneli on harvinaisuus koko maailmassa

Veneilijät ovat löytäneet hyvin uuden Kimolan kanavan venereitin.

veneily
Kimolan kanavan erikoisuus on 70 metriä pitkä tunneli – tältä näyttää tunnelin sisällä!
Kimolan kanavan erikoisuus on 70 metriä pitkä tunneli – tältä näyttää tunnelin sisällä!

Kimolan kanavan tuliterät 12-metriset sulkuportit aukeavat huomiosireenien saattelemana.

Heinolasta päin saapuva vene lipuu sulkuporteista, jonka jälkeen edessä on ainutlaatuinen 70 metriä pitkä venetunneli. Jylhän näköinen venetunneli on niin uniikki, ettei koko Suomessa ole vastaavaa.

– Tämä on täysin ainutlaatuinen. Ensimmäinen ja ainoa Suomessa tällä hetkellä. Lisäksi tällaista sulun ja tunnelin yhdistelmää ei löydy muualta maailmalta, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Liikanen.

Tunneli puhkaisiin kallion lävitse 1960-luvulla. Aikoinaan sen kautta puut uivat Kymijoen tehtaille aina 2000-luvun alkuun saakka.

Kimolan kanavan sulusta näkymä tunneliin alaportti avautuneena.
12 metriä korkeiden sulkuporttien avauduttua vene ajaa suoraan kanavatunneliin.Antro Valo / Yle

Venereittiä varten tunneliosuutta levennettiin ja korotettiin louhimalla. Lujitetun tunnelin korkeus on nyt 4,8 metriä. Kanava aukesi veneliikenteelle maanantaina.

Erikoinen kokemus

30 vuotta Suomessa veneillyt kouvolalainen Ari Vainio kertoo, että tunneli on erikoinen kokemus kokeneellekin veneilijälle.

– Se on hyvin erikoinen, mutta hyvin turvallisen tuntuinen. Se ei ole lainkaan pelottava. Leveyttä ja korkeutta on riittävästi. Tosi erikoinen kokemus. Tällaista ei voi muualla kokea, Vainio sanoo.

Kimolan kanava kartalla
5,5 kilometriä pitkä Kimolan kanava avattiin vesiliikenteelle maanantaina 3.8.2020.Renja Nurmi / Yle

Veneilijä Ari Vainio muistuttaa, että tunnelissa täytyy ajaa nätisti.

– Tulee mennä jonossa, ja ei mitään ohituksia. Aallokon muodostamista tulisi välttää tullessa ja lähtiessä sululta, Vainio sanoo.

Puun uittamisen päättymisen jälkeen tunneli päätettiin säilyttää paikallisten asukkaiden ja matkailuyrittäjien toiveesta. Tunnelin säilyttäminen tulee myös halvemmaksi kuin sillan rakentaminen sen tilalle. Sillasta olisi tullut pitkä, sillä Jaalan ja Vierumäen välinen 363-tie kulkee kanavan yli viistosti.

Kimolan kanavan tunneli sisältäpäin.
Kanavatunnelia on korotettu ja levennetty veneille sopivaksi. Tunnelin korkeus on 4,8 metriä.Antro Valo / Yle

Avauspäivänä tunnelin läpi ajoi 120 venettä

Veneilijät ovat ottaneet kanava uuden veneilyreitin hyvin vastaan. Väyläviraston mukaan ensimmäisen vuorokauden aikana sulun on ohittanut 120–130 venekuntaa. Kouvolan kaupungin teettämän esiselvityksen mukaan tavallisen veneilykauden aikana Kimolan kanavasulun odotetaan ohittavan tuhat venekuntaa.

Veneiden lisäksi Kimolan kanavan sulkua on käynyt ihmettelemässä myös autoillen satoja ihmisiä.

Kimolan kanavan sulun alaportti.
Kouvolan kaupunki uskoo, että Kimolan kanavasta tulee matkailukohde. Veneilykaudella siellä uskotaan vierailevan tuhat venekuntaa kesää kohti.Antro Valo / Yle

Artikkelia korjattu 10.8. kello 9.30: Tunnelia edeltävälle sululle saavutaan Heinolasta päin.

Lue lisää: Kilometrejä pitkä uusi vesireitti keskellä Suomea on nyt totta – 20 miljoonan euron veneväylä sai asukkaatkin tyytyväisiksi: "Vuosia seurattiin mätänevää kanavaa"

Lue lisää: 500 asukkaan pikkukylä sai unelmiensa jättipotin – vuosikausia suunniteltu kanava valmistuu ja vaikutukset näkyvät jo

Lue lisää: 40 järvipelastajaa treenaa jatkuvasti Suomen uusimman venereitin ongelmia varten: "Kanava on ihmeellinen, vastaavaa ei ole muualla"

Lue seuraavaksi