Yritykset koronakriisissä: Kirjepostin raju väheneminen pakottaa Postin muuttumaan – tulevatko kirjeetkin aamuyön jakeluun?

Pakettiautomaattien suosio on kasvanut kevään mittaan vauhdilla.

posti
Postin noutopisteitä Helsingissä.
Paketteja toimitettiin Postin kautta alkuvuonna yhä enemmän. Sasha Silvala / Yle

Postille alkuvuosi on ollut kaksijakoinen: kirjepostin määrä väheni ennätysmäistä vauhtia. Samalla paketteja kuljetettiin entistä enemmän. Pakettien määrän kasvusta huolimatta Postin tulos huhti-kesäkuussa heikkeni (siirryt toiseen palveluun).

Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto listaa monia syitä kirjeiden vähenemisen yhä kiihtyneelle tahdille.

– Monta vuotta jatkunut viestinnän sähköistyminen on aiheuttanut vahvan laskukäyrän. Viime vuoden lopun postilakko kiihdytti tätä laskua, ja koronapandemia vaikutti kirjeiden määrään vielä hyvin negatiivisesti, Kuusisto sanoo.

Kun jaettavan määrä jatkuvasti vähenee, Posti joutuu miettimään jakelun toimintamalleja.

– Kun laskuvauhti on tällainen, täytyy löytää rakenteellisia uudistuksia. Meidän pitää pohtia, monenako päivänä postia jaetaan, sillä jaettavaa ei enää riitä nykyiseen toimintamalliin, Kuusisto toteaa.

Kesällä Posti on jakanut kirjeitä pääasiassa neljästi viikossa, eikä jakelua ole perjantaisin yleensä tehty. Tämän muutoksen vaikutuksia arvioidaan nyt elokuussa.

Yhtenä jakelun tehostamisen keinona Posti tulee selvittämään sanomalehtien varhaisjakelun ja päiväpostin jakelun yhdistämistä. Postilla on varhaisjakelua muun muassa Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Kaakkois-Suomessa ja Pohjanmaalla.

– Tämä on teema, johon syksyn aikana pitää palata, ja pohtia jakeluverkkojen yhteiskäyttöä. Sanomalehti pitää saada aamupalapöytään, joten silloin on syytä pohtia, viedäänkö kaikki muukin posti samalla, Kuusisto sanoo.

Turkka Kuusisto, Postin toimitusjohtaja.
Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto ennakoi verkkokaupankäynnin kasvun jatkuvan edelleen loppuvuoden aikana. Sasha Silvala / Yle

Muutoksen suunnittelu vaatii keskustelua työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa, ja Kuusiston mukaan voi vaatia keskustelua myös lainsäätäjän suuntaan.

Pakettien toimitusajat nykyistä paremmin hallintaan

Kuusisto kertoo, että Postin pakettivolyymit kasvoivat Suomessa ja Baltiassa ennätykselliset 32 prosenttia huhti-kesäkuussa. Pakettikuljetusten kasvua on tullut myös muun muassa kotiin vietävän ruuan määrän kasvusta.

Varsinkin pakettiautomaatit ovat olleet asiakkaiden suosiossa, sillä niistä paketin voi noutaa ilman kontaktia muiden ihmisten kanssa.

Kuusiston mukaan automaatteja tullaan asentamaan lisää, ja ne ovat toimineet hyvin näissä olosuhteissa.

Pakettien kotiin toimittamisessa alan yritysten toimituskäytännöt vaihtelevat, ja ovat toisinaan herättäneet ihmetystä. Kuusisto kertoo, että Posti pyrkii kehittämään pakettien toimitusta yhä jouhevammaksi.

– Teemme harviavoimin töitä, että löydetään kuluttajien kannalta mieluisa tapa vastaanottaa paketti kotona. Yksi keino tähän on se, että asiakas voi etukäteen varata ajan, jolloin Postin työntekijä tulee oven takana käymään, Kuusisto kertoo.

Kotiintoimitusten parempaa ajoittamista edistetään Omaposti-sovelluksella, jossa toimitusajan voi varmistaa.

Kuusisto ennakoi pakettien määrän kasvavan edelleen loppuvuonna. Marraskuun alekampanjapäivä Black Friday ja joulu ovat jo ennestään olleet vilkasta verkkokaupan aikaa.

Lue myös

Posti lähtee, nimi jää – Posti sulkee ovensa lopullisesti ikonisessa osoitteessa Helsingin ydinkeskustassa