Paperin kysyntä romahti etätöiden takia – näkyy jo Suomen suurimmassa vientisatamassa

Haminan–Kotkan sataman liikennemäärät notkahtivat heinäkuussa.

satamat
Haminan satama
Haminan–Kotkan satamaliikenne on tänä vuonna laskenut sekä suuren kaasuputkiprojektin päättymisen että metsäteollisuuden muutosten vuoksi. Kuva on arkistosta.Pyry Sarkiola / Yle

Koronaviruspandemia on vähentänyt paperin menekkiä. Metsäteollisuuden kysynnän lasku näkyy nyt myös Haminan–Kotkan satamassa, joka on Suomen suurin meriliikenteen vientisatama.

Satamayhtiö kertoo tiedotteessaan, että sen heinäkuun liikennemäärät jäivät hieman odotettua vaisummiksi.

– Metsäteollisuuden kysyntä on kesän mittaan vähentynyt, ja se alkoi näkyä enemmän heinäkuussa, satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski sanoo.

Naskin mukaan liikennemääriin ovat vaikuttaneet sekä koronapandemian aiheuttama kysynnän väheneminen että osin myös kausivaihtelu ja tehtaiden huoltoseisokit. Koko alkuvuoden luvuissa näkyvät myös metsäteollisuuden lakot alkuvuodesta.

Liikennettä noin 17 prosenttia vähemmän

Tammi-heinäkuun aikana sataman kautta on kulkenut vajaat 17 prosenttia vähemmän tavaraa kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Heinäkuussa notkahdus oli Naskin mukaan hieman muuta vuotta suurempi.

Laskua on ollut tänä vuonna sekä vienti- että tuontikuljetuksissa. Kauttakulkuliikenne on sen sijaan ollut hienoisessa kasvussa.

– Suurin yksittäinen selitys liikenteen laskulle on kaasuputkiprojektin liikenteen päättyminen viime vuonna. Sen vaikutus on neljä viidesosaa tai ainakin kaksi kolmasosaa, Naski sanoo viitaten Nord Stream 2 -kaasuputkeen, johon liittyviä rautaputkia ja muita tarvikkeita liikkui sataman kautta kolmen vuoden ajan.

– Kauttakulkuliikenteen kasvu on tasannut loppuerotusta, ja se on tähän mennessä pystynyt sen lähes tekemään, mutta heinäkuussa kauttakulkuliikenteen lisäys ei ihan paikannut laskua, Naski kertoo.

Paperin kysyntä vähentynyt

Paperin menekki on vähentynyt koronapandemian ja esimerkiksi etätöihin siirtymisen vuoksi.

Kopio- ja painopaperin kysynnän on kerrottu laskeneen Euroopassa noin kolmanneksella korona-aikana. Muutos on näkynyt esimerkiksi Kouvolassa UPM Kymin paperitehtaalla, jonka paperit lähtevät maailmalle pääasiassa Haminan–Kotkan sataman kautta.

– Kymi on yksi tehtaista, joissa toimistopaperia valmistetaan. On luonnollista, että kysyntään vaikuttaa se, kun koulut, virastot ja toimistot ovat kiinni, tehtaanjohtaja Matti Laaksonen kertoo.

Myös Paperiliiton puheenjohtajan Petri Vanhalan mukaan on selvää, että paperin kysyntä on laskenut.

Talouselämä-lehti kirjoittaa (siirryt toiseen palveluun) tuoreessa analyysissaan, että paperin kulutuksen lasku voi johtaa jopa paperitehtaiden lakkauttamisiin. Lehden mukaan uhattuna olisi Suomessa kolme tai neljä kokonaista paperitehdasta: UPM:n Jämsän tehtaat, Stora Enson Kemin Veitsiluodon tehdas ja mahdollisesti myös Stora Enson Anjalankosken tehdas Kouvolassa.

Tehtaat eivät ole halunneet kommentoida uutista Ylelle. Stora Enson viestintäpäällikön Satu Härkösen mukaan yhtiö on heinäkuun tulosinfossaan kertonut yhtiön toiminnan jatkuvan tällä hetkellä normaalisti.

Paperiliiton Vanhalan mukaan kysynnän lasku voi johtaa lakkauttamispäätöksiin, mutta tehtaiden lopettamista ei voi vielä suoraan pitää todennäköisenä.

– Totta kai voidaan pelätä, että mihin tehtaisiin lakkautukset voi iskeä, jos ne iskevät. Mutta se on varmaa, että kysyntä on laskenut.

Lue myös:

Nimettömät asiantuntijat Talouselämä-lehdelle: Stora Enson Veitsiluodon tehdasta uhkaa sulkeminen – yhtiö ei kommentoi nimettömiä spekulaatioita

Talouselämä: UPM:n Jämsänkosken ja Kaipolan tehtaita uhkaa sulkeminen

Uusimmat tiedot koronaviruksesta

Uusimmat tiedot Koronaviruksesta Kymenlaaksossa