S-ryhmän marketkauppa ja erityisesti verkkokauppa ennätysvauhdissa, hotelli- ja ravintolapuolella takkuaa

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti maaliskuussa koronakriisin alettua runsaan 10 prosentin kasvuun.

S-ryhmä
Ostoksia kaupan kassahihnalla.
S-ryhmän market- ja verkkokauppa sujuivat koronakaupan aikanakin.Eleni Paspatis / Yle

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2020 liiketulos oli 35 miljoonaa euroa. Viime vuoden vastaavana aikana se oli 106 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän liikevoitto pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa päätyen yhteen miljoonaan euroon.

Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti maaliskuussa koronakriisin alettua runsaan 10 prosentin kasvuun ja on pysytellyt kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin vaihtelevassa kasvuvauhdissa, kertoo S-ryhmä tiedotteessaan.

Vertailussa muuhun markkinaan Prisma pärjäsi erityisesti muotikaupassa. Kotiin ja puutarhaan panostaminen näkyi hyvänä kasvuna ja tuloskehityksenä S-ryhmän rautakaupassa, jossa erityisesti pihan ja ulkotilojen varusteluun liittyvä myynti kasvoi vahvasti.

Suhteellisesti suurinta kasvu on ollut kuitenkin verkkokaupassa, jossa ruuan myynti on ollut joinakin kuukausina yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna.

Korona iski ABC-huoltamoihin, hotelleilla yhä asiakaskatoa

ABC-huoltamoketjun osalta koronakriisi vaikutti erityisesti ravintolatoimintaan. Yleinen liikkumisen väheneminen keväällä vaikutti myös polttonesteiden myyntivolyymiin negatiivisesti. Loppukevään ja alkukesän aikana myynti palautui rajoitusten lieventämisen myötä kohti normaalia.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista ja myynti jäi reiluun kolmannekseen viime vuodesta. Kevään kiinniolot ja matkustamisen vähentyminen veti koko alkuvuoden myynnit noin puoleen viime vuodesta.

Hotelleja vaivaa S-ryhmän mukaan edelleen osittainen asiakaskato, jonka yhtenä syynä on työmatkojen väheneminen. Joissain osissa Suomea kotimainen vapaa-ajan matkustus auttanut hotellimyyntiä, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa ulkomaalaisten turistien puuttuessa.

Aiheesta lisää:

"Yksi tapa tehdä markkinointia", kuittaa K-johtaja Lidlin hinnanalennukset – Lidl-pomo: Tulkoot Keskon edustajat katsomaan uusia hintojamme