1. yle.fi
  2. Uutiset

Varustamojohtaja: Ammattikuljettajien tilanne on vielä ratkaisematta koronan pakkokaranteenissa

Riskimaista Suomeen tulevat voidaan määrätä pakolliseen koronatestiin. Myös kahden viikon karanteenista tulee pakollinen.

koronavirus
Wasa Express on koronan aikana kuljettanut pääosassa rahtia.
Wasa Express on kuljettanut koronan aikana pääosin rahtia. Österbottens förbund/Christine Bonn

Vaasan satamassa koronan pakkotestit pystytään tilojen puolesta ottamaan käyttöön tarvittaessa nopeastikin.

Varustamolle testien tekeminen ei teetä ylimääräistä työtä, sillä varustamon rooli on ainoastaan informoida matkustajiaan. Varsinaisen testauksen tekevät terveysviranomaiset.

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan Vaasan satamassa on testaukseen sopivia tiloja jo valmiiksi.

– Meillä on se vanha tullialue. Esimerkiksi jalkamatkustajilla on raja vastassa jo heti, ja siinä on tiskit valmiina. Automatkustajille on myös vanha tullialue, missä pystytään suorittamaan testejä, kertoo Ståhlberg.

Karanteenilla vaikutusta matkustajamäärään

Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg uskoo, että pakkokaranteenilla on vaikutuksensa jo ennestään vähäiseen Ruotsin matkustajaliikenteeseen.

– Matkustajaennätys on tältä kesältä noin 130 henkeä ja se tuli heinäkuussa. Tällä hetkellä tulee 50–60 henkilöä ja se on ollut vakiomaksimi.

Kahden viikon pakollinen karanteeni ja vielä rangaistuksen uhalla, pistää monen miettimään varmasti, arvelee Ståhlberg.

Ammattikuljettajien tilanne pohdittava

Ståhlbergia mietityttää pakkokaranteenin kohdalla, miten se kohdentuu ammattikuljettajiin.

– Kuljettajiahan ei voi laittaa kahdeksi viikoksi karanteeniin joka kerta kun he tulevat Suomeen. Silloinhan kuljettajat loppuisivat alta aikayksikön. Tämä on asia, mikä pitää miettiä tarkoin.

Ståhlberg muistuttaa, että koko koronan aikana ei ole tullut ilmi yhtäkään ulkomaanliikenteessä työskentelevän kuljettajan koronatartuntaa.

Pelkona on, että kuljettajien loppuessa, myös rahtiliikenteen kulku lamaantuu.

Laivan miehistö ei joudu karanteeniin, sillä miehistö on laivassa eikä poistu maihin.

Pakkokaranteeni "olisi katastrofi"

Ammattikuljettajat eivät kuulu tällä hetkellä voimassa olevan karanteenisuosituksen piiriin.

Vaasalainen kuljetusyritys Kalottihuolinta kuljettaa jatkuvasti useilla rekoilla tavaraa Merenkurkun yli. Toimitusjohtaja Rolf Kuula ei usko, että pakkokaranteeni voisi toteutuessaan koskea myös kuljetusalaa. Jos näin kävisi, se olisi katastrofi, Kuula sanoo.

– Jos kuljettajat joutuvat karanteeniin, sitä määrää ei löydy lisää, että heidät voitaisiin korvata.

SKAL Pohjanmaa ry:n toiminnanjohtaja Riikka Pakkala sanoo kuljetusalan odottavan nyt ohjeistusta. SKAL uskoo tässä vaiheessa, että ammattikuljettajat rajataan edelleen karanteenin ulkopuolelle, jotta vakavilta yhteiskunnallisilta seurauksilta vältyttäisiin.

Lue seuraavaksi