Yritykset koronakriisissä: Ravintola-alalla pidätetään yhä henkeä lähikuukausien suhteen – Etujärjestö: "Konkurssit tulevat syksyllä jos ovat tullakseen"

Noho Partnersin tulos romahti keväällä, mutta nyt ravintola-ala on hitaasti elpymässä. Syksyä varjostaa kuitenkin epävarmuus.

Ravitsemusala
NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström ravintola Teatterin edessä.
Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan ravintola-alalla ollaan päästy kesän aikana melkein viime vuoden kysynnän tasolle.Toni Määttä / Yle

– Toinen vuosineljännes oli varsinaista tunteiden vuoristorataa.

Näin totesi ravintola-alan konsernin Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström tiistaisen puolivuotiskatsauksen jälkeen. Kommentti kiteyttää olennaisen: takana ei ole helppo vuosi ravintola-alalla, ja paljon työtä on vielä tehtävänä.

Koronaviruspandemia on rokottanut Noho Partnersin huhti-kesäkuuta kovalla kädellä. Yhtiön liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 19 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 67,7 miljoonaa euroa. Laskua oli lähes 72 prosenttia.

Liikevoitto puolestaan romahti 8,4 miljoonasta eurosta 8,4 miljoonaa euroa tappiolliseksi, yli 200 prosenttia. Tilikauden tulos oli -9,2 miljoonaa euroa, pudotusta lähes 300 prosenttia edellisvuoden 4,8 miljoonasta eurosta.

Nyt valoa kuitenkin näkyy jo tunnelin päässä. Kuluttajakysyntä on palautunut kesän mittaan lähes viime vuoden tasolle.

– Ihmiset on karanteenivaiheen jälkeen matkustelleen kotimaassa ja kaivanneet elämyksiä. On hienoa, että ihmiset ovat kokeneet ravintolassa käynnin turvalliseksi, Vikström sanoo.

Noho Partnersin osake
Samuli Huttunen / Yle

Syksyn kysyntä on "suuri arvoitus"

Ravintola-ala pidättää yhä henkeään. Samalla kun liiketoimintaa on saatu uudelleen pyörimään, koronaviruksen toisen aallon uhka edelleen todellinen.

– Tunnelma on odottava, summaa Suomen ravintola-alan etujärjestön Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Hänen mukaansa etenkin suosituilla kesäpaikkakunnilla sijaitsevilla ravintoloilla kuluneet kuukaudet ovat sujuneet hyvin, sillä suomalaiset ovat pysyneet kotimaassa. Lisäksi hyvin ovat pärjänneet pikaruokaravintolat.

Alalla kuitenkin tiedostetaan, että tilanne voi muuttua nopeastikin.

– Tulevan syksyn kysyntä on hyvin suuri arvoitus, Lappi toteaa.

Pahimmassa pinteessä ovat Lapin mukaan olleet yökerhot, henkilöstöravintolat ja opiskelijaravintolat. Kahden jälkimmäisen tilanne näyttää tulevaisuudessakin vaikealta.

– Ihmisten pitäisi palata meidän näkökulman mukaan etätöistä toimistoille töihin ja myöskin lähiopetukseen kouluissa ja oppilaitoksissa niin pian kuin mahdollista, Lappi sanoo.

Ravintola-alalle ennakoitiin koronakriisin alkuvaiheessa konkurssiaaltoa. Toistaiseksi sitä ei ole kuitenkaan nähty.

Valtion tukitoimien ja lomautukset ovat Lapin mukaan auttaneet konkurssien välttämisessä, mutta suuri osa ravintola-alan yrityksistä myös lopettaa toimintansa ilman konkurssimenettelyä. Konkurssi- tai lopetustilastoissa ei myöskään näy, jos useita toimipaikkoja omistava ravintola sulkee osan liikkeistään, Lappi huomauttaa.

– Konkurssit tulevat syksyllä ja tulevina kuukausina, jos ovat tullakseen.

ravintolan pitäjä laskuttaa asiakasta
Ravintolayrittäjille on tärkeää, että asiakkaat tuntevat ravintolassa asioinnin turvalliseksi. Kuvituskuva.Ville Viitamäki / Yle

Noho uskoo selviävänsä toisestakin virusaallosta

Mutta kuinka tästä eteenpäin? Nohon toimitusjohtaja Aku Vikström vakuuttaa, että konserni on valmistautunut niin hyviin kuin huonoihinkin skenaarioihin.

Jos yhteiskuntaa aletaan sulkea uudestaan, keinoina ovat muun muassa henkilöstökulujen maksimaaliset joustot, valmis viitekehys vuokranmaksuun, käyttöpääoman ja varastojen optimointi, investointien minimointi sekä kassavarantojen maksimointi.

Nohon mukaan konsernin toimintakykyä ääriolosuhteissa on nyt testattu, ja sen rahoitusasema ja valmius toisen aallon kestämiseksi on vahva.

Jos tilanne puolestaan sallii, ravintola-alalla odotetaan jo toiminnan lisäämistä.

– Markkinoista puuttuu vielä yritysten tapahtumat, kongressit, konsertit ja muut suuret tapahtumat. Jos nämä saadaan kontrolloidusti käytiin, olemme jo todella lähellä normaalitilannetta.

Noho Partners osti Friends & Brgrs -hampurilaisketjun helmikuussa. Toimitusjohtajan mukaan uusien investointien aika ei ole lähitulevaisuudessa.

– Epävarmassa tilanteessa on ensisijaisesti pidettävä huolta omasta kassasta. Voimakkaamman kasvun aika on sitten, kun sumun läpi näkee jo tulevaisuuteen.

Kokonaisuudessaan ravintola-ala voi MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan toipua koronarokotteen löytyessä.

– Sitä ennen tilanne on hankala. Taloudellisten vahinkojen korvaamisessa menee todella monta vuotta, Lappi sanoo.

Noho Partnersin koronakuukaudet:

huhti-kesäkuu

2020

2019

Liikevaihto

19,0 milj. euroa

67,7 milj. euroa

Liikevoitto

-8,4 milj. euroa

8,4 milj. euroa

Lue seuraavaksi:

Ensimmäisen viikon ravintolamyynti ylitti Aku Vikströmin mukaan "kaikki odotukset" – aikainen valomerkkikään ei aiheuttanut järjestyshäiriöitä

"Kyllä suomalaiset ovat buffa-kansaa, ei siitä mihinkään päästä" – suomalainen syö eri tavalla kuin muut ja syy siihen on historiassa

Yritykset koronakriisissä: Kun korona iski, Tokmannin toimitusjohtaja valvoi öitä, mutta nyt halpakauppa tekee miljoonatulosta ja palkkaa lisää työvoimaa

Yritykset koronakriisissä: Kirjepostin raju väheneminen pakottaa Postin muuttumaan – tulevatko kirjeetkin aamuyön jakeluun?

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus