Joukkoliikenteen lippujen hinnat voivat nousta rajustikin eri puolilla Suomea – liikenneprofessorin mukaan hintojen nostaminen olisi ampumista omaan jalkaan

Helsingin seudulla HSL toivoo jäsenkunnilta lisää rahaa. Muuten lippujen hinnat voivat nousta jopa kymmenen prosenttia.

joukkoliikenne
HSL:n kuljettaja on suojautunut hanskoilla ja hengityssuojaimella 25. maaliskuuta.
HSL:n hallitus päättää ensi vuoden lippujen hinnoista lokakuun lopussa. Lipputulomenetykset ovat tähän mennessä noin 75 miljoonaa euroa ja arvio koko vuoden osalta on vähintään 120 miljoonaa euroa.Kalevi Rytkölä / Yle

Joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet kevään ja kesän aikana dramaattisesti eri puolilla Suomea koronaviruspandemian vuoksi.

Nyt kuntien joukkoliikenteen järjestäjillä on edessä vaikea päätös: paikataanko kassavajetta lippujen hintojen korotuksilla, kuntaosuuksien nostolla, reittien tai vuorovälien karsimisella vai henkilöstön lomautuksilla tai irtisanomisilla?

Yle kysyi Suomen suurimpien kaupunkien joukkoliikenneoperaattoreilta, millaisiin toimiin ne ovat ryhtymässä.

HSL haluaa lisää rahaa kunnilta

Helsingissä, Espoossa, Vantaalla sekä kuudessa pienemmässä pääkaupunkiseudun kunnassa toimiva Helsingin seudun liikenne (HSL) on menettänyt koronan aikana karkeasti noin puolet normaalista matkustajamäärästä ja 75 miljoonaa euroa lipputuloista.

Tämä tuo painetta lippujen hintojen korotukselle, myöntää toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa lippujen hintojen korotus on mainittu yhtenä vaihtoehtona talouden tasapainottamiseksi.

– Jos kuntien taloudellinen tilanne koronan muista taloudellisista vaikutuksista huolimatta sallii nostaa kuntaosuuksia selvästi yli 50 prosentin tasolle ensi vuodelle, lippujen hintoja ei välttämättä tarvitse korottaa juuri lainkaan, Rihtniemi kertoo.

Ilman kuntaosuuksien nostoa tai alennuskäytäntöjen muuttamista korotukset voivat olla jopa 10 prosenttia. Rihtniemen mukaan HSL pyrkii kuitenkin välttämään kovia korotuksia, koska ne osaltaan heikentäisivät joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Tiistaina Helsingin kaupunkiympäristölautakunta linjasi (siirryt toiseen palveluun), että HSL:n taloutta pyritään tasapainottamaan ensisijaisesti kuntaosuuksia nostamalla.

Turku, Tampere, Oulu ja Jyväskylä samojen ongelmien edessä

Turun seudulla kuuden kunnan alueella toimivan Fölin matkustajamäärät vähenivät maalis-heinäkuussa noin puolella. Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte sanoo, että ainakaan toistaiseksi lippujen hintojen korotuksesta ei ole käyty keskustelua eikä sellaista ole valmisteilla.

– Tällaista, selkeästä yksittäisestä syystä johtuvaa pudotusta ei tulisi paikata hintaa korottamalla. Taloudellinen pudotus on niin suuri, ettei sitä myöskään pystyisi kokonaan paikkaamaan hinnankorotuksin.

Oulun seudulla tilanne on samankaltainen. Oulun joukkoliikenteen bussit liikennöivät Oulun seudulla seitsemän kunnan alueella. Käyttäjämäärät laskivat maalis-elokuun aikana noin 57,7 prosenttia.

Joukkoliikennepäällikkö Edwin 't Lam kertoo, että joukkoliikenteen lippuhintoihin ei ole tulossa muutoksia ainakaan tänä vuonna.

– Vuoden 2021 budjettineuvottelut ovat käynnistyneet, mutta niiden tuloksia on vaikeaa ennakoida.

KUNTA / KUNTAYHTYMÄ

Matkustajamäärien muutos maalis-heinäkuussa vuoteen 2019 verrattuna

HSL

–52,6 %

TURKU

−49%

TAMPERE

−49%

JYVÄSKYLÄ

−46%

OULU

−57,70%

Tampereen kaupunki järjestää Nysse-nimellä toimivan joukkoliikenteen kaupunkiseudun kahdeksan kunnan alueelle. Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrysen mukaan lippujen hintoihin ei kosketa ainakaan tänä vuonna, ja myös vuorovälien harventaminen olisi ongelmallista.

– Riittävän matkustusväljyyden varmistamiseksi vuorovälejä ei juurikaan voida harventaa.

Nyssen matkustajamäärä maalis-heinäkuussa on ollut keskimäärin 51 prosenttia vuoden 2019 matkustajamäärästä. Näin raju muutos pakottaa harkitsemaan kaikkia vaihtoehtoja.

– Kyseessä on todella merkittävä muutos joukkoliikenteen taloudelle, menoja ei pystytä pienentämään läheskään yhtä paljon. Päätökset ensi vuoden hinnoista tehtäneen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa lokakuun lopussa, Häyrynen kertoo.

Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen alueen joukkoliikennepalvelujen eli Linkin matkustajamäärät laskivat keskimäärin 46 prosenttia maalis-heinäkuun aikana. Palvelupäällikkö Kari Ström toivoo valtiolta tukea poikkeuksellisessa tilanteessa.

– Mikäli tilanne ei nopeasti korjaannu, niin lippujen hinta on yksi mahdollinen keino talouden tasapainottamiseksi. Hintojen korottaminen ei kuitenkaan ole tavoitteena. Toivomme valtion kompensoivan koronasta aiheutuvia toiminnan tappioita. Parhaillaan on käynnissä hakuprosessi tuen saamiseksi.

Valtion kuluvan vuoden neljännessä lisätalousarviossa lisättiin valtion tukea joukkoliikenneviranomaisille (siirryt toiseen palveluun) koko maan osalta 100 miljoonaa euroa.

Asiantuntija: hintojen nostaminen on omaan jalkaan ampumista

Virkamiehet tyytyvät pääsääntöisesti vain toteamaan, että rahat ovat vähissä ja jotain pitäisi tehdä. Konkreettiset päätökset ja keinot talouden tasapainottamiseksi syntyvät syksyn aikana kuntien budjettineuvottelujen yhteydessä tai joukkoliikennettä järjestävien tahojen päätöksentekoelimissä.

Tampereen yliopiston liikenteentutkimuskeskus Vernen uudistuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen pitää kuntien rahoitusosuuden nostamista parhaana keinona taloustilanteen tasapainottamiseen.

– Jos ajatellaan, että tämä koronatilanne on ohimenevä vaihe, jonka jälkeen matkustajat ja lipputulot palaavat entiselle tasolle, silloin on syytä myös pitää palvelut samalla tasolla kuin tätä ennen.

Heikki Liimatainen, uudistuvan liikenteen apulaisprofessori, Tampereen teknillinen yliopisto.
Heikki Liimataisen mukaan lippujen hinnan korottaminen tai yhteyksien huonontaminen voisivat johtaa matkustajia karkottavaan kierteeseen. Arkistokuva vuodelta 2018.Yle

Liimataisen mukaan tilanteeseen liittyy jo nyt suuri uhkakuva, että ihmisillä jää joukkoliikenteen käyttöä kohtaan jonkinlainen pelko. Lippujen hinnan korottaminen tai yhteyksien huonontaminen voisivat johtaa entisestään matkustajia karkottavaan syvenevään kierteeseen.

– Jos esimerkiksi vuorovälejä harvennetaan tai hintoja nostetaan, matkustaminen koetaan entistä hitaammaksi ja vaivalloisemmaksi ja se vähentää matkustajamääriä. Silloin vaivan ja ajan merkitys on itse asiassa suurempi kuin hinnan. Se on vähän kuin ampuisi itseä jalkaan.

Kolme ideaa laatikon ulkopuolelta

Vuoden joukkoliikennehenkilöksi (siirryt toiseen palveluun) viime vuonna valitulla Liimataisella on taskussa myös kolme hieman laatikon ulkopuolelta tulevaa ideaa joukkoliikenteen järjestäjille.

Niistä ensimmäinen liittyy liikennejärjestelyihin ja joukkoliikenteen tehokkuuteen. Liimataisen mukaan nykyinen palvelutaso voidaan säilyttää nostamalla subventiota vain hieman. Tämä tapahtuisi vähentämällä liikenteen operointikustannuksia niin, että tehdään joukkoliikenteestä nopeampaa ja helpompaa.

– Sama palvelutaso voidaan tuottaa pienemmällä kuljettaja- ja kalustomäärällä, jos liikennejärjestelmää muutetaan tekemällä joukkoliikennekatuja tai muutoin nopeuttamalla joukkoliikennettä. Näin joukkoliikenteestä saadaan tehtyä entistä houkuttelevampi tapa liikkua.

Tähän kokonaisratkaisuun liittyy raideliikenteen suosiminen ja Helsingin Hämeentien kaltaisten joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä suosivien valtaväylien tekeminen.

Toinen ajatus liittyy sopimusratkaisuihin. Nyt vuorovälien karsiminen tai linjojen lakkauttaminen voi olla vaikeaa, koska liikennöitsijöiden kanssa on tehty sitovat sopimukset useamman vuoden ajaksi.

Liimatainen ehdottaa, että sopimuksia voisi yrittää neuvotella uusiksi niin, että liikennöijät ottavat osan taloushaitasta kantaakseen, mutta saavat jälleen uudenlaista hyötyä, kun lipputulot lähtevät uuteen kasvuun koronakriisin jälkeen.

– Ikään kuin jaettaisiin tappioita nyt ja tuloja sitten myöhemmin. Tämä voi olla sopimusteknisesti vaikea asia, mutta ehkä sitä kannattaisi ainakin yrittää.

Kolmas laatikon ulkopuolelta tuleva ajatus liittyy puhtaasti markkinointiin. Liimataisella on jopa sopiva slogan mietittynä valmiiksi:

– Osta joukkoliikenteen kausilippu ja tue joukkoliikennettä. Jos et näin tee, veroprosenttisi nousee!

Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin 16.8. kello 23:een saakka.

Lue seuraavaksi:

Maskisuositus tuli voimaan: pääkaupunkiseudulla valmistellaan jo maskien jakamista vähävaraisille, HSL ei aio valvoa käyttöä joukkoliikenteessä

Kaukoliikenteen junissa viereisen paikan voi jatkossa varata tyhjäksi lisämaksusta

HSL:n palvelut heikkenevät pääkaupunkiseudulla – liikenneministeri: "Emme ryhdy valtion puolelta ohjaamaan kunnallista päätöksentekoa"

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus