1. yle.fi
  2. Uutiset

Seurasimme koulupäivää Seminaarin koulussa: turvavälit välitunnilla jäävät lyhyiksi, mutta käsien pesu muistetaan tarkistaa myös kaverilta

Kevään etäkoulusta jäi paljon hyvää myös syksyä varten.

Hämeenlinna
Kouluarki koronan varjossa on alkanut Seminaarin koulussa Hämeenlinnassa. Tapasimme koulun kuudesluokkalaisia. Näin he muistelevat erikoista syksyä.

Hämeenlinnalaisessa Seminaarin koulussa on meneillään kutosluokan kuvistunti. Tehtävänä on piirtää yksi kuluneen kesän kohokohdista. Makkaran paistoa, kalareissu ja kodin pihaan viritetty ulkoilmateatteri piirtyvät papereille. Moni on käynyt uimassa tai ollut mökillä.

– Normikesinä lasten lomakuulumiset voivat vaihdella paljonkin, mutta nyt perheet ovat ehkä enemmän viettäneet aikaa yhdessä ja keksineet tekemistä läheltäkin, kuvaa 6A- luokan opettaja Katri Vihtilä.

Kun kaikki oppilaat ovat luokassa, turvavälit jäävät haaveeksi. Sama koskee välitunteja. Vihtilä sanoo hyväksyneensä, että yhden sairastuttua koko luokka joutuu karanteeniin tai sairastuu. Sen sijaan oman luokan eristäminen muista ryhmistä onnistuu paremmin, hän sanoo.

Käsienpesu on mennyt hyvin perille

Käsienpesuoppi on mennyt koulussa hyvin perille. Käsihygienia on jatkuvassa tarkkailussa, ja erityisesti ruokailuun kiinnitetään huomiota. Lasten keskinäinen kontrolli toimii myös erittäin hyvin, kuvaa kuudetta luokkaa opettava Paula Aalto.

– Koko kevät puhuttiin käsien pesusta ja kyllä kavereita muistutetaan herkästi, jos se meinaa unohtua. Voimme opiskella ulkona, ja kun tänne tullaan vain terveinä, pystymme käymään koulua liki normaaliin tapaan, hän kuvaa.

Jos syksyllä joudutaan siirtymään porrastettuun opetukseen tai kokonaan etäkouluun, se käy opettajien mukaan kevättä helpommin. Tosin, vanhemmat oppilaat pystyvät sopeutumaan ja tekemään etäopiskeluja nuorempia helpommin.

Kolme naistaa seisoo koulun pihalla ja poseeraa.
Heini, Paula ja Katri tietävät, että opettaminen on vuorovaikutustyötä.Dani Branthin / Yle

– Eihän kukaan sitä toivo, sillä opettaminen on vuorovaikutustyötä. Varsinkin koulujen alkaminen normaalisti oli tärkeää, sillä uusiin oppilaisiin tutustuminen etänä olisi ollut vaikeaa. Jo parissa päivässä uutta oppilasta oppii tuntemaan edes vähän, pohtii viidesluokkalaisia opettava Heini Koivuniemi.

Oma koulu on tärkeä

Kevään etäkoulu opetti arvostamaan koulua ja työtä oppilaiden kanssa entistä enemmän, Koivuniemi kertoo. Opettaminen on vuorovaikutusta, eivätkä pienet eleet välity vain videoyhteyden kautta. Ehkä hiukan yllättäen opettajat oppivat etäjakson aikana tuntemaan oppilaitaan henkilökohtaisemmin.

– Kävimme paljon henkilökohtaisia keskusteluja, ja huomasin että lapset pitävät opiskelussa eri asioista ja hyötyvät eri menetelmistä eri tavoin. Sain heistä uutta tietoa ja uusia puolia esiin, kertoo opettaja Katri Vihtilä.

Moni oppilas myös piti itsenäisestä vastuusta. Tätä toivotaan jatkossakin, eivätkä opettajat aio seisoa jarruna vastuunottamisen tiellä.

– Kun historia alkaa, niin siellä voi hyödyntää tätä tekemällä esimerkiksi omia projekteja, suunnittelee opettaja Paula Aalto.

Lue seuraavaksi