Mihin voi matkustaa ja millä rajoituksilla? Liikennevalomalli valmistunee ensi viikolla – myös maiden alueelliset erot mietinnässä

Vihreiden maiden tautitilanteen raja on jo määritelty, mutta keltaisten ja punaisten maiden raja on edelleen epäselvä.

koronavirus
Kuvassa on aurinkoinen hiekkaranta Espanjassa.
Esimerkiksi Espanjassa tautitilanne vaihtelee paljon alueellisesti. THL:n uusi malli voisi huomioida alueelliset erot.Jaime Reina / AFP

Pääministeri Sanna Marin (sd.) kertoi eilen torstaina, että hallitus on pyytänyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta valmistelemaan “liikennevalomallia” selkeyttämään matkustusrajoituksia. Värit auttaisivat luokittelemaan maita matkustukseen liittyvän koronariskin perusteella.

Liikennevalomallissa maat jaettaisiin tautitilanteen mukaan vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin maihin.

Marinin mukaan kyse on viestinnällisestä välineestä, jolla ihmisten on helpompi hahmottaa eri maihin sovellettavat toimenpiteet.

Punaisista eli korkeimman riskin maista palaavat joutuvat todennäköisesti koronatestiin ja heidät asetetaan viranomaispäätöksellä karanteeniin.

Keltaisista maista saapuville riittänee omaehtoinen karanteeni, ja vihreissä maissa voi matkailla rajoituksetta.

Marinin mukaan vihreitä olisivat ne maat, joissa on todettu alle 8 tartuntaa 100 000 asukasta kohden viimeisen kahden viikon aikana. Raja olisi siis sama kuin nyt maahantulorajoitusten purkamisessa.

Keltaisten ja punaisten maiden raja on edelleen epäselvä.

– Tätä me nyt pohdimme. Kunkin maan koronatilanne täytyy suhteuttaa siihen, kuinka paljon maasta matkustetaan Suomeen, eli tämä on matkustuksen ja epidemiologisen tilanteen yhteisarvio, THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen kertoo.

Liikennevalomallia olisi Puumalaisen mukaan mahdollista päivittää vähintään viikoittain, rippuen siitä, miten tietoa eri maista on saatavilla.

Uusi malli saattaa huomioida maiden sisäiset erot

Monissa maissa tautitilanne vaihtelee paljon alueellisesti. Matkustusrajoituksissa maita arvioidaan kuitenkin kokonaisuutena.

Puumalaisen mukaan THL selvittää parhaillaan, miten uusi malli voisi huomioida myös alueellisia eroja.

Lue lisää: Oslon ilmaantuvuusluku jo yli 20 sataatuhatta asukasta kohden – hienostokaupunginosassa koronan leviäminen sai vauhtia grillijuhlien jälkeen

– Täytyy huomioida, mistä päin maata liikenne kohdentuu Suomeen ja mikä tämän alueen tilanne on. Myös kauttakulkuliikenteen vaikutus täytyy huomioida. Meillä on maita, joiden kautta kuljetaan paljon, mutta maasta itsestään voi olla vähän turismia Suomeen.

Taneli Puumalainen, ylilääkäri, THL
Puumalaisen mukaan liikennevalomalli helpottaisi maiden luokittelua koronariskin suhteen.Mårten Lampén / Yle

THL pyrkii tuomaan ainakin alustavan esityksen liikennevalomallista hallitukselle ensi viikolla.

Suomi on poistanut (siirryt toiseen palveluun) maahantulorajoitukset 25 maasta. Niihin voi siis tällä hetkellä matkustaa ilman pelkoa karanteenista.

Näistä maista enää harva jää alle hallituksen asettaman raja-arvon.

Lue lisää:

Uusimmat tiedot koronaviruksesta: Lieksassa tartuntarypäs – kaupunkiin maskisuositus, Pariisi saattaa kieltää yli 10 hengen kokoontumiset

Koronariskimaana pidetystä Pohjois-Makedoniasta Suomeen tulevan lentoliikenteen kasvu on hurjaa verrattuna viime kesään: 400 prosenttia

Maskisuositus annettiin lähes koko maahan – ei koske lapsia tai niitä, joilla terveydelliset syyt haittaavat maskin käyttöä

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus