Suuret kauppaketjut eivät suosita maskia ruokakaupan asiakkaille – Koronaa torjutaan jatkossakin turvaväleillä, käsidesillä ja suojaplekseillä

Koronaa torjutaan ruokakaupoissa jatkossakin turvaväleillä, käsidesillä ja suojaplekseillä.

kasvomaskit
Marja ja Seppo Kanervo kasvomaskeissa kauppakeskus Jumbossa Vantaalla.
Helsinkiläiset Marja ja Seppo Kanervo ovat pitäneet ahtaissa sisätiloissa maskeja jo ennen THL:n suositusta. Kanervot asioivat perjantaina Vantaalla kauppakeskus Jumbon Citymarketissa. Toni Määttä / Yle

Suomen ruokakauppoihin ei ole näillä näkymin tulossa suositusta kasvomaskien käytöstä. Tieto käy ilmi Ylen soittokierroksesta, johon vastasivat suurimmat kaupparyhmät Kesko, S-ryhmä ja Lidl.

Maskien käyttö nousi keskusteluun kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) antoi oman suosituksensa torstaina.

THL suositti kasvomaskin käyttöä esimerkiksi joukkoliikenteessä alueilla, joissa tartuntoja on todettu hiljattain. THL:n suositus ei koskenut ruokakauppoja.

Moni suomalainen kuitenkin pohtii, tulisiko maskia käyttää kauppakeikan aikana. Erityisesti kassajonoissa välimatkan säilyttäminen näyttää kesän mittaan paikoin unohtuneen.

Kaupan alan mukaan maskisuositukselle ei ole tarvetta ruokakaupoissa, sillä keväällä käyttöön otetut turvatoimet ovat osoittautuneet toimiviksi.

Koronaviruksen leviämistä on torjuttu erityisesti turvaväleillä, käsihygienialla ja kassojen pleksisuojilla.

– Kauppa on ympäristönä on sellainen, että 1–2 metrin turvaetäisyydet pystytään pitämään. Tilanteet, joissa turvaetäisyydet eivät täyty, ovat hyvin lyhyitä. 15 minuutin altistumisaika ei täyty, perustelee Keskon Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki.

Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki kauppakeskus Jumbossa.
Kaupassa on hyvä liikkua ostoskärryn kanssa, jolloin turvaväli säilyy luontevasti esimerkiksi kassajonossa, vinkkaa Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki. Toni Määttä / Yle

Tartuntatilanteen pahentumiseen varaudutaan

Kaupparyhmät kertovat seuraavansa tarkasti tilanteen kehittymistä. Tautitapausten kasvun myötä S-ryhmä aikoo esimerkiksi lisätä kaupoissa kuulutuksia, joissa muistutetaan turvaväleistä ja käsihygieniasta.

SOK:n riskienhallintayksikön päällikkö Mikko Koskinen sanoo, että suomalaiset noudattivat vielä keväällä kiitettävän hyvin turvaohjeita. Kesän mittaan ote alkoi kuitenkin lipsua, kuten muuallakin yhteiskunnassa.

– Esimerkiksi käsidesin menekki väheni kesän aikana (kauppojen sisällä). Senkin takia nyt muistutetaan uusilla opasteilla ja kuulutuksilla näiden käytöstä.

Lidl lisää tarjolla olevaa käsidesiä. Sen lisäksi saksalaisketju muistuttaa, että kauppaan saa tulla vain terveenä ja että ruuhkaisia aikoja kannattaa välttää.

Kaikki kolme kaupparyhmää painottavat, että asiakkaat saavat halutessaan käyttää maskia asioidessaan ruokakaupassa.

Meeri Kiukas kasvomaskissa kauppakeskus Jumbossa Vantaalla.
Vantaalainen Meeri Kiukas kertoo pitävänsä maskia mielellään. Toni Määttä / Yle

Maskit yleistyvät hiljalleen

Suomessa maskit ovat alkaneet yleistyä yleisillä paikoilla pikkuhiljaa erityisesti pahimmalla epidemia-alueella Uudellamaalla.

Tämä näkyi perjantaina myös Vantaalla kauppakeskus Jumbon Citymarketissa. Vantaalainen Meeri Kiukas sanoo pitävänsä kankaista maskia, jotta välttäisi tartunnan.

– En aio haaskata rahojani siihen, että juoksen lääkärissä. Pidän tätä mielelläni. Pesen ja pidän, hän painottaa.

Moni vastaantulija kommentoi käyttävänsä maskia erityisesti ahtaissa, julkisissa tiloissa. Helsinkiläinen Esko Vilkuna esittää keinon, jolla maskien hankkimisen kynnys voisi laskea.

– Valtio tienaa näillä maskeilla arvonlisäveron, eli 24 prosenttia. Alv pitäisi ottaa pois, hän ehdottaa.

Esko Vilkuna kasvomaskissa kauppakeskus Jumbossa Vantaalla.
Helsinkiläinen Esko Vilkuna alentaisi kasvomaskien hintaa poistamalla niiltä arvonlisäveron.Toni Määttä / Yle

Sekä Keskosta että S-ryhmästä kerrotaan, että epidemian ensimmäisen aallon aikana koronatartuntaketjuja ei ole tiettävästi jäljitetty kauppoihin.

Henkilökunnassa tartunnat ovat olleet yksittäisiä, eikä niiden ole osoitettu olevan peräisin työpaikalta.

– Jos mietitään K-ruokakauppoja, niin meillä on kuukaudessa noin 40 miljoonaa asiakaskontaktia. Tässä mittakaavassa olemme pystyneet turvaamaan turvallisen asioinnin, Sääksmäki sanoo.

Lue myös:

Maskisuositus annettiin lähes koko maahan – ei koske lapsia tai niitä, joilla terveydelliset syyt haittaavat maskin käyttöä

Maskihamstraus on alkanut: Myynnissä on monenhintaisia maskeja – Hintaa pudottaa kertakäyttömaskeilla pakkauskoko, kankaisilla toistokerrat

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus