1. yle.fi
  2. Uutiset

Kymsoten puhelinpalvelu ruuhkautui pahasti – soittajia ohjataan nyt eri linjoille

Palvelu laittaa soittajat jonoihin asian kiireellisyyden perusteella.

puhelinpalvelut
Kymsoten päivystysapupalvelun sairaanhoitaja työpisteellään kuulokemikrofoni päässään.
Puhelinpalvelussa on otettu käyttöön automaattinen palvelunohjaus, joka ohjaa soittajat jonoihin tilanteen mukaan. Arkistokuva.Pyry Sarkiola / Yle

Kymsoten päivytysapu numerossa 116 117 on pahasti ruuhkautunut.

Siksi puhelinpalvelussa on otettu käyttöön automaattinen palvelunohjaus, joka ohjaa soittajat jonoihin tilanteen mukaan. Tavoitteena on, että eniten apua tarvitsevat henkilöt saisivat avun mahdollisimman nopeasti.

Päivystysasavun puhelinnumero auttaa koronavirukseen ja muihin terveydellisiin asioihin liittyvissä kysymyksissä.

– Uuden valikon avulla pyrimme vastaamaan paremmin kiireellisemmin apua tarvitseville asiakkaille, joille viime aikojen tilanne on ollut haasteellinen. Samalla lisäämme koko ajan keinoja ja resursseja palvella myös korona-asioissa paremmin, mutta tilanne ei ratkea hetkessä, sanoo Kymsoten johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaa tiedotteessa.

Kun asiakas soittaa päivystysapunumeroon, hänet ohjataan valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta itseään koskeva palvelu.

Mikäli asiakkaalla on esimerkiksi hengitysvaikeuksia, puhelu poimitaan mahdollisimman nopeasti.

Jos linjalla on ruuhkaa, puhelu ohjautuu takaisinsoittopalveluun. Mikäli takaisinsoittoa ei tule neljän tunnin kuluessa ja asiakkaalla on edelleen tarve olla yhteydessä päivystykseen, häntä neuvotaan soittamaan uudestaan päivystysapuun.

Mäntymaan mukaan palvelun ruuhkautumisen takia kaikkia takaisinsoittoja ei ole pystytty tekemään.

– Valitettavasti emme tällä hetkellä pysty vastaamaan kuin osaan puheluista ja takaisinsoittoja jää tekemättä, erityisesti koska järjestelmä poistaa soitot neljän tunnin välein.

Lue seuraavaksi