Veistotaito ja ripaus steampunkkia siivittivät Timo Teittisen mestariksi – katso kuvat karhunveiston mestaruuskilpailujen voittajateoksista

Ensikertalaiset menestyivät Ilomantsin Karhufestivaalien veistokilpailussa.

Timo Teittinen kertoo käyttäneensä voittoisassa työssään osia muun muassa poikansa moposta. Kuva: Heli Kallio-Kauppinen / Karhufestivaali

Karhunveiston mestari tulee tänä vuonna Etelä-Savosta.

Juvalaisen Timo Teittisen teos "Maaseudun tulevaisuus" valikoitui voittajaksi Ilomantsin Karhufestivaalien veistokilpailussa.

Tuomariston puheenjohtaja Veli Granö kertoo, ettei teos herättänyt keskeneräisenä minkäänlaisia tunteita, mutta oli valmiina tuomaristolle täydellinen yllätys.

Tuomaristo arvosti etenkin rohkeaa materiaalien käyttöä.

– Steampunk-henki kohtaa suomalaisen moottorisahataiteen. Sitä ei ole aiemmin nähty, Granö kuvailee.

Steampunk on tyylisuuntaus, missä yhdistetään vanhaa, höyrykoneiden ajan tekniikkaa ja uusinta teknologiaa.

"Ensin ketään ei kiinnostanut, mutta sitten väkeä alkoi kertyä"

Timo Teittinen on maanviljelijä, jolle käsillä tekeminen on luontaista.

Puunveiston lisäksi hän on tehnyt esimerkiksi puukkoja.

Kilpailutyössä Teittinen kertoo käyttäneensä muun muassa ruohonleikkurista, vesipumpusta ja poikansa moposta irrotettuja osia.

– Huomasin itsekin, ettei teos herättänyt kiinnostusta ensimmäisenä eikä heti toisenakaan päivänä. Pikkuhiljaa väkeä alkoi kertyä ympärille, ja ajattelin, että ehkä tästä sittenkin tulee jotain, Teittinen kertoi palkintoseremoniassa.

Palkintopallilla kaksi ensikertalaista

Ensikertalaiset nappasivat veistokilpailun muut mitalisijat.

Toiseksi ylsi lappeenrantalainen August Eskelinen, jonka työssä moottorisahataiteen tekninen osaaminen oli tuomariston mukaan viety äärirajoille.

Kolmannelle sijalle ylsi alajärveläinen Esa Leppänen. Tuomariston mukaan Leppänen oli ottanut kaiken irti kilpailun teemasta, joka tänä vuonna oli Vapaa tyyli.

Hopeasijalle kilpailussa ylsi August Eskelisen teos, missä metsänhenki ojentaa karhulle kakkua 7-vuotispäivän kunniaksi. Kuva: Juho Haavisto / Karhufestivaali
Esa Leppäsen "Hei halataan!"-teoksessa kilpailun teemasta oli otettu kaikki irti. Kuva: Juho Haavisto / Karhufestivaali

Tuomaristo olisi halunnut nähdä enemmän perinteistä poikkeavaa ilmaisua.

Tänä vuonna moni taitavasti veistetty teos jäi palkintosijojen ulkopuolelle juuri perinteisen toteutuksen takia.

– Minusta tuntuu, että veistäjät ovat perinnetietoisia ja ehkä vähän konservatiivisia. Tämän vuoden teeman tarkoituksena oli näyttää, että veistoksia voi tehdä vähän vapaammin ja niissä voi revitellä, Veli Granö toteaa.

Yksi veistokilpailun palkinnoista on vielä jakamatta. Yleisöllä on elokuun loppuun asti aikaa äänestää omaa suosikkiaan.

Raimo Hautaluoma sai kotiinviemisiksi kunniamaininnan. Hänen työnsä edustaa perinteistä tyyliä. Veistos on tehty lähes kokonaan moottorisahalla. Kuva: Juho Haavisto / Karhufestivaali
Kilpailun nuorin osallistuja, mikkeliläinen Jani Grönlund pokkasi kunniamaininnan. Tuomariston mukaan koivunrunko on teosaiheena hyvin harvinainen. Lisäksi työ on veistetty yhdestä puusta. Kuva: Eija Irene Hiltunen / Karhufestivaali

Avustajan käyttö herätti keskustelua

Tänä vuonna karhunveiston mestaruuskilpailussa oli ensimmäistä kertaa sallittua käyttää avustajaa.

Tuomaristo totesi loppupuheenvuorossaan, että jatkossa avustajan rooli on syytä määritellä tarkemmin.

Nyt avustajien työpanoksessa oli isoja eroja: osa kilpailijoista työskenteli kokonaan ilman avustajaa, kun taas toisilla avustaja saattoi tehdä merkittäviä osia teoksesta.

Kokonaan tuomaristo ei avustajista kuitenkaan luopuisi, sillä avustajat parantavat työskentelyn turvallisuutta muun muassa siistimällä veistoaluetta ylimääräisistä palikoista.

Kari Viinikangas sai kunniamaininnan ajankohtaisesta aiheestaan. "Rauhaa ja rakkautta" kuvaa selviytymistä maailmanlaajuisesta koronapandemiasta. Kuva: Eija Irene Hiltunen / Karhufestivaali

Lue lisää: