1. yle.fi
  2. Uutiset

HUS jakaa pahasti ruuhkautuneen päivystysavun puhelinlinjan kahtia – koronavirusasiat omalle linjalleen

Linja 1 on ainoastaan kiirellistä hoitoa tarvitseville. Linja 2 on varattu koronavirusneuvonnalle ja testiajanvaraukselle.

Koronatestaus
Koronatestauksen näytteenottopiste Helsinki-Vantaan lentoasemalla 11. elokuuta
HUS muistuttaa, ettei koronavirustestin tuloksia pidä kysellä soittamalla päivystysapunumeroon tai HUSLABin asiakasneuvontaan.Roni Rekomaa / Lehtikuva

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri jakaa pahasti ruuhkautuneen Uudenmaan päivystysavun puhelinnumeron kahteen linjaan.

Jatkossa numeroon 116 117 soitettaessa henkilö valitsee liittyykö puhelu koronavirukseen vai muuhun päivystysasiaan.

Linja 1 on tarkoitettu ainoastaan kiirellistä hoitoa tarvitseville. Linja 2 puolestaan on varattu koronavirusneuvonnalle ja testiajanvaraukselle.

Kiireellisille päivystysasioille tarkoitettu puhelinnumero on tukkeutunut koronavirukseen liittyvistä puheluista.

– Tämä johtaa siihen, että vakavien ja kiireellistä hoitoa vaativien oireiden vuoksi soittavat ihmiset joutuvat odottamaan liian kauan ja heidän hoitoon pääsynsä viivästyy, sanoo Uudenmaan Päivystysavun palvelupäällikkö Hanna Vainio HUSin tiedotteessa.

HUS muistuttaa, ettei koronavirustestin tuloksia myöskään pidä kysellä soittamalla päivystysapunumeroon tai HUSLABin asiakasneuvontaan.

Tieto tuloksista saapuu tekstiviestillä ja kunnasta riippuen positiivisesta tuloksesta voidaan myös soittaa.

Koronavirustestin tulokset voi katsoa Omakanta-palvelusta, joskin terveydenhuollon eri organisaatioiden ja kuntien välillä on eroa siinä kuinka nopeasti tiedot näkyvät palvelussa.

Huoltaja voi asioida Omakanta-palvelussa alle 10-vuotiaan lapsensa puolesta. 10 vuotta täyttäneiden lasten kohdalla huoltajien tulee olla yhteydessä terveysasemalle tai hoitoyksikköön, josta lähete koronavirustestiin on tehty.

Lue seuraavaksi