1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenneonnettomuudet

Liikennekuolemien vähentämistavoitteesta jäädään tänäkin vuonna kauas – "Suomalaisessa kesäyössä on ihan liikaa nuorten liikenneonnettomuuksia"

Tavoite on ollut painaa liikennekuolemat 136:een tänä vuonna. Heinäkuun loppuun mennessä liikenteessä oli kuollut jo 122 ihmistä.

liikenneonnettomuudet
Ulosajon jälkiä
Sunnuntain vastaisena yönä Nokialla menehtyi ulosajossa kolme nuorta.Jarkko Vuolle / Yle

Suomessa kuoli heinäkuun loppuun mennessä 122 ihmistä liikenneonnettomuuksissa.

Elokuun osalta tarkkaa tilastoa ei vielä ole, mutta viime päivinäkin on uutisoitu tappavia liikenneonnettomuuksia. Sunnuntain vastaisena yönä Nokialla menehtyi ulosajossa kolme nuorta.

Liikenneturvan tuore toimitusjohtaja Pasi Anteroinen toteaa, että kokonaismäärä on suunnilleen yhtä paljon kuin viime vuonna, mutta samalla aivan liikaa.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen
Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.Mikko Stig / Lehtikuva

Koronan aiheuttama liikennemäärien lasku ei olekaan näkynyt kuolemantapausten vähenemisenä.

– Ympäri Eurooppaa on tullut raportteja siitä, että huonompaa ja epätoivottua liikennekäyttäytymistä on ollut entistä enemmän. Kovempia ajonopeuksia ja liikenneturvallisuuden vaarantamista.

"Kuljettajan asenne keskeisessä roolissa"

Liikenneturvan Pasi Anteroinen sanoo, että nuorille tapahtuneiden kuolonkolarien määrät ovat niin ikään viime vuosien tasolla. Samat riskitekijät vaikuttavat kaikissa onnettomuuksissa ikään katsomatta.

– Siellä on ylinopeus, turvavyön käyttämättömyys ja alkoholi usein isossa osassa. Tiestön ja ajoneuvon lisäksi sen kuljettajan käyttäytyminen ja asenteet ovat yhä keskeisessä roolissa.

Kesäaikaan liikenneonnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin talvella. Lisäksi koronavuosi näyttää vaikuttaneen kielteisesti asenteisiin liikenteessä, vaikka kunnon tutkimusnäyttöä asiasta ei vielä olekaan.

– Tämä suomalainen kesäyö on sellainen, jossa meillä on aivan liikaa nuorten liikenneonnettomuuksia, Anteroinen toteaa.

Tavoitteesta jäädään kauas

Suomen tavoite on ollut painaa liikennekuolemat tänä vuonna puoleen vuoteen 2010 verrattuna.

Tuohon tasoon yltäminen olisi sallinut 136 kuolemaa liikenteessä. Tämä määrä ylittyy jo tässä kuussa.

– Kymmenen vuotta on pitkä aika ja se vaatisi paljon pitkäjänteistä työtä sen liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ollaanko laitettu liikenneturvallisuus ykkösasiaksi suomalaisessa yhteiskunnassa ja politiikassa? Ikävä kyllä ei olla, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen sanoo.

Hän kiittelee kuitenkin, että juuri tällä hetkellä liikenneturvallisuutta pyritään suunnitelmallisesti parantamaan.

Hallitusohjelman pohjalta laaditaan kaikki liikennemuodot kattavaa liikenneturvallisuusstrategiaa (siirryt toiseen palveluun), jonka on määrä valmistua ensi vuonna.

Lue lisäksi:

Kolme nuorta kuoli ulosajossa Nokialla sunnuntaiyönä – poliisi tutkii tapahtunutta muun muassa törkeänä rattijuopumuksena

Elokuulle synkkä alku liikenteessä – lauantaina jo neljä ihmistä kuollut onnettomuuksissa eri puolilla Suomea

Tästä vuodesta on tulossa liikennekuolemien musta vuosi – Miksi liikenneturvallisuuden hyvä kehitys on hukattu muutamassa vuodessa?

Koronakeväästä vapautuminen on voinut lisätä holtittomuutta liikenteessä: "Lehmät laitumelle -ilmiö on nähtävissä", sanoo liikennepsykologi

Lue seuraavaksi