1. yle.fi
  2. Uutiset

Valtaosa HSL:n hallituksesta vastustaa lipunhintojen korotuksia – vuorojen karsimisen ja hintojen noston pelättäisiin laukaisevan joukkoliikenteen syöksykierteen

HSL:n arvioidaan menettävän koronan vuoksi tänä vuonna jopa 120 miljoonan euron edestä lipputuloja. Miten tulonmenetys aiotaan paikata?

Kotimaan uutiset
Bussi Helsingin keskustassa.
Tällä hetkellä noin puolet HSL:n rahoituksesta tulee jäsenkunnilta ja puolet lipputuloista. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Valtaosa Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallituksen jäsenistä vastustaa matkalippujen hintojen korotuksia.

HSL on menettänyt koronan aikana yli puolet normaalista matkustajamäärästä ja 75 miljoonaa euroa lipputuloista. Tämä luo painetta hintojen korotukselle, mutta kassavajetta voi paikata myös kuntaosuuksien nostolla, valtionavustuksilla ja reittien tai vuorovälien karsimisella, sekä henkilöstön lomautuksilla tai irtisanomisilla.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.) Helsingistä suhtautuu hintojen korotuksiin nihkeästi.

– Jos lipunhintoja nostetaan, matkustajamäärät ja lipputulot laskevat entisestään, hän sanoo.

Valtaosa HSL:n hallituksen jäsenistä järkeilee samaan malliin. Hallituksen jäsenet päättävät joukkoliikenteen palvelutarjonnasta, hankinnasta ja hinnoittelusta.

Yle Uutisten ja Yle Svenskan tekemässä soittokierroksessa ilmeni, että peräti yhdeksän neljästätoista hallituksen jäsenestä vastustaa lähtökohtaisesti korotuksia. Neljä vastaajaa olisi valmiita hyväksymään maltilliset korotukset, ja yksi ei halua tässä vaiheessa ottaa suoraan kantaa.

Myös yhtiön toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoi viime viikolla HSL:n pyrkivän välttämään kovia korotuksia, koska ne osaltaan heikentäisivät joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Noin puolet HSL:n rahoituksesta tulee normaalisti lipputuloista

HSL operoi julkista liikennettä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla sekä kuudessa pienemmässä pääkaupunkiseudun kunnassa. Tällä hetkellä noin puolet HSL:n rahoituksesta tulee jäsenkunnilta ja puolet lipputuloista. HSL toivoo kaikilta jäsenkunnilta tilapäisesti lisää rahaa alijäämän kattamiseksi.

– Poikkeustilanteessa kunnallisen rahoituksen osuus voi ylittää 50 prosenttia, puheenjohtaja Rautava esittää.

Koronan vuoksi matkustajamäärä putosi maaliskuussa peräti 70 prosenttia. Kesällä matkustajamäärät ovat elpyneet, mutta HSL arvioi koko vuoden matkustajamäärien vähenevän noin 35 prosenttia. Näin laskettuna tulonmenetystä tulee 120 miljoonaa euroa. Kaikki riippuu kuitenkin tulevan syksyn koronatilanteesta.

Lisärahoitusta odotetaan kunnilta ja valtiolta

Valtaosa hallituksen jäsenistä haluaa tutkia muut keinot ennen hintojen korotuksia.

– Ensin kaikki muuta keinot. Nyt kun ihmiset eivät uskalla matkustaa ja etätyö syö asiakkaita, lipunhintojen korotus vain pahentaa julkisen liikenteen syöksykierrettä, kommentoi Helsingin Tarja Kantola (sdp).

– Lippujen hintoja ei pidä nostaa. Sen sijaan tarvitaan valtion tukea, joka todennäköisesti myös saadaan. Lisäksi kuntien tukea HSL:lle tulisi tilapäisesti lisätä, ja toivon, että kunnat ymmärtävät tämän, sanoo Sirpa Hertell (vihr.) Espoosta Yle Svenskan haastattelussa.

Amanda Pasanen Helsingistä (vihr.) on täsmälleen samoilla linjoilla.

– Toivomme, että valtio kohdistaa HSL:lle tukea, ja että kunnat ovat valmiita maksamaan enemmän, hän kommentoi Yle Svenskalle.

Useat muutkin HSL:n hallituksen jäsenet odottavat valtiota hätiin. Suomen hallitus päätti kesäkuussa 100 miljoonan euron tuesta julkiselle liikenteelle, mutta vielä ei tiedetä, kuinka suuren siivun HSL saa tästä kakusta.

– Kaikki odottavat varmasti valtion päätöstä lisätuesta. Kuntayhtymällä on velvollisuus järjestää julkinen liikenne ja tämä velvoite tulisi korvata, huomauttaa hallituksen jäsen Iida Haglund (kok.) Helsingistä Yle Svenskalle.

– Toinen vaihtoehto on vähentää vuorotiheyttä, jos matkustajamäärät pysyvät matalina, hän lisää.

HSL on jo aiemmin ilmoittanut hiljaisten linjojen ja vuorojen lakkauttamisesta.

Myös Helsingin Ville Ylikahri (vihr.) odottaa kunnilta ja valtiolta rahaa palvelutason ylläpitämiseksi.

– Jos leikataan palvelutasoa ja nostetaan hintaa, se voi laukaista joukkoliikennettä heikentävän kierteen. Koronavirus voidaan saada kuriin jo ensi vuonna. Sinne saakka päästään verorahoilla, hän kommentoi.

Sirpa Kauppinen (vihr.) Vantaalta huomauttaa Yle Svenskalle, että julkisen liikenteen on säilytettävä palvelutaso ja hinnoittelu sellaisena, että se on houkutteleva vaihtoehto autoilulle.

Espoon Antti Aarnio (sdp) vastustaa korotuksia, sillä hänen mielestään nyt talousahdinkoon joutuneiden elämää pitäisi helpottaa pitämällä lippujen hinnat ennallaan ainakin ensi vuoden yli.

Samoilla linjoilla on Helsingin Hanna Mithiku (vas.).

Hintojen korotusta puolustavat ovat pääosin varovaisia lausunnoissaan

– En halua sanoa tässä vaiheessa ei. Pidän sitä mahdollisuutena, vaikkakaan en parhaana, sanoo Vantaan Kristian Rehnström (rkp).

– Hintoja laskettiin hiljattain. Jos palataan edeltävälle tasolle, se ei ole dramaattinen korotus. Selkeät korotukset, jotka saattaisivat laskea matkustajamääriä, eivät ole järkeviä kommentoi Espoon Elias Erämaja (kok.).

Helsingin Dennis Pasterstein (kok.) harkitsisi myös hintojen korotuksia.

– En usko, että kohtuullinen hinnankorotus saa julkisen liikenteen käyttäjiä vaihtamaan yksityisautoiluun, hän kommentoi Yle Svenskalle.

Vantaan Sakari Rokkanen (kok.) sanoo, että lippujen hintojen korottamista tulisi välttää, mutta saattaa olla tarpeen tehdä pieniä hintojen muutoksia. Lippujenhinnan noston sijaan hän väläyttää mahdollisuutta korottaa tarkastusmaksua 80 eurosta 100 euroon.

Kirkkonummen Pekka Sinisalo (sit.) kannattaa hintojen nostoa muita suorasanaisemmin.

– Kirkkonummella ei ole varaa maksaa enempää HSL:lle. Jos valtiolta ei tule merkittävää tukea, lipunhintojen nostaminen on väistämätöntä, hän sanoo.

18.8. klo 11.18 Risto Rautavan ja Sirpa Hertellin nimien kirjoitusasut korjattu.

Lue myös:

Joukkoliikenteen lippujen hinnat voivat nousta rajustikin eri puolilla Suomea – liikenneprofessorin mukaan hintojen nostaminen olisi ampumista omaan jalkaan

HSL:n palvelut heikkenevät pääkaupunkiseudulla – liikenneministeri: "Emme ryhdy valtion puolelta ohjaamaan kunnallista päätöksentekoa"

Lue seuraavaksi