Nyt moni haluaa juoda kahvinsa tissimukista

Tuntemattomat alkoivat pyytää itselleen tissikeramiikkaa, kun Riikka Väänänen loi tilin Instagramiin.

Vuosi sitten oululainen Riikka Väänänen innostui Free the nipple -kampanjasta, joka pyrkii normalisoimaan naisten rintoja.

Muutamaa vuotta aiemmin keramiikan tekemiseen hurahtanut Väänänen sai idean yhdistää nämä kaksi asiaa. Pian hänen kukkalaudallaan komeili kukkaruukku, jonka kylkeä koristivat tissit.

Kun kaverit näkivät luomuksen, olivat hekin vailla ruukkuja. Esitelläkseen keramiikkatöitään Väänänen loi tilin Instagramiin.

Pian tuntemattomatkin olivat tissejä vailla.

Arvasin, että kavereita nämä voisivat kiinnostaa, mutta en osannut kuvitella pyyntöjä tuntemattomilta.

Riikka Väänänen

Keväällä tissiruukut saivat rinnalleen toisen tuotteen, tissimukit.

Nyt valmistettujen mukien määrä on jo kolminumeroinen.

Pientä tissimukitehdastaan Väänänen pyörittää työpajallaan, jossa hän tekee keramiikkatöitä vapaa-ajallaan.

Yhden tissimukin valmistamiseen kuluu aikaa jopa pari viikkoa, sillä työskentely on monivaiheista ja kaikki tehdään käsin.

Jokainen savimöykky punnitaan, jotta mukeista tulee painoltaan tasalaatuisia.

Dreijaamisen Väänänen kertoo opetelleensa mukien valmistusta varten.

Vaikka se näyttää helpolta, takana on pitkä opettelu.

Yhden mukin dreijaamiseen kuluu aikaa 15 minuuttia.

Kupiksi muotoutunut savityö irrotetaan dreijauslaudalta narun avulla.

Vuorokauden kuivumisen jälkeen mukiin voidaan muotoilla korva ja tissit kylkeen.

En käytä tissien muotoiluun mitään muotteja. Aivan kuten oikeat tissit, jokainen muki saa olla erilainen ja ainutlaatuinen.

Riikka Väänänen

Muotoilun jälkeen mukin täytyy kuivua vielä viikko ennen ensimmäistä raakapolttoa keramiikkauunissa.

Ennen raakapolttoa mukit lasitetaan, jotta niiden pinnasta tulee sileä ja posliininen.

Kuivuttuaan mukit ovat valmiita raakapolttoon.

Tissimukit valmistuvat huolellisen ja tarkan työn tuloksena, eikä maailmalle lähde yhtään huonolaatuista tissiparia.

Pitkän valmistusprosessin ja kertyneen tilausjonon vuoksi asiakkaat joutuvat odottamaan mukejaan hetken aikaa.

Jokainen muki lähtee eteenpäin lähes heti valmistuttuaan.

Yrittäjän näkökulmasta tämä on vain hyvä, sillä varastotilaa ei juurikaan tarvita.

Riikka Väänänen

Monia tuotteita mainostetaan ja myydään somessa, sillä siellä kohdeyleisö on saavutettavissa helposti.

Tissituotteet ovat kuitenkin poikkeuksellinen niin sanottu sometuote.

Ne tulivat varsinaisesti tuotteeksi vasta somen ansiosta, kun kohdeyleisö löysi Väänäsen keramiikkakuvat.

Tissimukien kohdalla oltiin todennäköisesti oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sillä edes ennalta tunnetun tuotteen markkinointi somessa ei ole helppoa.

Tissien takana oleva ajatus seksualisoimattomasta ja kaunistelemattomasta naisen ylävartalosta vetoaa tiettyyn kohdeyleisöön, josta asiakaskunta on muodostunut.

Väänänen haluaa lahjoittaa myytyjen mukien tuottoja myös Roosa nauha -keräykseen, mikä saa monet hankkimaan tissimukin kannatuksen vuoksi.

Hän olisi valmis tekemään tissimukeja jopa asiakkaan omalla mallilla, mutta toistaiseksi tissikuvia sähköpostiin ei ole saapunut.

Toiset ovat halunneet saada mukin myös ilman rintoja.

En tiedä ovatko mukit välttämättä ratkaisu mihinkään, mutta toivottavasti näillä jotain hyvää saa aikaan.

Riikka Väänänen

Tekijät

Sipe Myllyniemi

Lähteet

  • Jonna Muurinen, digimarkkinointitoimisto Kuulu Oy

Julkaistu 19.8.2020