1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuluttajavirasto: Jos hallitus peruu Skopjen-lentoja, asiakas on oikeutettu saamaan lipun hinnan takaisin

Valtio ei korvaisi peruuntuvia lentoja vaan lentoyhtiö palauttaisi lipun hinnan matkustajille.

lentoliikenne
Wizzairin lentokone laskeutumassa Baselin lentokentälle 8. huhtikuuta 2020.
Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizzair lentää Skopjesta Turkuun. Kuvassa Wizzairin lentokone laskeutumassa Baselin lentokentälle 8. huhtikuuta 2020.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi maanantaina, että hallitus harkitsee Skopjesta Suomeen tulevien lentojen keskeyttämistä. Matkustajilla on ilmennyt lukuisia koronavirustartuntoja.

Satojen matkustajien lennot peruuntuisivat lähiviikkoina.

Lisää aiheesta: Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ehdottaa hallitukselle Skopjen-lentojen keskeyttämistä – "Tämä on poikkeuksellinen toimi"

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan matkustajat ovat oikeutettuja saamaan korvauksen maksamistaan lipuista täysimääräisesti.

Vaikka lentoyhtiö joutuisi perumaan lennon Suomen hallituksen toimien vuoksi, lipun hinnan palautuksesta vastaa viime kädessä lentoyhtiö.

EU-sääntöjen mukaan matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin, jos lentoyhtiö peruuttaa EU:n alueelta lähtevän lennon. EU:n ulkopuolelta Suomeen saapuvasta lennosta matkustaja on oikeutettu hinnanpalautukseen, jos lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö.

Turkuun lentää unkarilainen Wizzair.

– Riippumatta peruutuksen syystä matkustajalla on oikeus valita hinnan palautus, kun lento ei toteudu lainkaan. Hän voi hakea sitä lentoyhtiöltä, KKV:n ryhmäpäällikkö Satu Toepfer sanoo.

Jos matkustajalla on samalla varauksella meno–paluu-lennot, ne pitäisi korvata asiakkaalle kokonaisuudessaan Toepferin mukaan.

Esitys on vasta valmisteilla, mutta ministeri Harakan esikunnan mukaan tilanteessa menetellään todennäköisesti "kuten muissakin toteutumattomissa lennoissa, joissa lentoyhtiöt ovat palauttaneet lipun hinnan matkustamaan aikoneille".

Lue seuraavaksi