1. yle.fi
  2. Uutiset

Kotka on valmis käyttämään itäisen rantaradan suunnitteluun yli 21 miljoonaa euroa – tarkemmin voidaan neuvotella, kun ratalinjauksesta on päätetty

Kotka lähtee pääomittamaan uuden itäisen ratalinjauksen hankeyhtiötä sillä edellytyksellä, että linjausta suunnitellaan Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Rautatieinfrastruktuuri
Ett fjärrtåg kör förbi.
Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.Lukas Rusk / Yle

Kotkan kaupunki on valmis pääomittamaan itäisen rantaradan hankeyhtiötä.

Liikenne- ja viestintäministeriö kartoittaa parhaillaan kuntien halukkuutta osallistua hankeyhtiön perustamiseen ja itäisen suunnan suunnittelun rahoitukseen.

Kotkan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina kaupunginhallituksen ehdotuksen, jonka mukaan valtuusto ilmaisee ministeriölle Kotkan kiinnostuksen ratahankeyhtiön perustamiseen ja suunnittelun pääomittamiseen alustavasti 21,4 miljoonalla eurolla.

Kotkan osallistumisen edellytyksenä on, että uutta itäistä ratalinjausta suunnitellaan sekä elinkeinoelämää että henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Suunnittelu maksaisi noin 110 miljoonaa

Kaupunki on valmis neuvottelemaan rahoitusosuuksista tarkemmin, kun ratalinjauksesta on päätetty ja kaikki radan vaikutuspiirissä olevat tahot ovat selvillä.

Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvottelut käytäisiin samoilla ehdoilla kuin Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden neuvottelut. Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Aiemmissa neuvotteluissa on ollut edellytyksenä, että hankeyhtiöön tulee omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä. Valtion tulee omistaa hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.

Liikenne- ja viestintäministeriön alustavan arvion perusteella Porvoo-Kotka-Luumäki -linjauksen suunnittelukustannukset olisivat noin 110 miljoonaa euroa, josta kuntien maksettavaksi jäisi 39 miljoonaa ja muiden toimijoiden maksettavaksi 15 miljoonaa euroa. Rahoituksen oletetaan jaksottuvan 6-10 vuodelle suunnitteluajasta riippuen.

Alustavan arvion mukaan Hamina pääomittaisi hankeyhtiötä 8,2 miljoonalla eurolla, Loviisa kuudella miljoonalla eurolla, Pyhtää 2,1 miljoonalla eurolla ja Virolahti 1,3 miljoonalla eurolla.

Kuntien tulee ilmoittaa ministeriölle kiinnostuksestaan itäisen ratalinjauksen suunnitteluhankeyhtiön pääomittamiseen elokuun loppuun mennessä. Tarkoituksena on kartoittaa alueen toimijoiden edellytyksiä ja riittävän laajaa sitoutumista hankeyhtiön perustamiseen aikaisempia hankeyhtiöneuvotteluita vastaavilla periaatteilla.

Rataa kiskotaan eri suuntiin

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat olleet Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata, Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata sekä rata, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin.

Kovinta kamppailu on Kymenlaaksossa, jossa kaksi eri ratavaihtoehtoa repii maakunnan kahtia. Kouvolan kaupunki on vahvasti itäradan puolella. Etelä-Kymenlaakson kunnat, Kotka ja Hamina suurimpina, ovat puolestaan itäisen rantaradan kannalla.

Väyläviraston selvityksen mukaan kannattavin vaihtoehto olisi nykyisten ratojen kehittäminen. Uusista ratayhteyksistä paras vaihtoehto olisi ratayhteys, joka kulkisi Porvoosta Kouvolaan.

Väylävirasto aloitti rataselvityksen liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta viime syksynä. Uuden selvityksen tarkoituksena oli vertailla, mitä kautta uusi ratayhteys kannattaisi rakentaa. Lahdesta Mikkeliin kulkeva rata ei ollut mukana selvityksessä.

Lue lisää:

Väylävirasto Itä-Suomen ratahankkeista: Parasta olisi korjata nykyisiä ratoja

Nyt puhuvat itäistä Suomea repivän ratakiistan kovimmat kiistapukarit – Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat eivät pääse sopuun ratalinjauksesta

Lue seuraavaksi