Kesätyö somettajana oli Laura Niemisen unelmien täyttymys – Vaasassa nuorista kesäsomettajista on vain hyviä kokemuksia

Vaasan kaupungin someilmettä tehdään nuorten voimin. Kesäsomettajien videot ovat keränneet kehuja ja Instagramissa seuraajamäärä on viime vuodesta kasvanut kolmanneksella.

nuoret
Kesäsomettaja Laura Nieminen ja Vaasan kaupungin viestintäsuunnittelija Susanna Saari
Lukioikäinen Laura Nieminen (vasemmalla) on yksi Vaasan kuluneen kesän kesäsomettajista. Vaasan kaupungin viestintäsuunnittelija Susanna Saari tietää, että iloiset uutiset omasta kaupungista kiinnostavat somessa eniten.

Jos näit kesän aikana sähköpotkulaudalla Vaasan rantaraitteja tai katuja pitkin viilettävän ja puhelimella kuvaavan nuoren naisen, hän saattoi olla Laura Nieminen, joka teki kesätöitään. Nieminen oli yksi kolmesta Vaasan kesäsomettajasta.

Vaasa on jo muutaman vuoden tarjonnut kesätöitä nuorille sosiaalisen median parissa.

Kesäsomettajan tehtäviin kuuluu tehdä sisältöjä Vaasan kaupungin eri sosiaalisen median kanaviin.

Tänä vuonna kesäsomettajien tehtävä oli keskittyä Instagramiin ja etenkin Instagramin stories -osastoon.

– Esittelin vaasalaisille ja turisteille kesäistä Vaasaa ja kaikkea kesätekemistä, mitä kaupungista löytyy. Olen ottanut paljon videoita ja kuvia sekä suunnitellut kuvatekstejä. Lisäksi olen ollut mukana ideoimassa Vaasan kaupungin tulevia kampanjoita, Laura Nieminen kertoo.

Vaasan lyseon lukiota käyvä Nieminen näki talvella Vaasan kaupungin kesätyöpaikkahaussa kesäsomettajan tehtävän ja päätti heti hakea.

Kiinnostus tehtävään oli suuri ja hakemuksia siihen jätettiin useita kymmeniä. Osa hakijoista haastateltiin ja kolme heistä lopuksi valittiin.

– Heti, kun näin ilmoituksen, ajattelin, että tämä on minua varten. Jännitti kovasti miten käy, sitten pääsin haastatteluun ja minut valittiin. Tämä oli unelmien täyttymys, Laura Nieminen sanoo.

Nuorten itsensä ideoima työ

Vaasan kesäsomettajat ovat olleet iältään 16-17 vuotiaita.

Kesätyö somettajana oli alunperin nuorten itsensä ideoima. Kaupunki tarttui ideaan ja kesäsomettaja lisättiin nuorten kesästyöpaikkahakemusten listalle.

Heti ensimmäisen kesän jälkeen kokemukset olivat hyvät ja sitä päätettiin jatkaa.

– Saamme vaasalaisilta hyvää palautetta heidän tekemistään sisällöistä. Palaute koskee usein sitä, että on ihanaa nähdä tällaista vähän erilaista sisältöä kun aina sitä virallisempaa kaupungin tiedottamista. Näissä on ihmisten kasvoja ja ihmisten elävää puhetta, kertoo Vaasan kaupungin viestintäsuunnittelija Susanna Saari.

Hyvä palaute ei ole pelkästään musta tuntuu -tietoa.

Vaasan kaupunki suunnittelee sosiaalisen median sisältöjä tarkasti etukäteen ja seuraa jälkikäteen yhtä tarkasti miten julkaisut toimivat. Jos nähdään, että jokin julkaisutyyppi toimii hyvin, sitä jatketaan ja kehitetään ja jos ei, niin suuntaa muutetaan.

Seurantaan kuuluvat kaikki reaktiot, mitä julkaisut saavat.

Tykkäysmäärät lasketaan, Instagram-stoorien videoiden katselumäärät lasketaan, samoin hästägit ja paikkamerkinnät.

– Näissä kesäsomettajajutuissa kyllä toimii ihan kaikki, hymyilee viestintäsuunnittelija Susanna Saari.

Kesäsomettaja Laura Nieminen ja Vaasan kaupungin viestintäsuunnittelija Susanna Saari
Vaasan kesäsomettaja Laura Nieminen ja kaupungin viestintäsuunnittelija Susanna Saari ovat tyytyväisiä Vaasan kesän 2020 antiin.Pasi Takkunen / Yle

Tänä kesänä panostettiin Instagramiin

Vaasa on tänä kesänä panostanut sosiaalisessa mediassa eritysesti Instagramiin.

Kaupungin Instagram-sivuilla on nyt vajaat 11 000 seuraajaa. Seuraajien määrä on kasvanut vuodessa 30 prosentilla. Uusia seuraajia tulee satoja kuukausittain.

Kesäsomettajien Instagram-videot ovat keränneet paljon katsojia. Keskimäärin yhtä stooria ladataan ja katsellaan 2500 kertaa. Nyt on jo tullut selväksi, mistä vaasalaiset pitävät ja mikä heitä kiinnostaa.

– Vaasalaisia kiinnostavat Vaasalle tyypilliset, ominaiset asiat kuten iloiset, ihanat uudet uutiset kaupungista. Videoista todetaan usein, että on ihanaa kuulla nimenomaan nuorten kommentteja ja mielipiteitä Vaasasta ja meidän ja heidän kotikaupungista, Susanna Saari sanoo.

On opittu, että ihminen itse pitää sosiaalisessa mediassa näkyä.

– Eri ikäiset seuraajat näyttävät tykkäävän vähän eri asioista. Mutta kaikista eniten tykättiin aina sellaisista videoista, missä itse olin heittäytyneenä tilanteeseen ja nauroin videossa. Ihmiset tykkäävät nähdä ihmisia somessa, tiivistää kesäsomettaja Laura Nieminen.

Kesän oppi -usko unelmiisi

Kesäsomettajien työrupeamat ovat tältä kesältä päättyneet ja Laura Nieminenkin on palannut koulun penkille.

Unelmien kesätyö on tältä erää takana.

Nuori nainen oppi kesän aikana paljon kotikaupungistaan, viestinnästä, somen tekemisestä, kuvista, videoista ja niiden tekstittämisestä. Tärkein oppi tuli kuitenkin oman pään sisältä.

– Tärkein oppi oli se, että omia unelmia kannattaa oikeasti jahdata ja ehkä varoakin mitä sä haluat. Saat sen, kun jaksat tehdä töitä sen eteen. Tämä kesäsomettajan työ on ollut ihan unelmien täyttymys mulle, Laura Nieminen toteaa.

Lue seuraavaksi: Kesäsomettaja kalastaa tykkäyksiä – nuoret ideoivat itselleen unelmatyön