1. yle.fi
  2. Uutiset

Öljytankkien tyhjennys Saaristomeren pohjassa makaavista hylyistä onnistui etuajassa

Sokerijuurikaslastissa olleet alukset Hanna-Marjut ja Fortuna upposivat syysmyrskyissä 1980-luvulla.

hylyt
työsukeltaja kohteessa , Fortunan ruuma
Sukeltaja työskentelee Saaristomereen uponneen Fortuna-aluksen kyljellä.Badewanne

Pariviikkoiseksi suunniteltu hylkyjen polttoainetankkien tyhjennys sujui rivakasti Saaristomerellä. Öljyntorjunta-alus Hylje on tiistaina nostamassa jo ankkureitaan Fortunan hylyltä, sillä Hanna-Marjutin tankeista öljyt saatiin pois jo viime viikolla.

Molemmat alukset upposivat kuljettaessaan ahvenanmaalaista sokerijuurikasta Salon sokeritehtaalle. Hanna-Marjut upposi merellä vuonna 1985 ja Fortuna kaksi vuotta myöhemmin. Kansiluukut avoinna ja raskaassa lastissa olleet alukset eivät selvinneet Kihdin selän (siirryt toiseen palveluun) ankarasta merenkäynnistä.

öljynimulaitteistoa kytketään päälle Hanna-Marjut hylyllä
Imulaitteistoa valmistellaan kuntoon Hanna-Marjutin hylyllä.SYKE

Ympäristökeskus on kartoittanut näiden kahden hylyn kuntoa ja hankepäällikkö Jorma Rytkösen mukaan niiden polttoainetankeista on tihkunut öljyä mereen.

– Noin 15 tonnia vedensekaista öljyä on imetty alusten polttoainetankeista, polttoöljyä tästä on noin 10 tonnia, Rytkönen kertoo.

Jorma Rytkönen SYKE
Suomen ympäristökeskuksen Jorma Rytkönen tutkii hylyistä pumpattuja nesteitä.Niclas Lundqvist / Yle

Fortunassa oli perimätiedon mukaan kaksi 11 kuution tankkia, joissa kummassakin piti olla kolme ja puoli kuutiota öljyä. Tyhjennysoperaatiossa tuli vastaan yllätys.

– Polttoainetankkia tyhjennettäessä huomattiin, että laivan ruumassa kellui vapaasti öljyä laipiota vasten. 40 vuoden aikana dieselöljyä on tihkunut mereen, mutta saimme kaksi ja puoli kuutiota tyhjennettyä ruumastakin, Jorma Rytkönen sanoo.

Öljy oli peräisin toisesta polttoainetankista, joka oli vuotanut. Alusten konehuoneiden pieniin päivätankkeihin ei päästy, mutta tavoitteena ollut varsinaisten polttoainetankkien tyhjennys onnistui.

– Mielestäni hylyt eivät enää ole ympäristöriskejä, arvioi Rytkönen.

Teräsrunkoiset hylyt ovat vielä melko hyväkuntoisia, mutta vanhempia ja huonokuntoisempia hylkyjä löytyy Suomen merialueilta.

Suomen ympäristökeskuksen listoilla on parikymmentä riskihylkyä ja vielä tänä syksynä saatetaan päästä kolmannen tyhjennysoperaation kimppuun, koska nyt hoidettujen hylkyjen käsittelyyn oli varattu vielä kahden viikon jakso syyskuun lopulla.

Sota-ajan hylyissä muhii ympäristöriski

Meren pohjaan on päätynyt muitakin ympäristölle vaarallisia aineita kuin öljyä.

Toisen maailmansodan aikana uponneiden sota-alusten liepeillä on niiden vetämiä torpedonmuotoisia paravaaneja. Ne suojasivat aluksia miinoilta katkoessaan näiden ankkureiden kiinnitysvaijereita, jolloin pintaan noussut miina saatettiin tuhota.

Yhdessä merivartioston kanssa SYKE suunnittelee nostavansa kaksi paikallistettua paravaania niiden sisältämän ympäristölle erittäin haitallisen elohopean takia.

– Paravaaneissa on noin kymmenen kiloa elohopeaa kussakin. On ajateltu, että nostetaan ne ja viedään ongelmajätelaitokselle elohopean poistoon, Rytkönen sanoo.

Ympäristökeskuksen yhteistyö merivoimien ja rajavartiolaitoksen kanssa jatkuu ensi vuonna, jolloin on tavoitteena tyhjentää öljystä taas uusi hylky.

Hankepäällikkö Jorma Rytkösen mukaan on mahdollista, että tyhjennysoperaatiolla osallistutaan myös kansainväliseen tarjouskilpailuun. Silloin kohteena olisi syvällä oleva hylky ja työskentely tehtäisiin sukellusroboteilla.

sukeltajia lasketaan mereen öljyntorjunta-alus Hylkeeltä
Merivoimien raivaussukeltajat kytkivät imulaitteet hylkyihin.SYKE

Sodanaikaisten hylkyjen tyhjentäminen on hankalaa, koska niissä on paljon ampumatarvikkeita, jotka pitää raivata ennen öljytankkeihin menoa.

Esimerkkinä Rytkönen mainitsee Helsingin edustalle upotetun venäläisen risteilijän, jonka tankeissa saattaa olla öljyä jopa satoja tonneja. Työ on kuitenkin hidasta: riskianalyysi vie vuoden, ampumatarvikkeiden raivaus toisen ja vasta kolmantena voidaan ehkä päästä ympäristöriskinä olevan öljyn kimppuun.

sukelluskypärä
Sukellustöiden valmistelu on vuosien suunnittelun tulos.SYKE

Tyhjennysoperaatio on osa ympäristöministeriön käynnistämää vesiensuojelun tehostamisohjelmaa vuosille 2019–2023. Tavoitteena on Itämeren ja sisävesien hyvä tila. Ohjelman toimilla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinnekuormitusta vesiin, puhdistetaan hylkyjä öljystä, kunnostetaan vesistöjä sekä vähennetään haitallisia aineita kaupunkivesistä.

Lisätietoja Suomen hallituksen vesiensuojelun ohjelmasta ja hankkeesta osoitteista https://www.ym.fi/vedenvuoro (siirryt toiseen palveluun) ja www.syke.fi/hankkeet/hylkysaneeraus (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Syke: Suomen aluevesillä noin sata ongelmahylkyä

Saaristomerellä tutkittiin kahta riskihylkyä – tavoitteena on poistaa yli 30 vuotta sitten uponneiden alusten sisältämä öljy

Lue seuraavaksi