1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomen ensimmäiset sähköavusteiset kaupunkipyörät ovat Kuopiossa jo "liian suosittuja": niitä ei riitä kaikille eikä akkuja ehditä ladata

Sähköavusteisten pyörien akkuja on hankittu lisää, mutta yksistään se ei ratkaise suosion kääntöpuolta.

Kaupunkipyörät
Pyöränlainaajat.

Kuopiossa kaupunkipyörien kanssa on syntynyt erikoinen tilanne: ne ovat jopa “liian suosittuja”.

Koska sähköavusteisia pyöriä käytetään paljon, niitä ei ehditä huoltaa.

Vilho Lappalainen kertoo, että ongelmia on silloin tällöin. Erään kerran hän oli polkemassa Kuopion yliopistolliselta sairaalalta vähän matkan päähän Niiralaan ja pyörä jarrutteli itsekseen.

Lappalaisen ystävä Siiri Niiranen puolestaan sanoo, että joidenkin pyörien akut ovat olleet tänä kesänä tyhjiä. Polkemaan lähdössä oleva nainen ottaakin vasta kolmannen pyörän käyttöönsä torin asemalla, koska kahden ensimmäisen akku on lähes loppu.

– Tuollakin voisi ajaa, mutta se on raskaampaa.

Akkujen lataus laahaa jäljessä erityisesti hyvällä säällä, kun ihmiset käyttävät fillareita tavallista enemmän.

Lisäksi kaikille ja kaikkialle ympäri kaupunkia ei riitä pyöriä. Kaupunki onkin saanut palautetta siitä, että akut ovat tyhjinä tai vähissä sekä siitä, että pyöriä ei yksinkertaisesti ole vapaana.

– Olemme hankkineet lisää akkuja, mutta siltikään niitä ei ehditä ladata ja vaihtaa, kertoo kaupungin liikkumispalveluiden kehittämispäällikkö Jouni Huhtinen.

Viime syksynä, kun pyöräilykausi loppui, rekisteröityneitä käyttäjiä oli noin 7 000. Nyt määrä on jo yli 18 000.

Jouni Huhtinen
Kaupunkipyörillä on ajettu tänä kesänä yhteensä 610 000 kilometriä, kertoo Jouni Huhtinen.Toni Pitkänen / Yle

Kaupunkipyörien huollosta ja operoinnista vastaa urheiluliike Leosport. Yrittäjä Leo Korhonen toteaa, että akkuja tarvittaisiin yksinkertaisesti vielä enemmän.

– Akkuja ladataan koko ajan, mutta niitä ei ole tarpeeksi.

Pohjoismaiden ensimmäiset sähkökäyttöiset ja asemattomat kaupunkipyörät saatiin Kuopioon viime vuonna. Pyöriä ei siis jätetä latautumaan asemille vaan niissä on vaihdettava akku.

Aluksi pyöriä oli 150 kappaletta. Määrää lisättiin tälle kesälle sadalla.

Kuopion kaupunkipyörien suosio perustunee sähköavustukseen. Itä-Suomen suurin kaupunki on mäkinen ja avustus helpottaa polkemista. Kuopion lisäksi sähköavusteisia kaupunkipyöriä on vain Turussa. Siellä tosin pyöriä on vain kymmenen kappaletta. Tampereelle on tulossa ensi kesäksi samanlaiset pyörät kuin Kuopioon.

Sähköpyörien akkuja.
Kaupunki on yrittänyt ratkaista haastetta ostamalla lisää akkuja. Tarkoituksena on hankkia vielä yksi latauskaappi lisää.Toni Pitkänen / Yle

Kuopion kaupunkipyörien suosiota voi verrata Helsinkiin, jonka kaupunkipyörien käyttöaste on maailman korkeimpia. Euroopan pääkaupunkeja vertaillessa Helsinki onkin ykkönen. Vuonna 2018 yhdellä pyörällä tehtiin 8,7 matkaa vuorokaudessa.

Helsingissä ja Espoossa on yhteensä noin 3 500 pyörää. Koko alueella yhdellä pyörällä tehdään vuorokauden aikana 6,8 matkaa.

Asukasluvultaan ja pyörämäärältään pienemmässä Kuopiossa yhdellä pyörällä tehdään keskimäärin 7,2 matkaa vuorokaudessa. Aurinkoisina päivinä pyörien käyttömäärä jopa kaksinkertaistuu.

– Muut ovat meille kateellisia. Esimerkiksi Joensuussa pyörät eivät ole päässeet suosioon, Jouni Huhtinen virnistää.

Tänä kesänä Kuopion kaupunkipyörillä on ajettu yhteensä 610 000 kilometriä. Lokakuun loppuun mennessä rikkoutunee miljoonan kilometrin raja.

Leo Korhonen.
Kaupunkipyörien huolto ja operointi työllistää 5-6 ihmistä. Mikäli pyörien määrää lisätään, myös työntekijöiden määrää nostetaan.Toni Pitkänen / Yle

Nyt kaupunki pohtii, mitä mahdollisuuksia sillä on ratkaista positiivisesta asiasta syntynyt ongelma.

Vielä tämän pyöräilykauden aikana aiotaan ratkaista, miten voitaisiin ostaa lisää pyöriä kaupunkilaisten käyttöön. Yksi sähköpyörä maksaa kaupungille 1 700 euroa.

Pyörien käyttömaksuilla saadaan katettua niiden kulut ja nykyisellä käyttötahdilla kassan pohjallekin jää jotain. Pohjakassaa ei kuitenkaan ole niin paljon, että kaupungilla olisi varaa ostaa uusia pyöriä.

– Varsinkin nyt, koska kaupungin talous on alijäämäinen.

Huhtinen sanoo, että yksi vaihtoehto olisi ottaa käyttöön Helsingin malli. Siellä yritys on ostanut pyörät ja vastineeksi se saa mainostilaa.

– Tämä pitää tarkkaan miettiä ja päättää asiasta elokuun loppuun mennessä, Huhtinen sanoo.

Korjattu 20.8.2020 klo 9:42: Myös Turussa on sähköavusteisia kaupunkipyöriä, ei pelkästään Kuopiossa kuten aiemmin oli kirjoitettu.

Lue lisää:

Yhteiskäyttöiset sähköpyörät poistuvat Helsingin katukuvasta: työmatkapyöräilyn väheneminen teki palvelusta kannattamatonta

Turun kaupunkipyörien käyttö romahti koronakevään aikana, eikä kesälläkään lähestytä vuoden takaisia lukuja

Kuopion kaupunkipyörät ovat olleet kesällä kovassa käytössä

Lue seuraavaksi