1. yle.fi
  2. Uutiset

Saimaan kanavan kautta kulkee huomattavasti viime vuotta enemmän tavaraa – vedenpinnan nostaminen parantaa rahtiliikenteen kilpailukykyä entisestään

Rahtilaivat kannattelevat entistä suurempia tavaramääriä, kun vedenpintaa nostetaan kymmenellä senttimetrillä.

Saimaan kanava
Puutavaraa kuljettava rahtialus RMS Carelie Saimaan kanavassa.
Saimaan kanavalla kulkee tänä vuonna viime vuotta enemmän tavaraa.Riitta Väisänen / Yle

Saimaan kanavan rahtiliikenne on kasvanut reilusti viime vuoteen verrattuna.

Loppuvuodesta Saimaan kanavalla kulkevan tavaran määrä saattaa yltää jopa 30 prosentin kasvuun viime vuoteen verrattuna.

Rahtiliikenne on kasvanut lähes kaikissa tavararyhmissä.

Rahtiliikenteen kasvusta suuri osa johtuu siitä, että Saimaan kanavan liikennekausi on ollut tänä vuonna pidempi kuin viime vuonna.

– Viime vuonna Saimaan kanavan sulkujen alaportteja uusittiin, joten liikennekatko kesti neljä ja puoli kuukautta. Tänä vuonna katko oli vain normaalit kaksi kuukautta, Väyläviraston sisävesiväylät-yksikön päällikkö Tero Sikiö kertoo.

Talvi oli niin leuto ja jäätä oli niin vähän, että sään puolesta Saimaan kanavalla olisi voitu liikennöidä vaikka ympäri vuoden.

– Uskon, että positiivinen perusvire jatkuu tavaramäärän suhteen myös loppuvuonna, Sikiö sanoo.

Vedenpinnan nostosta suuri hyöty

Ensi vuonna aletaan valmistella Saimaan kanavan vedenpinnan nostoa. Valmistelutyöhön on ensi vuodeksi saatu liikenne- ja viestintäministeriöltä 200 000 euroa.

Saimaan kanavan vedenpintaa nostetaan kymmenen senttimetriä. Tämä parantaa Saimaan kanavan rahtiliikenteen kilpailukykyä.

– Vedenpinnan nostaminen mahdollistaa sen, että yksi maksimikokoinen alus pystyy ottamaan noin sadan tonnin lisälastin matkallaan Saimaalta merelle, Sikiö kertoo.

Olisiko Saimaan kanavan pintaa voitu nostaa enemmänkin?

– Kaikki senttimetrit rahtiliikenteessä ovat aina hyödyllisiä. Jos vedenpintaa olisi nostettu vaikkapa 20 senttimetriä, olisi jouduttu niin mittaviin rakenteellisiin muutoksiin, että kustannukset olisivat kasvaneet rakennustyössä liikaa, Sikiö toteaa.

Lue seuraavaksi