1. yle.fi
  2. Uutiset

Pyhtää aikoo käyttää yli 2 miljoonaa euroa itäisen ratahankeyhtiön suunnitteluun – sillä ehdolla, että uusi rata kulkee rannikon kautta

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

raiteet
Pendolino kulkee peltojen välissä
Pyhtää on valmis pääomittamaan hankeyhtiötä sillä edellytyksellä, että itäistä ratalinjausta suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään. Kuvituskuva.Pyry Sarkiola / Yle

Pyhtään kunta on valmis pääomittamaan itäisen rantaradan hankeyhtiötä.

Liikenne- ja viestintäministeriö kartoittaa parhaillaan kuntien halukkuutta osallistua hankeyhtiön perustamiseen ja itäisen suunnan suunnittelun rahoitukseen.

Pyhtään kunnanvaltuusto hyväksyi maanantaina kunnanhallituksen ehdotuksen, jonka mukaan kunta ilmaisee kiinnostuksensa ratahankeyhtiön perustamiseen ja suunnittelun pääomittamiseen alustavasti 2,1 miljoonalla eurolla.

Pyhtää on valmis pääomittamaan hankeyhtiötä sillä edellytyksellä, että itäistä ratalinjausta suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Kuntien hintalappu 39 miljoonaa

Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvottelut käytäisiin samoilla ehdoilla kuin Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden neuvottelut. Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Aiemmissa neuvotteluissa on ollut edellytyksenä, että hankeyhtiöön tulee omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä. Valtion tulee omistaa hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.

Liikenne- ja viestintäministeriön alustavan arvion perusteella Porvoo-Kotka-Luumäki -linjauksen suunnittelukustannukset olisivat noin 110 miljoonaa euroa, josta kuntien maksettavaksi jäisi 39 miljoonaa ja muiden toimijoiden maksettavaksi 15 miljoonaa euroa. Rahoituksen oletetaan jaksottuvan 6-10 vuodelle suunnitteluajasta riippuen.

Kotkan kaupunki on valmistautunut käyttämään hankeyhtiön pääomittamiseen 21,4 miljoonaa euroa. Alustavan arvion mukaan Hamina pääomittaisi hankeyhtiötä 8,2 miljoonalla eurolla, Loviisa kuudella miljoonalla eurolla ja Virolahti 1,3 miljoonalla eurolla.

Kuntien tulee ilmoittaa ministeriölle kiinnostuksestaan itäisen ratalinjauksen suunnitteluhankeyhtiön pääomittamiseen elokuun loppuun mennessä. Tarkoituksena on kartoittaa alueen toimijoiden edellytyksiä ja riittävän laajaa sitoutumista hankeyhtiön perustamiseen aikaisempia hankeyhtiöneuvotteluita vastaavilla periaatteilla.

Vääntöä ratalinjauksesta

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat olleet Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata, Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata sekä rata, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin.

Kovinta kamppailu on ollut Kymenlaaksossa, jossa kaksi eri ratavaihtoehtoa repii maakunnan kahtia. Kouvolan kaupunki on vahvasti itäradan puolella. Etelä-Kymenlaakson kunnat ovat puolestaan itäisen rantaradan kannalla.

Väyläviraston selvityksen mukaan kannattavin vaihtoehto olisi nykyisten ratojen kehittäminen. Uusista ratayhteyksistä paras vaihtoehto olisi ratayhteys, joka kulkisi Porvoosta Kouvolaan.

Väylävirasto aloitti rataselvityksen liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta viime syksynä. Uuden selvityksen tarkoituksena oli vertailla, mitä kautta uusi ratayhteys kannattaisi rakentaa. Lahdesta Mikkeliin kulkeva rata ei ollut mukana selvityksessä.

Lue lisää:

Kotka on valmis käyttämään itäisen rantaradan suunnitteluun yli 21 miljoonaa euroa – tarkemmin voidaan neuvotella, kun ratalinjauksesta on päätetty

Väylävirasto Itä-Suomen ratahankkeista: Parasta olisi korjata nykyisiä ratoja

Nyt puhuvat itäistä Suomea repivän ratakiistan kovimmat kiistapukarit – Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat eivät pääse sopuun ratalinjauksesta

Lue seuraavaksi