1. yle.fi
  2. Uutiset

Kun korona iski, Slush laittoi ensimmäisenä pillit pussiin – nyt toimitusjohtaja kertoo, mitä tehtiin tilalle

"Hyvin harva taisi odottaa meiltä tänä vuonna mitään", toimitusjohtaja Miika Huttunen kuvaa korona-aikaa.

tapahtumat
Slush
Slush on peruttu. Syntyykö startup-pöhinää verkossa?Tiina Jutila / Yle

Huhtikuun kuudentena päivänä Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen kertoi medialle uutiset. Syksyllä 2020 ei järjestettäisi vuosittaista kasvuyritysten suurtapahtumaa koronaepidemian vuoksi.

Tuossa vaiheessa useimmat kesätapahtumatkaan – Ruisrockista Pori Jazzin kautta Tangomarkkinoille – eivät vielä olleet luopuneet suunnitelmistaan. Slush järjestetään vasta marraskuun lopulla, mutta se laittoi ensimmäisenä pillit pussiin.

Moni mietti, oliko päätös hätiköity.

– Saimme paljon kannustavaa palautetta ja päätöstä pidettiin rohkeana ja vastuullisena. Mutta oli myös niitä, jotka eivät sitä ymmärtäneet, Huttunen kertoo.

– He kysyivät, miksi jo nyt.

Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen.
Slushin Miika Huttunen on huolissaan Suomen varhaisen vaiheen kasvuyrityksistä. Mårten Lampén / Yle

Jälkikäteen ajatellen päätös oli täsmälleen oikea. Jokainen käytetty euro olisi koitunut tappioksi ja vaarantanut tapahtuman tulevaisuuden.

Huttunen ei päässyt johtamaan suurtapahtumaa vaan joutui luopumaan 20 työtoveristaan. Jäljelle jäi 14-henkinen ydintiimi.

– Istuimme yhdessä huoneessa ja mietimme, mitä nyt tehdään. Meillä ei ollut enää päätuotettamme, ja 95 prosenttia liikevaihdosta oli haihtunut ilmaan, hän kuvaa.

– Hyvin harva taisi odottaa meiltä tänä vuonna mitään.

Mikä on siis Slush vuonna 2020?

Syksyn mittainen Slush

Tänään julkaistu Node by Slush on yhteisöpohjainen verkkopalvelu, jossa nuoret kasvuyhtiöt luovat yhteyksiä sijoittajiin, muihin tärkeisiin kumppaneihin – sekä toisiinsa.

Kyse ei ole vapaamuotoisesta jutustelusta. Verkkoalustalle on Huttusen mukaan luotu toimintoja, jotka ovat yrittäjille tuttuja Slush-tapahtumistakin – esimerkiksi kokeneiden yritysjohtajien antama mentorointi, kuuluisat puhujat, yritysideoiden kilpailu ja monet työpajat.

Virtuaalista Slushia ei kuitenkaan yritetä puristaa kahteen päivään Slush-tapahtuman tavoin. Node by Slush on koko syksyn mittainen projekti.

– Me kyllä pohdimme, olisiko Slush mahdollista järjestää sellaisenaan online-tapahtumana. Ottaisimme samat päivämäärät ja vetäisimme kaiken verkossa. Mutta kukaan meistä ei oikein innostunut siitä, Huttunen sanoo.

– Slush on fyysisessä muodossaan niin uniikki tapahtuma – ja toisaalta kohderyhmän saaminen verkkotapahtumaan kahdeksi päiväksi olisi haastavaa.

Slushin vierailijoita hämärässä käytävässä jossa värivaloja
Verkko-Slushia ei edes yritetä puristaa kahteen päivään.Tiina Jutila / Yle

Huttunen kertoo, että yhteisön piirissä järjestetään syyskuussa, lokakuussa ja marraskuussa parin päivän mittaisia intensiivijaksoja, joiden aikana paneudutaan yrittäjien itselleen valitsemiin aihekokonaisuuksiin. Samalla kuullaan tunnettuja startup-johtajia, kuten Spotifyn Daniel Ekiä ja sähköskuuttiyhtiö Limen Brad Baota.

Verkkoyhteisön toiminta alkaa syyskuun 9. päivänä. Siinä missä Slush-tapahtuman hinta on ollut startup-yrittäjille lähes neljä sataa euroa, verkko-Slushin hinta on alle kolmekymmentä euroa kuukaudessa.

Miika Huttunen kertoo, että 3 000 ihmistä 1 500 eri startup-yhtiöstä on osoittanut kiinnostusta jo ennen kuin tuotetta on julkistettu. Sitä hän ei kerro, kuinka monta tilaajaa slushilaiset lopulta tavoittelevat.

– Yhteisön koko halutaan pitää kohtuullisena, hän sanoo.

Slush 2019
Sijoituspäätökset on perinteisesti tehty kasvokkain.Tiina Jutila / Yle

Löytyykö sitä rahoitusta?

Toistakymmentä vuotta sitten Suomen nuoria kasvuyhtiöitä vaivasi krooninen rahapula.

Sitten tuli Slush – ja pian mediassa jo kerrottiin tarinoita M-Filesin (siirryt toiseen palveluun), HappyOrNotin tai Dazzle Rocksin (siirryt toiseen palveluun) kaltaisista yrityksistä, jotka löysivät tapahtumasta kansainvälisen sijoittajan.

Tämä on perinteisesti ollut Slushin suurin merkitys.

Viime vuosina suomalaisten verkostot maailmalle ovat olleet jo niin vahvat, että rahoitusta on löytynyt ilman Slushiakin. Tänä vuonna alkuperäinen huoli on kuitenkin palannut.

Miika Huttunen pelkää kaikkein varhaisimman vaiheen start up -yritysten puolesta. Slushin keväällä tekemän tutkimuksen mukaan nuorilla startup-yrityksillä oli keskimäärin vain puolen vuoden rahoitus turvattuna.

Pitkän nousukauden jälkeen satojen miljoonien dollareiden rahastoja hallinnoivilla sijoittajilla on kyllä rahaa, mutta se on saatava Suomeen myös koronan oloissa.

– Kriisin aikana sijoittajat käyttävät aina enemmän aikaa salkkuyhtiöihinsä. Lisäksi he vasta opettelevat, miten tehdään sijoituksia tiimiin, jota ei ole tavattu kasvokkain, Miika Huttunen sanoo.

Kenties he oppivat sen uudessa Slushissa.

Lue seuraavaksi