Finnair vähentää arviolta 1 000 työpaikkaa – toimitusjohtaja Topi Manner: "Lentoliikenteen toipuminen kestää vuosia"

Yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa 2 800 työntekijää. Toimitusjohtaja Manner arvioi, että Finnair pääsee kolmen vuoden päästä vuoden 2019 tasolle.

Finnair
Finnairin irtisanomiset: toimitusjohtajan haastattelu
Finnairin irtisanomiset: toimitusjohtajan haastattelu
  • Finnair suunnittelee vähentävänsä noin tuhat työpaikkaa, lisäksi tulossa on lisää lomautuksia.
  • Yt-neuvottelujen piirissä on Suomessa noin 2 800 työntekijää.
  • Yhtiö ei suunnittele vähentävänsä lentävää henkilöstöään Suomessa pysyvästi.

Lentoyhtiö Finnair aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Se aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa. Lisäksi Finnair suunnittelee tekevänsä muita rakenteellisia muutoksia ja lisää lomautuksia koronapandemian vaikutusten vuoksi.

– Pikaista muutosta parempaan ei koronatilanteessa valitettavasti ole näkyvissä. Tulomme ovat supistuneet merkittävästi, ja siksi meidän on yksinkertaisesti pakko sopeuttaa kulumme uutta kokoamme vastaaviksi, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Manner sanoo Ylelle, että pikaista muutosta parempaan ei ole nähtävissä ja lentämisen toipuminen kestää vuosia.

– Finnairin tapauksessa kolmen vuoden päästä päästäisiin vuoden 2019 tasolle. Se vaatisi käytännössä ainakin osittain sitä, että tulisi toimiva rokote ja lääkitys.

Manner toivoo, että Suomessa käytäisiin avoin keskustelu siitä, miten matkustamista saataisiin avattua niin, ettei virus leviäisi.

– Tässä varmasti testaaminen ja ennen kaikkea pikatestaaminen on avainasemassa. Vihreän listan maiden osalta olisi tärkeää, että Suomi siirtyy käyttämään samoja kriteereitä kuin muu Eurooppa, Manner sanoo.

Finnair lentää syyskuussa noin 30 prosenttia niistä lennoista, joita sillä oli vuosi sitten.

Lue lisää: Yritykset koronakriisissä: Finnairin Topi Manner: Irtisanomisia tuskin vältetään, yhtiö on 2–3 vuoden ajan aiempaa pienempi lentoyhtiö (julkaistu: 24.7.2020)

Analyysi: Kaikki maailman lentoyhtiöt sakkaavat nyt pahasti – Lentobisneksessä on historian kovimmat paikat koronan vuoksi

Maailman lentoliikenteessä koettiin keväällä pahin isku pitkiin aikoihin. Maailman suurimpien lentoyhtiöiden American Airlinesin, United Airlinesin, Delta Airlinesin ja Southwest Airlinesin lentojen määrät tulivat alas 80–90 prosenttia.

Edes öljykriisit, World Trade Centerin iskut tai finanssikriisi eivät ole tehneet yhtä tuhoisaa jälkeä lentoliikenteeseen.

Myös Euroopassa on ollut karmea vuosi. British Airways, Lufthansa, Norwegian, SAS ja kymmenet muut eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat menettäneet suurimman osan asiakkaistaan. Vaikeuksiin joutuneiden yhtiöiden lista on loputon

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO arvioi elokuun puolivälissä ennen tuoreimpia matkustusrajoituksia, että kuluvan vuoden aikana lentojen määrä putoaa noin puoleen viimevuotisesta ja matkustajaliikenteen tappiot paisuvat maailmanlaajuisesti 330 miljardiin euroon. Lue lisää aiheesta.

Pitkän linjan purseri Ami Niemelä: "Ammattikunta tiesi, että tässä käy isommin" – kymmenet lentoemännät kouluttautuivat pikana hoiva-alalle

Finnairin purseri Ami Niemelä järjesti jo keväällä koulutuksen, josta 40 lentoemäntää työllistyi terveydenhuoltoon. Uutinen yt-neuvotteluista ei siis yllättänyt.

– Aina kun aletaan puhua Kiinasta, niin se koskee meitä [Finnairia] tosi voimakkaasti. Meidän ammattikunta tiesi, että tässä tulee käymään jotenkin isommin. Lue lisää aiheesta.

IAU: puheenjohtaja: "Vähemmästäkin on yt-neuvotteluita aloitettu, henkilökohtaisesti se on kaikille hankala tilanne"

Mahdollisimman moni työpaikka pyritään säilyttämään, kommentoi Ilmailualan unionin hallituksen puheenjohtaja Juhani Haapasaari Ylelle.

Yt-neuvottelut eivät tulleet yllätyksenä työntekijöille, sanoo Ilmailualan unionin hallituksen puheenjohtaja Juhani Haapasaari. Matkustusrajoitusten vuoksi matkustajamäärät ovat olleet alhaisia, ja yt-neuvotteluita on osattu odottaa, Haapasaari sanoo.

– Vähemmästäkin on yt-neuvotteluita aloitettu. Henkilökohtaisesti se on kaikille hankala tilanne, mietitään omaa toimeentuloa ja työpaikkaa. Lue lisää aiheesta.

Analyytikko Finnairin irtisanomisista: Yhtiö joutuu sopeutumaan koko lentoalan historialliseen kriisiin

Lentoyhtiö Finnairin jätti-irtisanomiset eivät erityisemmin yllättäneet yhtiötä seuraavaa analyytikko Joonas Häyhää OP-ryhmästä.

– Ei se yllättänyt, kun miettii lentoalan tilannetta yleisestikin ja kun Finnair on jo aiemmin tiedottanut säästötarpeista, Häyhä kertoo.

Valtionyhtiö Finnair ilmoitti tänään aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut noin tuhannen työpaikan vähentämiseksi. Yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa 2 800 työntekijää.

Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 6 200 työntekijää.

Finnairin irtisanomisten ja yleisesti koko mailman lentoalan taustalla on koronatilanne, joka on romahduttanut lentoliikenteen lähes kaikkialla. Kesällä koronatilanne näytti jo hiukan valoisammalta, mutta nyttemmin tilanne on kääntynyt jälleen heikompaan suuntaan uuden korona-aallon pelossa.

– Sen vuoksi kysyntä ei ole elpynyt odotetusti. Yhtiö joutuu sopeutumaan historialliseen kriisiin, joka ravistelee koko toimialaa.

Häyhä ei lähde yhtään arvailemaan kuinka kauan Finnairin ja ylipäätään lentoalan vaikeudet jatkuvat. Kaikki riippuu koronatilanteen kehittymisestä.

Lentokurssit nousussa

Finnairin pörssikurssi on ollut tänään reippaassa nousussa. Osakesalkunhoitaja Juha Varis S-pankista sanoo, että Finnairin kurssia on tänään siivittänyt nousuun lähinnä lentoalan yhtiöiden yleinen kurssinousu maailmalla eilen ja tänään.

– Lentoyhtiöiden kurssinousu lähti eilen liikkelle Amerikasta, ilmeisesti jonkun positiivisen koronarokoteuutisen tai huhun vauhdittamana. Tänään nousu on nähty Euroopassa. Finnairin kurssin nousu liittyy mielestäni lähinnä tähän, ei niinkään yt-uutisointiin, Varis tähdentää.

Yleensä ilmoitukset henkilöstövähennyksistä nostavat yyteistä tiedottaneen yhtiön kurssia ainakin hetkellisesti.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lähes jokainen työntekijä lomautettuna jossain vaiheessa

Yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa 2 800 työntekijää. Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 6 200 työntekijää, joista lähes jokainen on ollut lomautettuna jossain vaiheessa kevättä tai kesää.

Nyt suunniteltujen irtisanomisten lisäksi lomautusten arvioidaan jatkuvan lähes kaikilla Suomessa työskentelevillä finnairilaisilla. Lomautukset voivat olla määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia. Finnairin mukaan vastaavia toimia ollaan tekemässä myös ulkomaan yksiköissä.

Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että yt-neuvotteluissa käsitellään myös lomautusten jatkumista ja laajentumista. Lomautustarpeet koskevat kaikkia Finnairin työntekijöitä, eli myös lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa, jotka eivät Tallqvistin mukaan ole irtisanomissuunnitelmien piirissä.

– Lomautukset jatkuvat lähes kaikilla Finnairin työntekijöillä muodossa tai toisessa, Tallqvist sanoo.

– Tulemme olemaan pienempi lentoyhtiö jonkin aikaa, kunnes markkina toipuu. Kevennämme esimerkiksi hallintoa, muutamme työnkuvia, automatisoimme toimintoja ja tällä tavalla pyrimme varmistamaan, että olemme kilpailukykyisiä myös koronakriisin jälkeisellä markkinalla.

Tallqvistin mukaan Finnairin lentomäärät ovat vähentyneet dramaattisesti, ja nyt yritys pyrkii sopeutumaan tilanteeseen järjestelmällisesti.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Omistajaohjausministeri Tuppurainen ja työministeri Haatainen lupaavat tukea Finnairin työntekijöille

Säätytalolla tiistaina käytyjä hallituksen neuvotteluja ensi vuoden budjetista synkensivät uutiset Finnairin yt-neuvotteluista. Finnairin tilannetta neuvotteluiden jälkeen kommentoinut omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoi valtion sitoutuneen tukemaan Finnairia kriisin yli.

Työministeri Tuula Haatainen (sd.) puolestaan on pyytänyt Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistoa etsimään uusia työllistymismahdollisuuksia Finnairilta irtisanotuille.

Haataisen mukaan työllisyysmäärärahoja on jo aiemmin lisätalousarvioiden yhteydessä lisätty juuri tällaisia tilanteita varten. Lue lisää aiheesta.

Rovaniemen matkailun johtaja: Ilman toimivia lentoyhteyksiä Lapin talvimatkailu romahtaa murto-osaan viime vuodesta

Finnairin tiistaina yt-ilmoitus on isku matkailulle. Matkanjärjestäjät tekevät talvea koskevat päätökset yleensä syyskesällä. Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen ei pidä Finnairin yt-ilmoitusta yllätyksenä, mutta äärimmäisen huolestuttavana niin Lapin kuin koko Suomenkin matkailun kannalta.

– Yt-ilmoitus on signaali, että Finnairin tilanne on vakava. Pitkien välimatkojen vuoksi Lapin matkailun kannalta toimivat lentoyhteydet ovat ensisijaisen tärkeät, Rovaniemen matkailua luotsaava Kärkkäinen muistuttaa. Lue lisää aiheesta.

Maakuntalennoista päätetään syyskuussa

Valtio on suurimpana osakkeenomistajana osallistunut Finnairin osakeantiin tukitoimena, ja osakeannissa yhtiö keräsi 500 miljoonaa euroa. Osakeannilla ja sopeuttamisella on Tallqvistin mukaan tarkoitus päästä pahimman yli. Hän ei kerro, onko tulossa vielä lisää avunpyyntöjä valtion suuntaan.

Finnair on vähentänyt koronapandemian takia muun muassa maakuntalentoja. Niitä on maakunnissa haikailtu takaisin. Tallqvistin mukaan maakuntalentojen tilannetta arvioidaan seuraavaksi syyskuun aikana.

Suunnitellut henkilöstövähennykset ovat osa Finnairin säästötavoitetta, jota yhtiö nosti tänään 80 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon.

Finnair ei suunnittele lentävän henkilöstön pysyviä vähennyksiä Suomessa. Yhtiö kertoo tavoitteekseen saada ydinliiketoiminta turvattua siten, että matkustamotyöntekijät ja lentäjät voivat palata vaiheittain töihin heti, kun markkinat alkavat toipua ja lentojen määrä kasvaa.

Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu viime vuoden tasolle 2–3 vuodessa.

klo 15.07. Lisätty S-pankin Juha Variksen kommentit.