1. yle.fi
  2. Uutiset

Analyysi: Kaikki maailman lentoyhtiöt sakkaavat nyt pahasti – Lentobisneksessä on historian kovimmat paikat koronan vuoksi

Lentoyhtiöiden liikevaihdot ovat laskeneet poikkeuksellisen jyrkästi koronapandemian aikana.

lentoliikenne
Kuvassa on Amrican Airlinesin lentokoneita.
Maailman lentoyhtiöt ovat nyt harvinaisen pahoissa vaikeuksissa. Dan Andersson / EPA

Maailman lentoliikenteessä koettiin keväällä pahin isku pitkiin aikoihin. Maailman suurimpien lentoyhtiöiden American Airlinesin, United Airlinesin, Delta Airlinesin ja Southwest Airlinesin lentojen määrät tulivat alas 80–90 prosenttia.

Edes öljykriisit, World Trade Centerin iskut tai finanssikriisi eivät ole tehneet yhtä tuhoisaa jälkeä lentoliikenteeseen.

– Korona sulki Yhdysvaltain lentoliikenteen lähes täysin. Ainoastaan rahtiliikenne on ollut käynnissä ja sekin rajoitetusti, juuri eläkkeelle siirtynyt ja kansainvälisen pörssitalouden hyvin tunteva eQ-varainhoitoyhtiön entinen konkarisalkunhoitaja Hannu Angervuo sanoo.

Lentomatkustaminen on Yhdysvalloissa selvästi suositumpaa kuin Euroopassa tai Aasiassa.

Lentobisnes pahin kärsijä

Myös Euroopassa on ollut karmea vuosi. British Airways, Lufthansa, Norwegian, SAS ja kymmenet muut eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat menettäneet suurimman osan asiakkaistaan. Vaikeuksiin joutuneiden yhtiöiden lista on loputon.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO arvioi elokuun puolivälissä ennen tuoreimpia matkustusrajoituksia, että kuluvan vuoden aikana lentojen määrä putoaa noin puoleen viimevuotisesta ja matkustajaliikenteen tappiot paisuvat maailmanlaajuisesti 330 miljardiin euroon.

Lentomatkustajien määrä jää tällä tietoa samoihin lukemiin kuin 1970-luvulla.

Koronakriisi on mullistanut monen toimialan bisnekset, mutta kansainvälisen lentoliikenteen näkymät ovat ehkä pahiten hämärän peitossa.

Koronapandemia iski viiteen bisnekseen harvinaisen kovalla kädellä: lentoyhtiöihin, matkailuyrityksiin, risteilyvarustamoihin, kasinoihin sekä ravintola- ja kahvilayrityksiin.

Valtiot ovat joutuneet avustamaan useita yhtiöitä joko suoralla tuella tai järjestämällä osakeanteja tai tekemällä muita ylimääräisiä rahoitusjärjestelyitä.

Kesällä lentojen määrät elpyivät hieman, mutta jäivät silti noin 70 prosenttiin edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Huoltotyöt etänä

Kaiken takana on yksinkertaisesti korona ja sen aiheuttama pelko sekä epidemian aiheuttamat matkustusmääräykset. Turistit ja liike-elämän työntekijät ovat rajoittaneet lentomatkustamisensa minimiin.

Myös suomalaisten insinöörien ja johtajien huolto- ja asiakaskäynnit on rajattu minimiin niin, että työt hoidetaan mahdollisimman pitkälti etänä. Tehtaiden koneet huolletaan tietokoneiden avulla aina kun vain pystytään.

Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat tehneet tappiota noin 20 miljardia euroa. Matkustajamäärät ovat laskeneet rajusti, mikä on johtanut yhteensä yli kuuden miljoonan työpaikan menetykseen.

Hannu Angervuon mukaan lentoyhtiöiden järjestö IATA uskoi kesällä lentoliikenteen palaavan normaaliksi jo parin vuoden kuluessa. Nyt tavoitetta on siirretty vuosiin 2023–2025 saakka.

– Monet valtiolliset ja myös yksityiset lentoyhtiöt ovat joutuneet valtion pääomittamiksi suurten tappioiden vuoksi. Jopa USA:ssa otettiin käyttöön valtion tuki lentoyhtiöille, Angervuo kertoo.

Kurssit rytisten alas

Yhdysvaltain suurimpien lentoyhtiöiden osakekurssit laskivat keväällä 60–90 prosenttia. Ne ovat hieman palautuneet, mutta ovat yhä 40–60 prosenttia alle vuodenvaihteen kurssitason.

– Southwest Airlinesia pidetään yhtenä parhaimpana jenkkilentoyhtiönä. Sen osakekurssi oli helmikuussa noin 57 dollaria ja tänään 37 dollaria, Angervuo luettelee.

Lentoyhtiöiden osakekurssit nousivat toukokuussa, kun valtio ilmoitti tuestaan lentoyhtiöille ja muu osakemarkkina alkoi palautua. Kesän aikana osakekurssit lentoyhtiöillä ovat pääosin polkeneet paikallaan.

Juuri nyt sijoittajat pelkäävät koronan toisen aallon aiheuttamia tuhoja lentoyhtiöille. Asiakasmäärät nousevat, mutta edelleen ollaan 60–80 prosenttia alle viime vuoden vastaavien kuukausien matkustajaluvuista.

Samat ongelmat ovat myös risteilyvarustamoilla. Varustamojen liikenne käynnistyy aikaisintaan syyskuussa. Tappiota on kertynyt noin miljardi dollaria kuukaudessa.

Lue lisää:

Finnair vähentää arviolta 1 000 työpaikkaa – Toimitusjohtaja Topi Manner: Lentoliikenteen toipuminen kestää vuosia

Lue seuraavaksi