1. yle.fi
  2. Uutiset

Monet yritykset jatkavat yhteistyötä tavaratalo Kärkkäisen kanssa – kysyimme firmoilta, pitäisikö

Muun muassa vaatemerkki Makia jatkaa yhteistyötään kohutun Kärkkäinen-tavarataloketjun kanssa. Takaisin Pasilaan -podcastissa kysytään, ulottuuko yritysvastuu yhteistyökumppaneihin.

yritysvastuu
Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.
Takaisin Pasilaan -podcastissa keskustellaan yritysten vastuullisuudesta yhdessä Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finérin kanssa.Petteri Bülow / Yle

Jos yritys tahtoo olla vastuullinen, sopiiko samaan ajatukseen se, että yrityksen tuotteita myydään antisemitistisistä salaliittoteorioista tutuksi tulleen bisnesmiehen tavarataloissa? Vaatebrändi Makia joutui pohtimaan tätä kysymystä elokuussa.

Makiaa kritisoitiin sosiaalisessa mediassa, kun kävi ilmi, että Makian tuotteita on myynnissä Kärkkäinen-tavarataloissa. Tavarataloketjun omistaja Juha Kärkkäinen on aikaisemmin ollut julkisuudessa kyseenalaisessa valossa muun muassa hänen päätoimittamansa asiakaslehti Magneettimedian vuoksi. Magneettimediassa julkaistiin sittemmin kielletyn uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen propagandaa, ja Kärkkäinen tuomittiin julkaistujen juttujen vuoksi sakkoihin kiihotuksesta kansanryhmää vastaan vuonna 2013.

Kärkkäinen on sittemmin lopettanut Magneettimedian julkaisemisen ja irtisanoutunut kytköksistään, mutta kohun seurauksena muun muassa Fiskars, Finlayson, Otava ja Tammi lopettivat yhteistyön Kärkkäisen tavaratalojen kanssa.

Takaisin Pasilaan -podcast kysyi yrityksiltä, miten ne suhtautuvat yhteistyöhön tavaratalo Kärkkäisen kanssa. Vallila ilmoitti, ettei sieltä ehdi kukaan haastatteluun. Fazerin edustajat eivät halunneet kommentoida asiaa henkilökohtaisesti.

– Meille on tärkeää sanoutua irti ääriajattelusta ja toimia arvojemme mukaisesti, vastasi puolestaan Fiskarsin viestintäpäällikkö Jenni Marsio.

Yritysvastuuperiaatteille Kärkkäinen on vieras tapaus

– Tätä tapausta voidaan lähestyä sekä yritysvastuustandardien kautta että laajempana eettis-moraalisena kysymyksenä, sanoo kansalaisjärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér Takaisin Pasilaan -podcastin tiistain jaksossa.

– Jos ajatellaan yritysvastuustandardien kautta, niin yrityksen omistajan tai yksittäisen työntekijän mielipiteet sinänsä eivät mene sinne yritysvastuustandardien piiriin, Finér kertoo.

Sonja Finérin mielestä yritysten pitäisi kyllä olla kiinnostuneita siitä, missä niiden tuotteita myydään. Hän kuitenkin lisää, että tämän tyyppiset kysymykset ovat yritysvastuukentälle vieraita.

– Erilaiset yhteistyökumppanuudet ja muut eivät ole niin vakiintuneita. Totta kai moraalista keskustelua on käyty paljonkin, Finér toteaa.

Kuuntele koko keskustelu Takaisin Pasilaan -podcastista Yle Areenassa!

Lue seuraavaksi