1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kasvomaskit

Pitäisikö tarjoilijan käyttää suojamaskia ja -hansikkaita, kun hän tuo sinulle juoman tai annoksen? Keskustele

Riittävätkö turvavälit koronatartuntojen ehkäisyyn ravintolassa, vai tarvitaanko muita turvatoimenpiteitä?

Ravintola Mustan Härän baarimikko laski kaljaa maski naamalla elokuun puolessavälissä. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Koronavirustartuntojen päivittäisten määrien ollessa hienoisessa nousussa keskustelu turvatoimista käy kuumana. Erityisen kiperä pohdinta kohdistuu ravintoloihin, baareihin ja klubeihin.

Vastakkain ovat kaksi yleisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää asiaa: toisaalta ravitsemusliikkeiden sulkeminen tai toiminnan rajoittaminen vaaraantaa valtavan määrän työpaikkoja ja liiketoimintaa, toisaalta on jo vahvat epäilyt siitä, että juuri erilaiset ruokailu- ja juominkipaikat ovat koronaviruksen leviämiselle erittäin otollisia.

Riittääkö käsidesi? Vai tarvittaisiinko ravitsemusliikkeisiin myös maskit ja hansikkaat? Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Ravintoloissa ja istuskelubaareissa turvavälien noudattaminen on yleensä mahdollista, ainakin terassien vielä ollessa auki. Jos on mahdollista pysyä oman piirinsä keskuudessa, niin ainoa "ylimääräinen" ihmiskontakti onkin tarjoilija, joka hoitaa tilaukset ja tarjoilun.

Vaarana onkin, että tarjoilija altistuu koronavirukselle työssään, jossa hän tapaa kymmeniä tai jopa satoja täysin tuntemattomia ihmisiä päivittäin.

Joukkoliikenteeseen on jo tullut maskisuosistus, mutta ravintoloissa sitä ei ole. Asia kuitenkin herättää paljon keskustelua ravintola-alalla.

Esimerkiksi luksushotelli Kämpissä asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa olevat työntekijät ovat käyttäneet maskeja maanantaista lähtien. Kokit eivät käytä maskeja niin kauan kuin pystyvät ylläpitämään turvavälit työssään.

Matkalu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo, että järjestö on saanut paljon yhteydenottoja ja kysymyksiä asiasta.

– Ensisijaisesti hygienia ja turvavälit estävät viruksen leviämisen. Työterveyslaitos on antanut ohjeen, että maskeja tarvitaan, jos turvavälit eivät onnistu ja kontaktit kestävät yli 15 minuuttia, Lappi kertoo.

MaRan toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan maskit voivat antaa asiakkaille kahdenlaisia mielikuvia. Arkistokuva. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Tällä hetkellä MaRan suositus on, ettei työnantaja ainakaan kieltäisi työntekijöitään käyttämästä maskia, jos he niin haluavat tehdä.

– Se on kaksipiippuinen juttu, luovatko asiakaspalvelijoiden maskit asiakkaille turvallisuuden vai turvattomuuden tunteen, Lappi pohtii.

Lapin mukaan työantaja voi myös arvioida alueen koronatilanteen perusteella, kuinka riskialttiissa tilanteessa ollaan asiakaspalvelun suhteen. Tällä hetkellä yritykset päättävät siis itse, suositellaanko maskien käyttöä.

Kokki Janne Herpola ei maskeja vastaan venkoilisi. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Helsinkiläisessä ravintolassa työskentelevä Janne Herpola kertoo, että sosiaalisessa mediassa näkee, miten asiakaspalvelijat toimivat muualla maailmassa.

– Kun katsoo kokkikollegoita ulkomailla, niin olisi hyvä laittaa suositus joka paikkaan. Heidän Instagramiin laittamissa kuvissa koko tiimillä on maski, niin ehkä se suositus pitäisi levittää koko ravintolan henkilökuntaan. Luo ainakin turvallisuuden tuntua, kun asiakas tulee hakemaan lounaan.

Mitä mieltä Herpola on itse mahdollisesta maskin käytöstä työssään?

– Jos pomo sanoo, että nyt kaikille maskit naamaan, niin en tietenkään siinä mitään vastaan venkoile.

Pitäisikö ravintoloissa, baareissa ja klubeilla työntekijöiden vetää maskit naamalle ja hanskat käteen? Keskustele alla.

Keskustelu on auki 27.8. kello 23 saakka.

Lue lisää:

Yhden jälkeen yöllä ravintoloissa on vaikeaa, kun humalaiset eivät noudata sääntöjä – "Pahimpia ovat asiakkaat, jotka eivät usko koronaan"

Korjattu 26.8.2020 kello 15.13: Herpolan nimi kuvatekstissä oli väärin: hänen etunimensä on Janne, ei Jani.