1. yle.fi
  2. Uutiset

"Koronaneuvonta, terveydenhoitaja Saukkonen" – tätä on työ paikassa, jonne tulvii satoja puheluita joka päivä

Koronapuhelimet ovat paikoin edelleen pahasti ruuhkautuneita, ilmenee Ylen kyselystä. Vastausta voi joutua odottamaan jopa yli vuorokauden.

koronavirus
Korona puhelinpalvelun puhelinpäivystäjä.
Jaana Saukkonen on työskennellyt Helsingin kaupungin koronaneuvonnassa maaliskuusta asti. Kuukausien kuluessa soittajien huolet ovat muuttuneet arkisemmiksi.Matti Myller / Yle

Jaana Saukkonen asettaa kuulokkeet korvilleen ja mikin suunsa eteen.

Kuulokkeista kantautuu puhelimen pirinä. Se ehtii soida kerran.

Koronaneuvonta, terveydenhoitaja Saukkonen.

On hetken hiljaista. Soittaja selostaa asiansa.

Sitten Saukkonen alkaa kysyä kysymyksen toisensa perään.

Millaisia oireita sinulla on ollut?

Kuinka pitkään?

Oletko matkustellut ulkomailla?

Entä ollut tekemisissä jonkun sellaisen kanssa, jolla on todettu korona?

Onko sinulla autoa?

Pääsetkö Itäkeskukseen vai haluaisitko Kannelmäkeen?

Puhelu on ohi muutamassa minuutissa. Soittaja saa ajan koronavirustestiin seuraavalle päivälle.

Se on aamulla kolme minuuttia yli tasan.

Koronan toisen aallon torjuminen on tarkkaa työtä.

Hoitaja jonotusajoista: "Kohtuutonta"

Tunnelma Helsingin kaupungin koronavirusneuvonnassa (siirryt toiseen palveluun) on rauhallinen.

Puhelinpalvelu sijaitsee Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteydessä. Koronaneuvontaa tehdään useissa eri tiloissa, myös etätyönä.

Jaana Saukkosen kanssa samassa avokonttorissa työskentelee tänä aamuna kaksi muuta hoitajaa.

Koronapuhelimen päivystyshenkilökuntaa.
Hoitajat työskentelevät koronaneuvonnassa vain osan työpäivästään. Osa vuorosta kuluu esimerkiksi muussa päivystystyössä.Matti Myller / Yle

Kaikkiaan koronaneuvonnassa on mukana parikymmentä terveydenhoitajaa. Lisää yritetään palkata koko ajan.

Neuvonta nousi otsikoihin aiemmin elokuussa, kun palvelun kerrottiin ruuhkautuneen pahasti ja esimerkiksi Helsingin Sanomien (siirryt toiseen palveluun) mukaan puhelimeen saattoi muodostua kymmenien minuuttien jono.

Yhtäkkiä vilkastunut tilanne yllätti myös työntekijät.

– Puhelumääriin ei osattu varautua. Niiden ajateltiin tulevan vähän myöhemmin syksyllä, Saukkonen sanoo.

– Jonotusajat ovat olleet pitkiä, kahdesta kolmeen tuntia. On se tietenkin kohtuutonta.

Uusi tilanne hämmensi

Terveydenhoitaja Saukkonen on vastannut Helsingin kaupungin koronapuhelimeen maaliskuusta eli epidemian puhkeamisesta asti.

Terveydenhoitaja Jaana Saukkonen.
Yksittäinen koronapuhelu voi kestää aina kahdesta kymmeneen minuuttia, Jaana Saukkonen sanoo. Soittajan asiaa ei koskaan tiedä etukäteen.Matti Myller / Yle

Tilanne oli uusi ja hämmentävä ammattilaisellekin.

– Uutta tietoa tuli päivittäin niin paljon, että sen soveltaminen käytäntöön oli välillä vaikeaa. Ihmiset olivat huolissaan ja hädissään. Meidän tehtävänämme oli tukea heitä. Että kyllä tästä selvitään ja kyllä tässä pärjätään.

Kuudessa kuukaudessa koronavirusepidemia on ehtinyt Suomessa jo kertaalleen laantua ja osoittaa taas elpymisen merkkejä.

Myös koronaneuvontaan tulevien puhelujen luonne on muuttunut. Pelko ja hämmennys ovat vaihtuneet arkisempiin asioihin.

Suurin soittajaryhmä ovat nyt pienten lasten vanhemmat, Saukkonen kertoo.

– Paljon kysytään sitä, tarvitseeko testi tehdä kaikille lapsille ja pitääkö kotona olla oikeasti niin kauan, että oireet ovat hävinneet. Eikö lasta saa viedä hoitoon, jos räkä valuu tai tulee pieni aivastus.

Lapsiperheiden asiat ovat olleet kosolti julkisuudessa, ja esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tarkensi aiemmin tiistaina, ettei lieväoireista lasta tarvitse viedä koronatestiin.

Helsingissä testiä suositellaan kuitenkin edelleen korkeiden tartuntamäärien takia matalalla kynnyksellä oireisille lapsille.

– Lasten vanhemmilta tulleissa puheluissa kuuluu se, että työnantajat eivät ole enää niin kärsivällisiä ja töihin pitäisi palata, Jaana Saukkonen sanoo.

Yhä paikoin pahat ruuhkat

Mutta entä ruuhkat?

Niitä on edelleen, paikoin pahojakin, ilmenee Ylen suuriin kaupunkeihin tekemästä kyselystä.

Turusta kerrotaan, että koronaneuvontaan ja osin myös terveysasemien ajanvaraukseen tulee "todella paljon" eli tuhansia puheluja päivässä. Vastausta joutuu odottamaan jopa muutamia päiviä.

Valtaosa koronapuheluista koskee kaupungin mukaan testiin pääsyä.

Ruuhkaa on myös Espoossa: Koronaneuvontapuhelimeen tulvii päivittäin useita satoja soittoja. Keskiviikkona palvelusta soitettiin takaisin maanantain lopulla jätettyihin soittopyyntöihin.

Puhelumäärät ovat kasvaneet Tampereellakin huomattavasti. Esimerkiksi tiistaina koronalinjalle tuli runsaat 900 puhelua. Jonotusaika oli keskimäärin kuitenkin vain kuusitoista minuuttia.

Se, miten nopeasti puheluun vastataan, ei ole aivan yhdentekevää, sillä koronatestin onnistuminen riippuu pitkälti oikeasta testausajankohdasta.

Ylilääkäri Pirjetta Uusikylä
Ylilääkäri Pirjetta Uusikylä sanoo, että Helsingissä pääsee koronatestiin tällä hetkellä yhdessä tai kahdessa päivässä. Pullonkaula on testitulosten valmistumisessa: siinä voi kestää kolmesta neljään päivää, hän kertoo.Matti Myller / Yle

Helsingissä koronavirukseen liittyviä yhteydenottoja tulee lähemmäs kaksituhatta päivässä, laskee ylilääkäri Pirjetta Uusikylä Kalasataman terveysasemalta.

Koronaneuvonnassa vastataan päivän aikana 400–500 puheluun, loput tulevat päivystysavun ja sähköisen Oma olo -palvelun (siirryt toiseen palveluun) kautta.

Uusikylän mukaan tilanne on helpottanut etenkin kuluneen viikon aikana. Koronapuhelimessa vastataan nyt tunnin sisällä, monesti nopeammin. Kiireelliset Oma olo -yhteydenotot käsitellään alle puolessa tunnissa. Myös kiireettömiin tapauksiin reagoidaan tällä hetkellä pääsääntöisesti muutamien tuntien kuluessa, hän toteaa.

Uusikylä kehottaa helsinkiläisiä lähestymään korona-asioissa juuri Oma olo -verkkopalvelua käyttäen.

– Sitä kautta laboratoriolähetteen ja ammattilaisen arvion saa nopeimmin.

Työ ei stressaa: "Ihmiset ovat kiitollisia"

Osa Helsingin kaupungin koronapäivystäjistä näkee tietokoneen ruudulta, montako puhelua milloinkin on jonossa.

Jaana Saukkosella sellaista näkymää ei ole. Hän sanoo, että pitkästäkään jonotuksesta huolimatta vastaanotto ei ole hyökkäävä.

– Ihmiset ovat kiitollisia ja ystävällisiä. He ottavat vastaan ohjeita ja haluavat noudattaa niitä.

Saukkonen ei vastaa koronapuheluihin koko työvuoronsa ajan, vaan osa päivästä ollaan esimerkiksi muussa päivystystyössä.

Neljän–viiden tunnin aikana ehtii kuitenkin vastata jopa 30–40 puheluun.

Puolessa vuodessa Saukkosesta on kehkeytynyt melkoinen korona-asiantuntija. Aihetta seuraa huomaamattaan vapaa-ajallakin.

Stressaavaksi Saukkonen ei työtään silti koe.

– Kaikista puheluista jää aina positiivinen tunne. Ymmärrän, että joitakin stressaa, ettei kaikkiin puheluihin ehdi vastaamaan. Olisihan se ihanaa, että ehdittäisiin. Mutta henkilökohtaisesti en ole stressaantunut. Teen parhaani, ja otan ne puhelut, jotka ehdin.

Saukkonen asettelee luurit päähänsä. Puhelin soi hetken.

Koronaneuvonta, terveydenhoitaja Saukkonen.

Käsidesiä annetaan sairaalaan sisään tulijoille.
Helsinkiläisen Kalasataman terveysaseman aulassa jaettiin tällä viikolla kaikille tulijoille käsidesiä.Matti Myller / Yle

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 29. elokuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Tässä uusimmat tiedot koronaviruksesta

Joku pillahtaa itkuun, toinen lyö luurin korvaan – näin koronavirusta jäljitetään, jotta Suomea ei tarvitsisi enää sulkea

Lue seuraavaksi