1. yle.fi
  2. Uutiset

Rokkaava Hamlet vie katsojan perimmäisten kysymysten äärelle – tamperelaisversiossa soivat raskaat kitarasaundit

Katso videolta, miltä näyttää lavalla pääosaan nouseva pääkallo, jonka lavastussuunnittelija aikoi alun perin jättää rauhaan.

Rock-musikaali
Hamlet rock-musikaalin esitys Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä
Musikaalin väriläiskä ovat Kimmo Viskarin suunnittelemat punasävyiset puvut, joista löytyy renessanssin vaikutteita. Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Tampereen Työväen Teatterin (TTT) syksyn suurponnistus on rock-musikaali Hamlet. Sen tekijät haluavat korona-aikanakin tarjota katsojille elämyksen, mutta myös ajattelemisen aihetta.

Hamletia näyttelevä Saska Pulkkinen pohtii näytelmän moraaliulottuvuutta.

– Hamlet painiskelee alusta loppuun sen kanssa, kostaakko vai eikö kostaa. Olla vai ei olla, eli se perimmäisin kysymys. Eiköhän se jonkinlaisena kaikuna jää yleisölle. Mikä on kunniakasta ja onko kunniakkuudella loppujen lopuksi niin väliä.

Auvo Vihro Hamletin isän haamuna neuvoo Hamletia, Saska Pulkkista. Kitaristi, säveltäjä Jarmo Saari soittaa taustalla.
Hamletin isän haamu (Auvo Vihro) vaatii Hamletia (Saska Pulkkinen) kostamaan murhansa. Jarmo Saari soittaa kitaraa lavalla koko esityksen ajan.Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Hamletin rooli on yksi teatterimaailman tunnetuimpia, mutta Pulkkiselle se ei ole ollut erityinen haaveiden täyttymys. Hän ei ole nähnyt muiden versioita Hamletista, ja kokeekin päässeensä tutustumaan rooliin ilman painolastia.

– Esittämäni Hamlet on intohimoinen ja elämänhaluinen, vääryyttä kokenut nuori mies, joka haluaa saada asiat kuntoon hinnalla millä hyvänsä.

Hamlet rock-musikaali Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä
Rock-musikaali Hamlet saa kanta-esityksensä syyskuun alussa Tampereella. Nimiroolissa nähdään Saska Pulkkinen.

Onko TTT:n Hamlet rock-keikka, klassikkonäytelmä 1600-luvulta vai musikaali – tätä voi katsoja joutua pohtimaan. Kitaristi Jarmo Saari oli mielissään, kun häntä pyydettiin tuotantoon mukaan.

Eeva Kontu, joka pyysi minut ja Varre Vartiaisen tähän rinnalleen, on tehnyt ison työn, että ollaan saatu Shakespearen teksti ja tämä uusi käännös svengaamaan. Yli vuoden ajan tätä on jalostettu.

Koronapandemia sotki musikaalin harjoittelua ja sävellystyötä, jonka kolmikko teki osittain etäyhteyksien välityksellä.

– On ollut hienoa tutustua ja löytää yhteinen kieli näiden kanssasäveltäjien kanssa.

Keskipisteenä pääkallo

Kaikki tietävät näytelmän kuuluisimman kohtauksen, jossa Hamlet puhuu kädessään olevalle pääkallolle. Musikaalin visuaalisen ilmeen, lavastuksen ja puvustuksen suunnitellut Kimmo Viskari aikoikin aluksi jättää ikonisen pääkallon rauhaan, vaan toisin kävi. Ensin pääkallo päätyi musikaalin julisteeseen, sitten koko lavastuksen ytimeksi.

– Lavastusratkaisu lähtee pääkallosta, joka hajoaa osiin ja palasiin. Haluaisin, että katsojassa syntyy reaktio, semmoinen vau, ahaa, oho.

Viskari kuvailee luomaansa Hamletin maailmaa kauniiksi ja yllättäväksi.

– Se on hyvin leikkisä. Ja puvustuksen osalta karnevalistinen. Värityksen painopiste on puvuissa. Niissä voi tykittää ihan kunnolla, hän kuvailee.

Rock-musikaali Hamlet saa kanta-esityksensä Tampereen Työväen Teatterissa 3. ja 5. syyskuuta.

Lue myös:

Tampereen Työväen Teatteri yt-neuvotteluihin, potkuja ei tiedossa

Teatterien syyskausi alkaa sekavissa tunnelmissa – perinteisellä tamperelaisella näyttämöllä irrotetaan joka toinen penkki

Lue seuraavaksi