1. yle.fi
  2. Uutiset

Hamina haluaa mukaan uuden itäisen rantaradan hankeyhtiöön – kaupungin osuus rahoituksesta olisi 8,2 miljoonaa euroa

Hamina lähtee rahoittamaan uutta itäistä ratalinjausta sillä ehdolla, että linjaus kulkee Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

raiteet
Pendolino ratapihalla
Hamina on valmis neuvottelemaan rahoitusosuuksista tarkemmin, kun ratalinjauksesta on päätetty. Kuvituskuva.Pyry Sarkiola / Yle

Haminan kaupunki on halukas rahoittamaan uutta itäistä rantarataa.

Haminan kaupunginvaltuusto päätti maanantaina, että kaupunki on kiinnostunut ratahankeyhtiön perustamisesta ja suunnittelun pääomittamisesta alustavasti 8,2 miljoonalla eurolla.

Edellytyksenä on, että ratalinjausta suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Hamina on valmis neuvottelemaan rahoitusosuuksista tarkemmin, kun ratalinjauksesta on päätetty, ja kaikki radan vaikutuspiirissä olevat tahot ovat selvillä.

Suunnittelun hintalappu yhteensä 110 miljoonaa

Liikenne- ja viestintäministeriön alustavan arvion perusteella Porvoo-Kotka-Luumäki -linjauksen suunnittelukustannukset olisivat yhteensä noin 110 miljoonaa euroa, josta kuntien maksettavaksi jäisi 39 miljoonaa ja muiden toimijoiden maksettavaksi 15 miljoonaa euroa. Rahoituksen oletetaan jaksottuvan 6-10 vuodelle suunnitteluajasta riippuen.

Alustavan arvion mukaan Kotkan kaupunki pääomittaisi ratahankeyhtiötä 21,4 miljoonalla, Loviisa 6 miljoonalla ja Pyhtää 2,1 miljoonalla.

Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvottelut käytäisiin samoilla ehdoilla kuin Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden neuvottelut. Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Aiemmissa neuvotteluissa on ollut edellytyksenä, että hankeyhtiöön tulee omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä. Valtion tulee omistaa hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.

Kuntien oli ilmoitettava ministeriölle kiinnostuksestaan itäisen ratalinjauksen suunnitteluhankeyhtiön pääomittamiseen elokuun loppuun mennessä. Tarkoituksena on kartoittaa alueen toimijoiden edellytyksiä ja riittävän laajaa sitoutumista hankeyhtiön perustamiseen aikaisempia hankeyhtiöneuvotteluita vastaavilla periaatteilla.

Kaksi kilpailevaa ratalinjausta

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat kannattavat keskenään eri vaihtoehtoja uudeksi Helsingistä itään suuntautuvaksi ratalinjaukseksi.

Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat olleet Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata sekä Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata. Molemmat vaihtoehdot parantaisivat junayhteyksiä itäiseen Suomeen.

Esillä on ollut myös ratalinjaus, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin. Se ei kuitenkaan ole saanut kannatusta.

Kotkan kaupunki on ilmoittanut olevansa valmis pääomittamaan itäisen rantaradan hankeyhtiötä alustavasti 21,4 miljoonalla eurolla. Myös Pyhtään kunta on valmis pääomittamaan itäisen ratayhteyden hankeyhtiötä sillä edellytyksellä, että linjaus kulkee Kotkan kautta. Pyhtään osuus on alustavasti 2,1 miljoonaa euroa.

Väyläviraston selvityksen mukaan kannattavin vaihtoehto olisi nykyisten ratojen kehittäminen. Uusista ratayhteyksistä paras vaihtoehto olisi ratayhteys, joka kulkisi Porvoosta Kouvolaan.

Väylävirasto aloitti rataselvityksen liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta viime syksynä. Uuden selvityksen tarkoituksena oli vertailla, mitä kautta uusi ratayhteys kannattaisi rakentaa. Lahdesta Mikkeliin kulkeva rata ei ollut mukana selvityksessä.

Lue lisää:

Väylävirasto Itä-Suomen ratahankkeista: Parasta olisi korjata nykyisiä ratoja

Nyt puhuvat itäistä Suomea repivän ratakiistan kovimmat kiistapukarit – Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat eivät pääse sopuun ratalinjauksesta

Kotka on valmis käyttämään itäisen rantaradan suunnitteluun yli 21 miljoonaa euroa – tarkemmin voidaan neuvotella, kun ratalinjauksesta on päätetty

Kouvola on valmis rahoittamaan itärataa – kaupungin osuus uuden ratalinjauksen hankeyhtiöstä olisi 4,8 miljoonaa euroa

Lue seuraavaksi