1. yle.fi
  2. Uutiset

Mikkeli, Mäntyharju ja Pieksämäki ovat kiinnostuneet osallistumaan Itäradan suunnitteluun

Pieksämäen kaupunginhallitus ja Mäntyharjun kunnanhallitus linjasi osallistumiselle tiettyjä reunaehtoja, kun Mikkelissä taas asiasta jouduttiin äänestämään.

raideliikenne
Ett fjärrtåg kör förbi.
Lukas Rusk / Yle

Pieksämäki, Mikkeli ja Mäntyharju ovat kiinnostuneita osallistumaan Itäradan hankeyhtiön perustamiseen sekä hankeyhtiön rahoittamiseen.

Maanantaina paikkakuntien kaupungin- ja kunnanhallitukset päättivät asiasta. Kukin tahoillaan ilmoittaa kiinnostuksensa liikenne- ja viestintäministeriölle.

Mikkelissä asiasta jouduttiin äänestämään. Keskustelun aikana Arto Seppälä (sd.) esitti Jukka Pöyryn (kd.) kannattamana, että Mikkelin kaupunki ilmoittaa liikenne- ja viestintäministeriölle, ettei kaupungilla ole kiinnostusta Itärataan koskevan hankeyhtiön perustamiseen ja sen hankeyhtiön rahoittamiseen.

Äänestyksen tuloksena kaupunginhallitus asettautui enemmistöltä kuitenkin hankkeen puolelle.

Pieksämäki linjaa reunaehtoja osallistumiselle

Pieksämäki asettaa ehtoja osallistumiselle. Tärkein niistä on, että Itä-Suomeen tulee vain yksi uusi raidelinjaus, joka kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Porvoon kautta Kouvolaan.

Valtion tulee myös ohjata Uudenmaan maakuntakaavoitusta, mikäli Porvoon ja Kouvolan kaavallinen valmius ei muuten etene.

Pieksämäki on valmis neuvottelemaan rahoitusosuuksista tarkemmin, kun ratalinjaus on päätetty ja kaikki suunnitteluhankeyhtiön pääomittamiseen osallistuvat tahot ovat selvillä. Pieksämäen alustava osuus hankeyhtiöstä on 1,7 miljoonaa euroa.

Kaupunki edellyttää myös, että hankeyhtiöön tässä vaiheessa alustavasti sitoutuvat tahot ovat tarvittaessa yhdessä valmiita kattamaan mahdollisen puuttuvan osan kunnille kohdentuvista hankkeen suunnittelukustannuksista.

Mäntyharjun kunnanhallitus puolestaan asetti ehdoksi, että osallistuu hankkeeseen enintään esitetyllä 89 000 euron suuruisella maksuosuudella.

Lue seuraavaksi