1. yle.fi
  2. Uutiset

VATT: Väliaikainen arvonlisäveron alennus johtaa jopa alkuperäistä korkeampiin hintoihin

Tuoreen tutkimuksen mukaan alv:n alentaminen ei välttämättä vaikuta hintoihin, mutta sen korottaminen takaisin nostaa hintoja entisestään.

arvonlisävero
raha
Tuoreen tutkimuksen mukaan arvonlisäveron väliaikainen alennus näkyy kuluttajan lompakossa miinusmerkkisenä.AOP

Arvonlisäveron alennukset johtavat useammin yritysten parempiin katteisiin kuin alhaisempiin hintoihin, selviää tuoreesta The Journal of Political Economy -tiedelehdessä julkaistusta tutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun).

Tutkimusta on ollut tekemässä Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkimusprofessori Jarkko Harju yhdessä Berkeleyn yliopiston apulaisprofessorin Youssef Benzartin ja Yhdysvaltain kongressin budjettitoimiston analyytikon Dorian Carlonin kanssa.

VATT kertoo tiedotteessaan, että väliaikainen alv-ale johtaa jopa alkuperäistä tasoa korkeampiin hintoihin. Arvonlisäveron alennukset näkyvät hinnoissa paljon heikommin kuin alv-nostot.

Alv:n alennus ei laskenut hintoja, korotus nosti

Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomessa vuosina 2007 ja 2012 toteutettuja ja eri suuntaan vaikuttaneita muutoksia kampaamo- ja parturialan palveluiden arvonlisäverotukseen. Ensin alan palvelut siirrettiin 14 prosenttiyksikköä matalammalle arvonlisäverokannalle. Viiden vuoden päästä palvelut palautettiin takaisin pääkannalle, nostaen arvonlisäveroa samat 14 prosenttiyksikköä.

Tutkimuksen mukaan 60 prosenttia hinnoista ei muuttunut lainkaan alv-alennuksen myötä. Sen sijaan palautuminen pääkannalle näkyy hinnoissa. Melkein kaikki yritykset korottivat hintojaan 80–120 prosenttia alv-nostosta, kun arvonlisävero nostettiin takaisin entiselle tasolleen.

– Alv-ale laski hintoja hieman, mutta alv:n pääkantaan paluu korotti hintoja kaksi kertaa enemmän. Alv-alen päätyttyä kampaamopalveluiden hinnat olivat korkeammalla tasolla kuin ennen veronalennusta, Tuomas Kosonen sanoo tiedotteessa.

Alv-ale korotti yritysten voittoja ja katteita kaksi kertaa niin paljon kuin alv-nosto niitä supisti.

– Etenkin yritykset, joilla on matalat katteet, reagoivat alv-muutoksiin epäsymmetrisesti. Ne eivät muuta hinnoitteluaan, jos arvonlisäveroa alennetaan, mutta nostavat hintojaan paljon, jos veroa korotetaan, Harju sanoo. tiedotteessa.

Tiedotteen mukaan tulokset yleistyvät parturi- ja kampaamoalan ulkopuolelle ja muihin EU-maihin. Tutkimuksessa analysoitiin kaikki EU-maissa vuosina 1996–2015 tapahtuneet arvonlisäverotuksen muutokset, jotka koskivat yhteensä yli 2 800 hyödykettä. Hinnat nousevat keskimäärin 3–4 kertaa enemmän alv-nostojen seurauksena kuin ne laskevat veronalennuksen seurauksena.

– Arvonlisäveron kysyntävaikutuksia arvioitaessa oletetaan yleensä, että veronalennuksen ja -korotuksen hintavaikutukset ovat yhtä suuret ja että ne menevät täysimääräisinä kuluttajahintoihin. Empiirinen tutkimuksemme osoittaa selvästi, että tällaiset arviot johtavat veronalennuksen vaikutusten yliarviointiin, Jarkko Harju sanoo.

Oikaisu 14.9. klo 22.51: Melkein kaikki yritykset korottivat hintojaan 80–120 prosenttia alv-nostosta, eivät 80–120 prosenttia hintojaan, kuten aiemmin kirjoitimme.

Lue seuraavaksi