1. yle.fi
  2. Uutiset

Katso, kuinka autoilijoiden mielenilmaus sujui Helsingissä – autojen torvet soivat polttoaineveron korotuksia vastaan Eduskuntatalon edessä

Rekkojen ja henkilöautojen torviprotesti tukki Helsingin keskustan keskiviikkona. Mielenosoittajat vaativat "autoilijoiden kurittamisen lopettamista".

mielenosoitukset
Kuvassa on linja-auto, henkilöauto, taksi ja kuorma-auto Mannerheimintiellä Helsingissä elokuussa 2020.
Yksityis- ja ammattiautoilijoiden Torviprotesti-mielenilmaus Helsingissä järjestetään tänään. Videon pääkuva: Kuvituskuva. Kuvaus: Janne Lindroos / Yle

Polttoaineveron korotuksia vastustava Torviprotesti-mielenilmaus aiheutti liikenteen ruuhkautumista ja meteliä tänään alkuiltapäivästä Helsingin keskustassa.

  • Voit katsoa suoran lähetyksen tallenteen pääkuvassa olevasta videosta

Mielenilmauksen järjesti vapaamuotoinen Facebook-ryhmä Stop autoilijoiden kuritukselle. Ryhmässä on noin 7 000 jäsentä, jotka ajavat yksityisautoilijoiden ja raskaan liikenteen ammattilaisten etua.

Torviprotestissa yksityisautoilijat ajoivat kello 13 jälkeen tunnin ajan lenkkiä, joka kiersi Eduskuntatalon edestä ja sen kohdalla autoilijat toitottivat äänitorvia. Noin kello 14 raskaan liikenteen ajoneuvoja ajoi vuorostaan Eduskuntatalon eteen tööttäilemään.

Torviprotestilla vaaditaan 1. elokuuta voimaan astuneen polttoaineveron korotusten peruuttamista ja ammattibiodieselin välitöntä käyttöönottoa. Protestoijat vetoavat päättäjiin myös ruuhkamaksujen, tietullien ja kilometriverojen suunnittelusta luopumista yksityisautoilijoiden osalta.

Yksi mielenosoituksen järjestäjistä työskentelee itsekin logistiikkayrityksessä. Miten autoilijoita kuritetaan, Tomi Piminäinen?

– Veroja nostellaan koko ajan. Tämä 1.8. voimaan tullut veronkorotus on kohtuuton kuljetusalalle. Se nostaa alan kustannuksia vuosittain 80 miljoonalla. Koronan myötä, kun yrittäjillä on muutenkin tiukkaa, korotus olisi kannattanut tarkistaa, hän sanoo.

Mielenosoitukseen osallistuu myös Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n johtaja Petri Murto.

– Ammattiliikenteen ja maanteiden tavaraliikenteen osalta kurittamisella tarkoitetaan polttoaineveron korotuksia, joita on vuosikymmenten varrella tehty ja tehtiin jälleen elokuun alussa. Jaamme mielenosoittajien kanssa näkemyksen siitä, että verotuksella on Suomessa nostettu liikenteen ja liikkumisen kustannuksia.

SKAL:in mukaan 2010-luvulla tehdyillä dieselveron korotuksilla on lisätty logistiikkakustannuksia 200 miljoonalla eurolla vuosittain. Tämä on SKAL:in johtajan Murron mukaan omiaan heikentämään teollisuuden ja viennin kilpailukykyä. Hänen mukaansa ammattidieselin käyttöönotto alentaisi logistiikkakuluja ja parantaisi Suomen kilpailukykyä.

– Koronatilanteen myötä kilpailukyvyn parantaminen on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Yksi murheellinen esimerkki kilpailukyvyn alenemisesta saatiin UPM:n Kaipolan tehtaan lakkauttamisen myötä. Yhtenä lakkauttamispäätöksen syynä ilmoitettiin korkea polttoainevero, Murto sanoo.

Myös Autoliitto antaa tukensa Stop autoilijoiden kuritukselle -mielenosoitukselle.

– Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Polttoaineveron kiristyminen huolestuttaa kuljetusalalla – yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle tiedossa noin 10 000 euron lisälasku vuodessa

Lue seuraavaksi