1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. vesiliikenne

Charlotte-alus lähti risteilylle Venäjälle yli 3 vuotta sitten – nyt se palasi Suomeen: "En lähde enää koskaan risteilemään Viipurinlahdelle"

Aluksen risteily Viipurinlahdella päättyi kolmen vuoden takavarikkoon Viipurissa.

vesiliikenne
ms Charlotte Nuijamaan tullilaiturissa
Charlotte-alus Nuijamaanjärven tullilaiturissa. Kare Lehtonen / Yle

Saimaan kanavan tullilaiturilla Nuijamaanjärvellä seisoo helpottunut mies. Yrittäjä Jarmo Ahosen kolmen vuoden piina on ohitse. Vieressä kelluu vihdoinkin hänen yhtiönsä omistama Charlotte-risteilyalus.

Alus oli yli kolme vuotta takavarikossa Viipurin tullissa. Vihdoin tiistaina se pääsi siirtymään Saimaan kanavaa pitkin Suomen puolelle Lappeenrantaan.

Ahosen mukaan Viipurin tulli viivytti lähtöä kuitenkin loppuun saakka.

– Tulli halusi vielä tarkistaa, tarkistaa ja tarkistaa. Tullipapereiden selvittämisessä meni kaksi päivää ja passintarkastuksessa vielä yli kaksi tuntia, kun yleensä siinä menee vain viisitoista minuuttia, Ahonen kertoo.

Aluksen pääsystä Suomeen kertoi ensimmäisenä Karjala-lehti Facebook-sivullaan (siirryt toiseen palveluun).

Laivan omistaa haminalainen JaPi-matkat Oy, jonka hallituksen puheenjohtajana Jarmo Ahonen toimii.

ms Charlotten omistaja Jarmo Ahonen
Yrittäjä Jarmo Ahonen on helpottunut saatuaan aluksensa vihdoin Suomeen. Kare Lehtonen / Yle

Tulli hävisi oikeusjutut

Jupakka sai alkunsa kesäkuussa 2017, kun lappeenrantalaisen Rakuunakillan seurue oli sotahistoriallisella bussimatkalla luovutetun Karjalan alueella.

Matkan aikana seurue teki suomalaisaluksella risteilyn Viipurinlahdella. Reilu viikko risteilyn jälkeen Venäjän viranomaiset takavarikoivat suomalaisyrityksen Charlotte-laivan viipurilaiseen satamaan.

Venäjän viranomaiset syyttivät matkailuyrittäjä Jarmo Ahosta muun muassaalkoholin luvattomasta myynnistä, kabotaasisääntöjen rikkomisesta eli luvattoman risteilyliikenteen harjoittamisesta toisen valtion alueella ja turistien luvattomasta kuljettamisesta Venäjän saaristossa.

Venäjän tulli vaati Ahoselta seitsemää miljoonaa ruplaa eli noin sataatuhatta euroa kabotaasisääntöjen rikkomisesta.

Laiva Viipurin satamassa
Charlotte-alus Viipurin tullin takavarikossa. Kati Lyytikäinen

Charlotte-aluksen ympärillä käytiin pitkiä oikeustaisteluja. Venäläinen oikeus asettui kiistassa kuitenkin kaikissa asteissa Ahosen puolelle. Oikeudenkäynnin aikana sakot pienenivät lopulta 20 euroon.

Aluksi Charlotte-aluksen piti päästä lähtemään jo tammikuussa 2018 Suomeen. Silloin 20 sentin paksuinen jääkerros esti aluksen kulun.

Edellinen lähtö torpattiin

Charlottea yritettiin tuoda Suomeen myös vuoden 2019 marraskuun lopussa. Kaikkien tarvittavien papereiden piti olla kunnossa.

– Meillä on oikeuden paperit, että voimme lähteä tämän aluksen kanssa pois maasta, mutta Venäjän tulli ei sitä hyväksy, Ahonen kertoi tuolloin Ylen haastattelussa.

Viipurin tulli onnistui kuitenkin estämään aluksen lähdön Suomeen usean päivän odotuksen jälkeen Pällin sululla Saimaan kanavassa.

ms Charlotte ruosteessa Nuijamaan tullilaiturissa
Kolmen vuoden takavarikko näkyy aluksen ulkokuoressa.Kare Lehtonen / Yle

Alusta ei uskallettu palauttaa Suomenlahdelle

Charlotte-alus lipui tiistaina Lappeenrannan Nuijamaan laituriin, vaikka risteilyliikennettä alus on harjoittanut Haminasta käsin Suomenlahdella.

Ahosen mukaan Venäjän tulli aikoi passittaa aluksen jälleen uuteen tarkastukseen Kronstadiin Pietarin lähelle, jos alus olisi lähtenyt Suomenlahden suuntaan eikä Saimaan kanavalle.

Ahonen ei halunnut ottaa enää riskiä uusien venäläisten viranomaisten kanssa, ja päätti tuoda aluksen suorinta reittiä Suomeen Saimaan kanavan kautta.

– Niin kuin Koskela Tuntemattomassa sanoi: "Tämä on pienemmän riesan tie." Eli toimme sen tänne ja saimme peliaikaa ennen kuin järvet jäätyvät. Nyt voimme harkita, viedäänkö se kanavaa pitkin Suomenlahdelle vai jätetäänkö Lappeenrantaan talveksi, kertoo Ahonen.

Suomenlahdelle viemisessä olisi Ahosen mielestä ollut riskinsä.

– Olen tässä kolmen vuoden aikana huomannut, että venäläinen on aika kekseliäs. Viranomaiset keksivät nopeastikin jotain uutta, ettemme pääsisi jatkamaan matkaa.

ms Charlotte Nuijamaan tullilaiturissa
Charlotte saapui Suomeen Saimaan kanavaa pitkin.Kare Lehtonen / Yle

Isot tappiot matkailuyritykselle

Charlotte-aluksen seisottaminen kolme vuotta Venäjän puolella on koetellut risteily-yrittäjän hermoja ja kukkaroa.

– Henkinen hiertymä oli kyllä aika runsas, mutta taloudellinenkin tappio on merkittävä, kertoo Jarmo Ahonen.

Taloudellisia tappioita tuli muun muassa siitä, että alus oli kolme vuotta pois risteilytoiminnasta. Tämän lisäksi Ahosen on pitänyt hoitaa laiturimaksut ja muita maksuja aluksen seisottamisesta Viipurissa.

Aluksella aiotaan jatkossakin tehdä yritystoimintaa, kunhan se saadaan kuntoon. Kolmen vuoden seisottaminen ulkona Viipurissa ilman korjauksia on saanut aluksen ulkokuoren ränsistymään.

– Sisällä kaikki on kuitenkin hyvässä kunnossa. Viipurinlahdelle en kuitenkaan enää koskaan lähde risteilemään, Ahonen sanoo.

Lue seuraavaksi