1. yle.fi
  2. Uutiset

Laki velvoittaa pian, että kaupunkiseudut hankkivat sähköbusseja – perheyhtiö pelkää, että VR alkaa napsia bussilinjoja

Pääkaupunkiseudulla VR vie sähköbusseilla sopimuksia dieselbussi-kilpailijoiden nenän edestä.

sähkölinja-auto
Sähköbusseja Pyynikintorilla.
Tampereen kaupunkiliikenteessä on tällä hetkellä vain neljä sähköbussia linjalla 2.Miikka Varila / Yle

Sähköbussien nopea yleistyminen muuttaa rajusti kaupunkien joukkoliikennemarkkinoita. Pienet ja keskisuuret linja-autoyhtiöt ovat vaarassa jäädä suurten yhtiöiden jalkoihin.

Esimerkiksi valtion omistama VR-konserni tavoittelee merkittävää asemaa kaupunkien bussiliikenteessä.

Tampereella VR tulee bussimarkkinoille ratikan siivellä. VR voitti kilpailun Tampereen tulevan ratikan liikennöinnistä. Sopimukseen kuuluu myös ratikkaa palveleva sähköbussilinja Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Atalan kaupunginosan välillä.

Tämä on kuitenkin vasta alkua. VR aikoo tulla rytinällä suurten kaupunkien joukkoliikenteeseen.

– Olemme kiinnostuneita sekä tulevista ratikoista että kaupunkibussimarkkinoista. Pyrimme kasvamaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella suurimpiin kaupunkeihin, sanoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.

Topi Simola
VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola uskoo, että sähköbussit yleistyvät nopeasti, etenkin kun niiden hinnat laskevat koko ajan. Nea Ilmevalta / VR Group

Sähköbussi pärjää jo kilpailutuksissa dieseleille

VR:n tytäryhtiöllä Pohjolan Liikenteellä on pääkaupunkiseudulla 60 sähköbussia. Yhtiö on onnistunut viemään sopimuksia dieselbusseja tarjonneiden kilpailijoiden nenän edestä.

– Leijonanosa kohteista on jo sellaisia, joissa sähköbussi on sellaisenaan kilpailukykyinen, ja siitä tulee entistä kilpailukykyisempi melkein joka kuukausi, Topi Simola sanoo.

Tampereen kaupunkiliikenteessä on tällä hetkellä vain neljä sähköbussia linjalla 2. Niitä ajaa kaupungin TKL.

Suuret investoinnit hirvittävät perheyhtiötä

Sähköbussit vaativat suurempia investointeja kuin dieselbussit. Toisaalta käyttökustannukset ovat matalat.

Pienille ja keskisuurille yrityksille rahoituksen järjestäminen voi olla vaikeaa.

– Investoinnit tulevat olemaan todella isoja. Saman liikevaihdon saavuttamiseksi investoinnit ovat jopa kaksinkertaisia, sanoo tamperelaisen perheyhtiön Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä.

Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä.
Länsilinjojen toimitusjohtajan Terhi Penttilän mielestä olisi korkea aika käydä keskustelua sähköbussien tuoman muutoksen riskeistä pienille ja keskisuurille linja-autoyhtiöille.Miikka Varila / Yle

Penttilä toivoo, että esimerkiksi Tampereella pienet yritykset eivät jää suurten jalkoihin.

– Suurella valtionyrityksellä rahoitusmahdollisuudet ovat toisenlaiset sähköbussimurroksessa kuin pienillä, paikallisilla yrityksillä.

Penttilä kaipaa sekä valtakunnallista että seudullista keskustelua siitä, miten mahdollisimman moni linja-autoyhtiö säilyisi mukana kilpailussa myös tulevaisuudessa.

Direktiivi pakottaa hankkimaan sähköbusseja

Vajaan vuoden päästä myös laki velvoittaa, että kaupunkiseudut hankkivat sähköbusseja. Laki perustuu niin sanottuun puhtaiden ajoneuvojen EU-direktiiviin.

Suurin vastuu on tulossa pääkaupunkiseudulle, mutta myös muille asetetaan vaatimuksia. Laki on valmisteluvaiheessa. Lopullista linjausta sähköbussivaatimuksista ei vielä ole.

– Meidän täytyy liikennepalveluiden hankkijana huolehtia siitä, että sähköbusseja tulee riittävästi, sanoo Tampereen joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen.

Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä katsoo, että VR:n ratikkasopimus voi antaa valtionyhtiölle etulyöntiaseman Tampereen sähköbussimarkkinoille. Penttilä pohtii, kahmiiko VR muitakin ratikkaa palvelevia linjoja.

– Ratikan kakkosvaihe on suunnitelmissa. Lisäksi puhutaan seuturatikasta. Ratikan liityntäliikennettä voi olla täällä mittavissa määrin jossain kohtaa.

Länsilinjat pääsi kilpailussa ratikan liikennöinnistä kolmen parhaan joukkoon, mutta hävisi lopulta VR-yhtymälle.

Busseja Länsilinjojen terminaalilla.
Länsilinjoilla ei ole vielä yhtään sähköbussia. Keväällä yksi oli koeajossa kuukauden.Miikka Varila / Yle

VR:n matkustajaliikennejohtajan Topi Simolan mielestä ratikkasopimus ei ratkaise sähköbussikilpailua.

– En näe sellaista hyötyä suoranaisesti tässä allianssisopimuksessa, mutta ne, jotka ovat ensimmäisten joukossa sähköbussiteknologian kimpussa, ovat varmasti vahvoilla.

Tampereen joukkoliikenne suunnittelee tulevan talven aikana, millaisia kilpailutusmalleja tulevaisuudessa kannattaa käyttää.

– On ostajan etu, jos saadaan paljon tarjouksia, Häyrynen sanoo.

VR:ssä uskotaan joka tapauksessa ladattaviin sähköbusseihin.

– Sähköbussien hinnat ovat tulleet rytisten alas ja uskomme, että ne tulevat edelleen rytisten alas. Bussimarkkinoilla siirtyminen sähköön tulee olemaan nopeampi kuin henkilöautopuolella, Topi Simola sanoo.

Simolan mukaan sähköbussit ovat kestävä tapa järjestää bussiliikennettä tulevaisuudessa sekä ympäristön että kaupunki-ilman kannalta.

Artikkelia täydennetty 3.9.2020 klo 12.15: Laki on valmisteluvaiheessa. Lopullista linjausta sähköbussivaatimuksista ei vielä ole.

Lue seuraavaksi