Junat etuajassa – mitä ihmettä! Ratatyöt vaikuttavat junankulkuun yllättävällä tavalla

Arkihavainto rautatieasemilta ei ole väärässä, sillä junat kulkevat nyt usein etuajassa. Selitys on yllättävä ja epälooginen: ratatyöt.

rautatieliikenne
Tampereen rautatieasema.
Junat ovat kesästä lähtien olleet usein jopa huomattavasti aikataulu-aikaansa edellä. "Ongelman" syynä ovat ratatöihin sopeutetut aikataulut.Miikka Varila / Yle

VR:n junaliikenne on viime aikoina kulkenut reippaastikin etuajassa. Käytännössä juna on voinut saapua asemalle huomattavasti aikatauluun merkittyä aikaa aikaisemmin.

Matkustajien havaintojen mukaan enimmillään juna on voinut olla asemalla vartin tai parikymmentäkin minuuttia etuajassa.

– Kyllä se osittain pitää paikkansa. Tämmöinen pieni positiivinen ongelma tällä hetkellä on, vahvistaa VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Syy aikaisessa olemiseen on kuitenkin äkkipäätä ajatellen melko epälooginen: ratatyöt.

– Väylävirasto teettää ratatöitä Tampereen ja Seinäjoen välillä. Siellä on varauduttu nopeusrajoituksiin, mutta kaikki rajoitukset eivät ole toteutuneet. Joten osa junista pääsee etuajassa perille, varsinkin Seinäjoelle tällä hetkellä, Hannukainen selittää.

Vaikutuksia koko radalle

Turvalaitteiden uusimistyöt on jouduttu ottamaan huomioon matka-ajassa koko päärataverkolla ja koskevat siis myös esimerkiksi Vaasan, Kokkolan ja Rovaniemen junia.

– Tämä koskee kaikkia junia, jotka käyttävät Seinäjoen ja Tampereen välistä rataosaa. Aikatauluissa on varauduttu keskimäärin kymmenen minuutin hidastuksiin aikatauluissa., Hannukainen sanoo.

Käytännössä ajoissa oleminen on siis sitä, että aikatauluissa on ilmaa, jota ei joudutakaan käyttämään, vaan päästään ajamaan normaalinopeudella.

Ajoissa oleminen ei silti toteudu läheskään kaikilla junavuoroilla. Yksiraiteisella rataosuudella suuri osa junista joutuu kohtaamaan vastaantulevia junia, mikä lisää ajoaikaa.

Vaikka junat saapuisivatkin asemille aikatauluihin nähden etuajassa, junan lähtöajat asemalta eivät kuitenkaan ole etuajassa, Hannukainen muistuttaa.

Turvalaitteiden uusimiestyöt tuntuvat aikatauluissa pääradalla aina vuoden 2021 lopulle asti. Ratatöiden takia osa junista joudutaan myös korvaamaan busseilla.

"Lisää ratatöitä, VR!"

VR saa herkästi palautetta myöhästymisistään. Aikataulujen rukkaamisesta palautetta ei ole tullut.

– Varsinaista negatiivista palautetta en muista kuulleeni. Toki esimerkiksi Twitterissä on ollut muutama positiivisesti hyvin yllättynyt palaute siitä, että on saavuttu hämmentävän ajoissa Seinäjoelle.

Miksi yhtiö ei siis aina voisi suunnitella aikataulujaan hieman väljemmiksi ja tuottaa samalla hyvää mieltä matkustajille?

Hannukaisen mukaan tähän ei voi lähteä. Yhtiön tavoitteena on, että julkaistu aikataulu pitäisi paikkansa ja aikatauluihin merkitty junavuoro olisi mahdollisimman "aito ja nopea".

– Moni haluaa, että junat olisivat aina vaan nopeampia ja matka-ajat lyhyempiä. Se on myös meidän tavoitteemme.

– Meidän mielestämme ei ole kyse ideaalista tilanteesta. Mutta parempi näin päin, että tullaan ajoissa perille.

Oli niin tai näin, Seinäjoen rautatieasemalla ajoissa oleminen sai arki-iltana aikaan vain myönteistä hyrinää.

– Cool! Sais olla ratatöitä enemmänkin, huudahti Oulun-junasta saapunut matkustaja.

Lue seuraavaksi: Kuuntele, millainen ääni opastaa tulevaisuudessa rautateiden matkustajia – "Evan" ääni on kaikunut asemilla 20 vuotta, nyt tilalle tulee "Mia"

Aiheesta voi keskustella 6.9.20 kello 23 saakka