Super-Joma Oy ei halua olla täysin riippuvainen pesäpallosta – tuore toimitusjohtaja: “Urheilu on raaka bisnes”

Jos Superpesiksen suosikkipelaajia siirtyisi toiseen seuraan, se voisi aiheuttaa yleisömäärän pienenemistä. Siksi urheilujoukkueen tulosta on vaikea ennustaa.

Pohjois-Karjala
Pesäpallo, maila ja viuhka
Joensuun Maila ja Super-Joma Oy saavat suurimman osan tuloista urheilusta.Anne Elhaimer / Yle

JoensuuViime vuosina Joensuun Mailalla on mennyt lujaa seuran voitettua kaksi miesten Superpesiksen mestaruutta. Mestaruuksista huolimatta Joensuun Mailan taustayhtiö Super-Joma Oy:ssä halutaan löytää lisää ansaintakeinoja, joilla ei ole tekemistä pesäpallon kanssa, sanoo kesäkuussa työt aloittanut toimitusjohtaja Matti Lindholm.

Super-Joma Oy ylläpitää miesten ja naisten Superpesiksen pesäpallojoukkueita ja Joensuun Maila ry vastaa kaikesta muusta pesäpallotoiminnasta. Viime vuonna Super-Joman liikevaihto oli 874 000 euroa ja tulos oli 128 000 euroa. Kuitenkin urheilu on ansaintakeinona ailahteleva, koska Superpesiksen mestaruutta ei voi taata jokaiselle vuodelle.

Esimerkiksi pelaajavaihdokset ja loukkaantumiset saattavat vaikuttaa Super-Joman talouteen merkittävästi. Jos joukkueen paras pelaaja vaihtaa seuraa, eikä hänen tilalleen saada huippupelaajaa, joukkue ei välttämättä menesty yhtä hyvin. Jos menestystä ei tule, myöskään sponsorit eivät saa mainoksilleen samanlaista näkyvyyttä.

–Urheilu on raaka bisnes. Super-Joma ei voi vaikuttaa pelien lopputulokseen kentällä, mutta kaikki kentän tapahtumat vaikuttavat yrityksen bisnekseen, Matti Lindholm tiivistää.

Super-Joma toimii osakkaana Joensuun Go On -yrityksessä. Super-Joma auttaa yritystä myynnin ja markkinoinnin kanssa ja saa Go On:lta henkilöstöhallinnon osaamista. Lindholmin mukaan suunnitellaan lisää sijoitusvaihtoehtoja.

Yksi tulonlähde voisivat olla tapahtumatuotannot pesäpallostadionilla, esimerkiksi kevätkauden avajaiset tai Oktoberfest. Super-Jomalla ja Joensuun Maila ry:llä on jo nyt hyvät edellytykset isojen tapahtumien järjestämiseen, muun muassa verkkokauppayhteistyö lippujen myyntiin, markkinoinnin somekanavat ja yhteistyö alkoholianniskelun osalta, Matti Lindholm kertoo.

Sopimukset ennen koronaa

Korona iski kovasti Joensuun Maila ry:n talouteen. Joensuun Maila ry joutui keväällä irtisanomaan neljä töissä ollutta henkilöä, koska kaikki juniorien leirit peruuntuivat keväällä koronan vuoksi. Vain urheilutoimenjohtaja Petri Pennanen jäi töihin seuralle. Super-Joma Oy selvisi koronakeväästä paremmin, koska kaikki yhteistyösopimukset oli tehty jo ennen koronailmoitusta. Vain pari yritystä epäröi sponsorointiaan koronan myötä.

Superpesiskausi oli koronan takia vaakalaudalla, mutta se päästiin kuitenkin aloittamaan heinäkuussa, kun yleisörajoituksia lievennettiin. Joensuun pesäpallostadionille paikalle on saatu ottaa 2100 ihmistä. Määrä on yli puolet enemmän kuin esimerkiksi Tampereella Manse PP:n kotikentällä, ja siksi lipputuloja kertyi paremmin kuin muilla joukkueilla. Miesten Superpesisotteluissa kävi runkosarjan aikana 20 200 katsojaa eli keskimäärin 1685 katsojaa pelissä. Naisten Superpesisotteluissa kävi 3202 katsojaa, 320 pelissä.

JoMa:lla on erittäin hyvät tukijoukot, koska pääomistajina on vakavaraisia paikallisia yrittäjiä, Harri Broman, Ari Mononen ja Joni Nousiainen. Kuitenkin Matti Lindholm muistuttaa, että Super-Joma on oma osakeyhtiönsä, ei osa muita yrityksiä.

–Omistajat tuovat Jomalle näkyvyyttä ja neuvottelutaitoja, mutta meillä on silti oma talous, Lindholm kertoo.