Ratkaiseva päätös Tampereen ratikan jatkosta lähestyy – kannattavuus ja tekosaaren kohtalo herättävät kysymyksiä

Valtuutetut päättävät ratikan toisen vaiheen rakentamisesta 19. lokakuuta.

raitioliikenne
Ratikkatyömaa Hämeensillan kohdalla.
Tampereen ratikan ensimmäisen vaiheen rakentaminen on pitkällä muun muassa Hämeensillalla.Miikka Varila / Yle

Osa Tampereen valtuutetuista epäilee ratikan toisen vaiheen kannattavuutta. Valtuutetut kaipasivat nykyistä tarkempia laskelmia ratikan hyödyistä maanantain iltakoulussa.

Viranhaltijoiden mukaan laskelmia tarkennetaan lähiaikoina. Osa valtuutetuista oli sitä mieltä, että tarkkoja lukuja olisi pitänyt saada jo aiemmin.

Valtuuston on määrä päättää ratikan toisen vaiheen rakentamisesta 19. lokakuuta. Ennen tätä kaupunginhallitus käsittelee asiaa syyskuun lopussa.

tampereen ratikan testit
Uusi ratikka on jo nähty Tampereella koeajoissa. Tampereen Raitiotie Oy

Hintalappu lähes 85 miljoonaa

Tampereen ratikan toinen vaihe kulkee Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Tavoitteena on, että ratikkalinjan varrelle tulee jopa 25 000 uutta asukasta.

Suunnitteilla on esimerkiksi kokonaan uusi Hiedanrannan asuinalue entiselle tehdasalueelle.

Tavoitekustannus on noin 84,9 miljoonaa euroa. Lisäksi Raitiotieallianssilta aiotaan tilata muuta, ratikan kanssa samanaikaista rakentamista runsaalla 26 miljoonalla eurolla.

– Meidän ryhmäläisillämme on moniakin kysymyksiä, sanoo kokoomuksen, kristillisdemokraattien ja RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Ilkka Sasi.

Sasin mukaan vastauksia kaivataan muun muassa kysymyksiin kiinteistötaloudellisista vaikutuksista ja kulkuyhteyksistä niille nykyisille asuinalueille, jonne ratikka ei menisi, kuten Hyhkyyn.

– Enemmistö ryhmästä puoltaa raitiotietä, mutta useat myös vastustavat ja osa harkitsee aidosti, Sasi sanoo.

Myös keskustan valtuustoryhmän jäsenillä on avoimia kysymyksiä.

– Olisin toivonut, että olisi saatu tarkempia vastauksia kannattavuuteen, sanoo keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Kalle Kiili.

Kiili itse on sitä mieltä, että ratikan jatkoa ei ole syytä viivästyttää.

Jäisikö ratikka tyngäksi?

Joidenkin mielestä ratikan rakentamisessa olisi hyvä painaa jarrua muun muassa siksi, että koronatilanne kurittaa Tampereen taloutta.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajan Olga Haapa-ahon mielestä ratikan rakentamisesta pitää kuitenkin päättää erillään koronaviruksen aiheuttamasta akuutista talousahdingosta.

– Isokaan poikkeustilanne ei isoja investointeja ja kaupunkikehitystä muuta.

Haapa-ahon mukaan ratikka jää tyngäksi, jos Lentävänniemeen asti ei mahdollisimman nopealla aikataululla päästä.

Rakentaminen alkaisi jo tänä vuonna

Ratikan jatko on tarkoitus rakentaa kahdessa osassa. Rakentaminen Pyynikintorilta Santalahteen on määrä aloittaa jo tämän vuoden lopussa. Liikennöinti alkaisi vuonna 2023.

Kiskot Santalahdesta Lentävänniemeen rakennettaisiin 2022–2024. Syynä jakoon on se, että Näsijärveen suunnitellun tekosaaren luvasta valitettiin hallinto-oikeuteen.

Kartta täyttömaa-alueesta.
Ratikan on tarkoitus kulkea Hiedanrannan edustalla sijaitsevan tekosaaren kautta. Saarelle rakennettaisiin myös kerrostaloja.Antti Eintola / Yle, Google Maps

Iltakoulussa osa valtuutetuista ihmetteli, miksi kakkosvaihe on jaettu kahtia. Valtuutetut halusivat tietää, aiheuttaako jako lisäkustannuksia ja mitä maksaa, jos Näsijärven saaresta joudutaan luopumaan.

Jos oikeus hylkää tekosaaren luvan, ratikan reitti joudutaan suunnittelemaan uudelleen.

Ratikka-aika alkaa vajaan vuoden päästä

Tampereen ratikan ensimmäisestä vaiheesta on rakennettu jo suurin osa.

Ensimmäinen vaihe koostuu kahdesta linjasta. Toinen kulkee Hervannan ja Pyynikintorin, toinen Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Sorin aukion välillä.

Liikennöinti molemmilla linjoilla on tarkoitus aloittaa 9.8.2021. Koeajot on jo aloitettu.

Ratikan toinen vaihe jatkaa Hervannan linjaa. Jos tulevaisuudessa Lentävänniemestä haluaa mennä ratikalla Taysiin, pitää vaihtaa ratikkaa keskustassa.

Lue lisää:

Tampereen ratikkaa ajetaan kohta jo Hervannasta asematunnelille asti – aluksi mennään kävelyvauhtia

Pitäisikö ratikan mennä Tampereelta Pirkkalaan messu- ja urheilukeskuksen vai Nuolialantien kautta?

Ratikkaa ajamaan haluaa moni - hakemuksia yli 500