Turun linja-autoaseman palveluihin perätään parannuksia – Matkahuolto lupaa ainakin opasteita

Linja-autoasema jäi tyhjilleen, kun Matkahuolto poistui rakennuksesta maaliskuussa.

linja-autoasemat
Linja-automatkustaja Tarja Virta Turun linja-autoasemalla
Tarja Virta ihmettelee palvelujen katoamista Turun linja-autoasemalta.Minna Rosvall / Yle

Turun linja-autoaseman ovenkahvaa saa nykiä turhaan. Maaliskuusta lähtien lipunmyyntiä on ollut noin sadan metrin päässä Matkahuollon pakettipalvelun tiloissa. Matkahuolto luopui linja-aseman käytöstä maaliskuussa. Sen vuokrasopimus päättyy linja-autoasemakiinteistössä.

Lipunmyynnin ohessa myös kahvila ja vessa poistuivat.

Matkustajia on hämmentänyt myös valotaulun ja laiturikohtaisten aikataulujen poistuminen. Tuotannon ja palveluverkoston johtajana työskentelvä Jari Vainio lupaa alueelle lisää opasteita.

– Opasteet on jo tilattu ja ne asennetaan lähipäivinä. Lisäksi tutkimme mahdollisuuksia remontoida nykyisiä tiloja ja muun muassa kohentaa asiakaspalvelutilaa. Tässä yhteydessä tarkastelemme myös mahdollisuutta hankkia uusia aikataulunäyttöjä tilaan, kertoo Vainio.

Linja-automatkustaja Sammeli Saarinen Turun linja-autoseasemalla.
Sammeli Saarinen ei kaipaa tietoja valotaululle. Hän katsoo tiedot kännykästä. Vessaa hänkin etsi turhaan.Minna Rosvall / Yle

Osa asiakkaista tyytyväisiä, osa hämmentyneitä

Ylen tavoittamista linja-autoasemalla liikkuvista asiakkaista osa on tyytyväinen palveluihin. He katsovat bussien lähtölaiturit kännykkästä. Helsingistä Uuteenkaupunkiin matkustava Tarja Virta toivoo palveluihin parannusta.

– Olin kesällä liikkeellä rankkasateessa. Silloin olisi ollut mukava päästä sateelta suojaan. Täällä ei ole siis mitään tietoa. Oletetaan, että ihmiset menevät nettiin. Kaikilla ei ole koneita tai nettejä, Virta sanoo.

Kuljettaja Juha Viitasalo kertoo, että palautetta palvelujen puuttumisesta tulee kuljettajille.

– Matkustajat kaipaavat informaatiota lähtölaitureista. Näyttötaulu olisi hyvä. Siitä matkustajat näkisivät laiturit, pohtii Viitasalo.

Tyhjä aikataulukehys Turun linja-autoasemalla.
Korona vei pahviset aikataulut laitureilta. Niitä ei kannattanut laittaa, kun ne vaihtuivat niin usein, kerrotaan Matkahuollosta.Minna Rosvall / Yle

Matkustajat kaipaavat vessaa

Sammeli Saarinen on juuri myöhästynyt bussista. Syynä ei ole tiedonpuute lähtölaiturista, vaan oma herätyskello. Nuori mies on sitä mieltä, että tietojen hakeminen nettisovelluksista on jo tuttua niin monille, että sieltä löytyvillä aikataulutiedoilla pärjää.

Mutta hänkin kaipaa vessaa linja-autoasemalle.

– Olin aika surullinen yksi päivä, kun asemalta oli viety palvelut. En päässyt käymään vessassa ennen pitkää matkaa, mutta onneksi linja-autosta löytyi vessa, kertoo Saarinen.

Tarja Virta opastaa, että läheiseen kahvilaan ja pikaruokaravintolaan voi mennä vessaan.

Korona vaikutti aikatauluihin ja opasteisiin

Matkustajien määrä oli jo hetkellisesti viriämässä kesällä, mutta keväällä korona vaikutti paljon aikatauluihin.

Johtaja Jari Vainio Matkahuollosta kertoo, että koronaepidemian ja sen tuomien matkustussuositusten ja –rajoitusten myötä bussiyritykset joutuivat vähentämään vuoroja runsaasti.

– Bussiyhtiöt voivat yhä muuttaa vuoroja jopa viiden päivän muutosajalla. Jotta pystymme tarjoamaan matkustajille aina ajantasaisen tiedon, luovuttiin painetuista laituriaikatauluista, kertoo Vainio.

Hän kannustaa tarkistamaan voimassa olevat aikataulutiedot osoitteesta www.matkahuolto.fi (siirryt toiseen palveluun) ja uudesta Reitit ja Liput –mobiilisovelluksesta, jonka voi ladata Android ja iOS-puhelimiin.

Ajantasainen tieto lähtölaiturista löytyy verkkosivujen aikatauluhausta.

Olisiko koko alueen kohennus paikallaan?

Entä sitten Turun linja-autoaseman yleisvaikutelma. Hylätynoloinen linja-autoasema ja palveluiden puuttuminen eivät miellytä kaikkien kaupunkilaisten silmiä.

Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen kertoo, että kaupunki on saanut palautetta alueen kunnosta.

– Kaupunki miettii, miten alueen yleiskuvaa voisi parantaa aiempaa viihtyisämmäksi, hän lupaa.