Epäiletkö koronatartuntaa? Pian voit tehdä arvion netissä ja päästä sitä kautta Soiten ammattilaisen pakeille

Omaolo-palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain reilun vuoden sisällä. Koronaoirearvio on ensimmäinen askel.

Digitaaliset palvelut
Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen.
Omaolo on kansallinen digipalvelu, jonka alueellinen ohjaus otetaan käyttöön Keski-Pohjanmaalla vielä syyskuun aikana.Yle / Leo Gammals

Sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite ottaa asteittain käyttöön valtakunnallisen Omaolo-verkkopalvelun. Ensimmäisenä keskipohjalaisten avuksi tulee koronaoirearvio, jo syyskuun aikana.

Omaolo (siirryt toiseen palveluun) on kansallinen digipalvelu, jossa voi tehdä arvioida omasta hoidon tai muun palvelun tarpeesta närästyksestä polvikipuihin ja seksitautiepäilyihin. Se on kaikkien käytettävissä asuinpaikasta riippumatta.

Toistaiseksi Keski-Pohjanmaalla on koronaepäilyjen osalta käytössä vain puhelinpalvelu, joka ruuhkautuu ajoittain. Digipalvelu tulee sen rinnalle.

Yhteys luodaan tunnistautumalla

Omaolossa ihminen vastaa netissä kysymyksiin oireistaan ja saa toimintasuosituksen ja mahdolliset hoito-ohjeet. Tarvittaessa hän saa kehotuksen ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen, ja uutta on jatkossa se, että soittamisen sijaan voi jatkaa palvelua sähköisessä ympäristössä.

– Silloin välttää jonotuksen ja oirearvion ensitiedot on jo välitetty suoraan ammattilaiselle eikä niitä tarvitse kertoa uudestaan, sanoo hankepäällikkö Heidi Luomala Soitesta.

Tietojen lähettäminen Soiteen vaatii palveluun tunnistautumista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Ennen sitä asiakasta ei tunnisteta mitenkään.

Tunnistautumisen jälkeen hän lähettää vastauksensa eteenpäin, jolloin Soiten ammattilainen näkee oirearvion ja ohjaa hänet oikean hoidon pariin. Myös yhteydenpito ja keskustelu hoituu Omaolossa, jossa molemmat voivat kommentoida.

Hyötyä sekä asiakkaalle että ammattilaisille

Ammattilaisille hyöty on siinä, että oireet on jo kuvattu ja kirjattu palveluun eikä niitä tarvitse kysyä uudelleen. Se nopeuttaa ketjua.

– Asiakkaalle hyöty on siinä, että se toimii kotisohvalta ja asiointi on tehty mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Ihminen välttää jonottamisen puhelinpalveluun, kuvaa Luomala.

Samalla välttää turhat käynnit, joilla voisi tahtomattaan tartuttaa muita,

Systeemiä testataan parhaillaan sekä ammattilaisen että asiakkaan näkökulmasta. Sen sisäänajoa vauhditti Koronavilkun käyttöönotto.

Soitessa tehdään seuraavaksi projektisuunnitelma siitä, millaisessa aikataulussa otetaan käyttöön muita Omaolo-palvelun oirearvioita.

Tarkoitus on, että vuoden 2021 lopulla käytössä olisi mahdollisimman monta samalla tavalla toimivaa digipolkua eli asiakas pääsisi oman alueen ammattilaisen pakeille niin polvioireiden, päänsärkyjen kuin erilaisen tuen tarpeen kanssa tehtyään ensin oirearvion verkossa.

Oireapu-verkkopalvelu lopetettiin, koska käyttäjiä oli vähän – nyt tilalle etsitään uutta

Tilaa uutiset koronaviruksesta

Saat Ylen tärkeimmät koronavirusuutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Siirry tilaamaan

Luotettavia koronauutisia nopeasti suoraan puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus