1. yle.fi
  2. Uutiset

Selän kunnossapito ei ole rakettitiedettä – lihakset löytyvät epäsymmetrisissä asennoissa

UKK-instituutin ohjeet ja videot selän kunnon ylläpitämiseen valmistuvat syksyn aikana.

selkäkipu
Selkävaivoja voi usein pitää loitolla yksinkertaisilla liikkeillä.
Selkävaivoja voi usein pitää loitolla yksinkertaisilla liikkeillä.

Näin se käy: haara-asento, toinen jalkaterä suoraan eteenpäin ja toinen sivulle. Sitten mennään kyykkyyn.

– Kun ihmisen on pysyttävä tasapainossa, painovoima auttaa. Siinä automaattisesti lihakset alkavat tehdä töitä, sanoo mallia näyttävä terveystieteiden tohtori Jaana Suni.

Avainasemassa ovat epäsymmetriset asennot, sekä työskennellessä että treenatessa.

liikuntatieteiden tohtori Jaana Suni
– Tutkimuksissa on todettu, että epäsymmetrisissä asennoissa lihakset aktivoituvat, sanoo terveystieteiden tohtori Jaana Suni.Marko Melto / Yle

Tuki- ja liikuntaelinten vaivat aiheuttavat valtavan määrän tuskaista oloa ja sairauslomapäiviä joka vuosi. Ne ovat toiseksi yleisin työstä poissaolon syy heti mielenterveysongelmien jälkeen. Usein kipuja on alaselässä.

UKK-instituutti on pitkään valmistellut ohjeistoa selän hyvän itsehoidon pohjaksi. Syksyn aikana se tekee nettisivuilleen ohjeet ja videot, joiden avulla selkää voi auttaa kestämään arjen paineissa. Viimeistään vuoden vaihteessa Oma selkä -sivustolle tulee lisäksi neuvontaa.

– Toivoisimme, että järjestöt ottaisivat sivut omikseen ja katsoisivat, onko siellä arkeen liian vaikeita liikkeitä. Ohjeet ja videot on tarkoitettu kaikille, sanoo Jaana Suni.

Perusasiat siitä, mikä auttaa, on tiedetty jo pitkään. Nyt kuitenkin painotetaan, ettei mitään ihmeitä tarvitse osata. Yksittäisten lihasten tietoista harjoittamista tai loputonta jumppaa syvien lihasten kimpussa ei tarvita.

–Jo pelkästään lonkan eteenpäin koukistus aktivoi lihaksia. Mitä epäsymmetrisempi asento, sitä enemmän lihakset tulevat eri puolilta mukaan eikä tarvitse miettiä, toteaa Suni.

Heikompi puoli tarvitsee treeniä

Pasi Pulkkinen on hoitanut selkiä kuntoon 20 vuotta. Omista selkäongelmista lähtenyt kiinnostus on vienyt perustamaan alan yrityksen. Tamperelaislähtöinen Selkäfix toimii jo monella paikkakunnalla. Pulkkisen mielestä selkävaivojen syyt ovat useimmiten yksinkertaisia.

Pasi Pulkkinen hoitaa asiakkaan selkää
Pasi Pulkkisen mielestä selän ongelmat johtuvat yleensä lihasten epätasapainosta.Marko Melto / Yle

– Elämä ei ole tasapuolista keholle. Jos olet oikeakätinen, tuet vasemmalla jalalla, kun heität palloa, lapioit tai imuroit. Keskivartalo tulee vahvemmaksi vasemmalta puolelta, hän sanoo.

Pulkkisen mielestä selän vaivat johtuvat pääasiassa lihasten epätasapainosta. Tasapainon parantamiseksi pitäisi treenata heikompaa puolta ja venyttää vahvempaa auki. Pulkkinen itse tekee jääkiekon pelaamisen jälkeen pienen kuntopiirin heikomman puolen lihasten vahvistamiseksi.

– Kaikessa tekemisessä olisi muistettava vastaliikkeet. Jos teet toimistotyötä, jossa kädet ovat koko ajan eteenpäin, vedä välillä niitä taakse. Jos lepäät aina toisella kyljellä, vaihda välillä toiselle. Tämä on vaikeaa, koska me olemme niin tottuneita tekemään aina samalla tavalla, hän sanoo.

Esimerkkinä lihasten mukautumisesta Pulkkinen käyttää lihasharjoittelua.

– Jos treenaat 10-15 vuotta pelkkiä hauiksia tekemättä mitään ojentajilla, et saa enää käsiä suoraksi. Sama tapahtuu muuallakin lihaksistossa – myös selässä.

Pulkkisen ja Sunin ajatuksissa tuntuu yhdistyvän yksi asia. Mitään rakettitiedettä selän kunnossapito ei kummankaan mielestä ole. Mutta vaivannäköä se vaatii.

– Kyllä se vaatii aktiivista vanhan unohtamista, kuten mikä tahansa uuden oppiminen ennekuin uusi tulee automaattisesti, sanoo itsekin selkävaivojen kanssa paininut Jaana Suni.

Millaisia ohjeita olet saanut selän kunnossapitämiseen? Voit keskustella aiheesta 23.9. klo 23 asti.

Lue seuraavaksi